Voor de rest hangt het er maar net vanaf wat de andere hond laat zien, en wat jouw hond laat zien.
In mijn geval bijvoorbeeld: mijn honden zijn flinke kerels, ze vinden het prima om onbekende honden te ontmoeten en ze kunnen eigenlijk elk type situatie wel aan zonder mijn hulp te vragen. Als ze voelen dat de andere hond niet helemaal zuiver is, dan ontwijken ze hem liever en zoeken ze geen ruzie (ze lopen dan gewoon door).
Dus dit is wat ik doe als er een loslopende hond naar die van mij toekomt terwijl ze aan de lijn zitten...
-ik houd de lijn zo slap mogelijk of laat hem zelfs helemaal vieren
-ik WAARSCHUW ze dat er een hond aankomt (met een rustige stem natuurlijk!), om te voorkomen dat ze schrikken en om te laten zien dat ik de situatie onder controle heb (ik zeg meestal "heb je de hond gezien?", als ik dat midden in een wandeling zeg, kijken ze meteen alle kanten op om te zoeken waar die hond is ^^)
-standaard laat ik ze even kennismaken, maar zodra ze aan elkaar gesnuffeld hebben, loop ik stevig door en nodig ik ze uit om mee te komen: ik laat ontmoetingen met onbekende honden nooit te lang duren, zeker niet als de baasjes de boel niet onder controle lijken te hebben. Even hallo zeggen en dan rustig weer verder :)
-als ik de andere hond niet vertrouw, dan probeer ik er wel tussen te gaan staan om de spanning er een beetje af te halen (zo van: hé hallo, ik ben er ook en ik ben 1m70 dus je kunt maar beter rustig doen als je dat kleine beestje bij mij gedag wilt zeggen) of ik jaag hem rustig weg. Er is geen geheim: om dit te laten werken, moet je het met overtuiging doen. Rechtop staan, naar de andere hond toelopen en bijvoorbeeld met een lage stem "HÉ!" roepen. Ik heb dat een paar dagen geleden nog gedaan bij een staande hond die ruzie zocht met mijn ongecastreerde reu. Er was geen baasje te bekennen, maar hij kalmeerde snel en liep weer door. Maar goed, als de andere hond echt vastberaden en agressief is, tja... dan is het hopen dat de eigenaar snel komt om zijn beest weer aan te lijnen, want dat houd je niet lang vol. Kortom, behalve hopen dat je nooit een hond tegenkomt die echt vastbesloten is om de jouwe te grijpen, kun je niet veel doen. Want als dat gebeurt, sta je met een grote of een kleine hond uiteindelijk allebei snel machteloos..