PUPPY MET EEN STAMBOOM-OUDER DIE NOG NIET IS BEVESTIGD

S
Stevp3 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal, ik ga binnenkort een puppy met een stamboom (LOF) ophalen bij een fokker, maar na een check kwam ik erachter dat de moeder wel een stamboom heeft maar nog niet officieel is "bevestigd" (geconfirmeerd). Nu lees ik online dat een pup waarvan een van de ouders bij de geboorte nog niet was goedgekeurd, zelf nooit een officiële stamboom kan krijgen. Ik heb dit met de fokker besproken en die geeft aan dat ze vanwege COVID nu tot 6 maanden na de geboorte de tijd hebben om een ouder te laten bevestigen, zonder dat dit invloed heeft op de stamboom van de pup.

Klopt dit? Zijn jullie hiervan op de hoogte?

Bedankt voor jullie reacties!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

11 antwoorden
Sorteren op:
  • C
    Cdox6440 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Is het je al gelukt om je hond in het stamboek (LOF) te laten registreren? Want net als bij jou is de vader van mijn hond pas na haar geboorte in het stamboek opgenomen. En zo ja, hoe heb je dat precies aangepakt?

Vertaald Frans
    S
    Rapporteren

De moeder is geboren in juni 2019. De fokker moet haar deze maand nog laten keuren en ik kan de pup in augustus ophalen. Bedankt voor jullie reacties.

Vertaald Frans
    Vénus17
    Vénus17 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Del2244 heeft op je gereageerd.

Je puppy wordt pas als LOF (met stamboom) ingeschreven na de bevestiging van beide ouders.

Vandaar het risico dat je loopt dat je straks misschien een hond hebt die na de geboorte geen officiële stamboom krijgt.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Dus in principe krijgt je pup inderdaad een stamboom zodra de moeder is goedgekeurd.

Ik begrijp de problemen door de coronacrisis heel goed, en dat zelfs de beste fokkers hier last van kunnen hebben, maar toch blijf ik hier een beetje huiverig voor.

Voldoet de moeder van de pup wel aan de rasstandaard? Als dat niet zo is, loop je het risico dat je de hoofdprijs betaalt voor een pup zonder stamboom, zoals del2244 ook al aangaf... gaat de fokker er wel echt achteraan om haar te laten keuren? (Er zijn vaker fokkers die zowel met als zonder stamboom fokken).

Corona heeft de boel bij de hondenshows behoorlijk in de war geschopt, maar dat is inmiddels alweer een tijdje op gang. Hoe oud is de moeder eigenlijk?

Vertaald Frans
    S
    Rapporteren

BIJZONDERE BEPALINGEN

- AANKEURING (BEVESTIGING)

Dekmelding: dit is mogelijk met fokdieren die nog niet zijn goedgekeurd. Je kunt de geboortemeldingen ook gewoon online regelen.

Voor de aanvragen om pups in het LOF-stamboek in te schrijven terwijl de ouders nog niet zijn goedgekeurd: dit is pas mogelijk zodra deze ouders (de vader, de moeder of allebei) ook echt officieel zijn goedgekeurd.

De boetes voor het te laat doorgeven van een dekmelding zijn tot nader order afgeschaft.

Vertaald Frans
    S
    Rapporteren

Ik heb deze info op de website van de SCC gevonden. Kunnen jullie me helpen begrijpen wat dit precies betekent?

Vertaald Frans
    S
    Rapporteren

Ik heb deze info op de website van de SCC gevonden. Kunnen jullie me helpen begrijpen wat dit precies betekent?

Vertaald Frans
    D
    Del2244 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Ik weet niet precies hoe het nu zit met de maatregelen rondom corona, maar voor die informatie kun je het beste even bij de SCC (de Franse kennelclub) aankloppen.

Stel dat het klopt, dan loop je het risico dat je een puppy koopt voor de prijs van een stamboomhond, terwijl de moeder niet officieel is goedgekeurd (bevestigd). In dat geval krijgt jouw puppy dus nooit een officiële stamboom...

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Misschien kun je contact opnemen met de Raad van Beheer voor meer informatie hierover, zodat je zeker weet dat deze fokker wel pluis is.

Je pup heeft op dit moment dus geen stamboom, maar zodra de moeder is goedgekeurd, zal hij die wel krijgen (als de moeder tenminste aan de rasstandaard voldoet).

Vertaald Frans
    S
    Rapporteren

Mijn vraag is of het mogelijk is om een pup te laten bevestigen als een van de ouders niet is goedgekeurd, of als de ouder dat pas na de geboorte wordt?

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 11

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!
    Deze onderwerpen zijn wellicht interessant voor je!
    Ontdek meer