Mijn hond ligt de hele dag stilletjes in zijn mand

Niimtz
Niimtz Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal!

Ik heb een vraagje, ik hoop dat het niet stom klinkt en dat iemand de tijd wil nemen om me even te helpen...

Sinds twee dagen heb ik een Shiba (om precies te zijn sinds 23 januari). De fokker had me al gewaarschuwd dat hij de eerste dagen wat van slag zou kunnen zijn en zich vreemd zou kunnen gedragen, maar ik had niet verwacht dat het zo 'extreem' zou zijn.

Rory ligt de hele dag stilletjes in zijn mandje. Hij komt er niet uit. Hij eet echt heel weinig en drinkt alleen als ik hem direct voor zijn bakjes zet. Hij speelt nauwelijks met zijn speeltjes en het lukt me niet om hem uit zijn mand te lokken. Hij reageert nergens op: snacks, eten in het algemeen, uitnodigingen om te spelen, enzovoorts...

Ik probeer het te relativeren omdat zijn gedrag tijdens het wandelen totaal anders is. Dan wordt hij wakker, is hij nieuwsgierig, aanhankelijk, luistert hij goed en gaat hij naar andere honden en mensen toe... maar zodra we weer binnen zijn, kruipt hij meteen weer somber in zijn mand.

Nogmaals, de fokker en een vriendin die dierenarts is, hebben me verzekerd dat dit normaal is, maar toch maak ik me zorgen. Is er iets wat ik kan doen om hem te helpen zich binnen fijner te voelen?

Alvast bedankt voor het lezen en jullie eventuele reacties. :)

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

13 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Niimtz
    Niimtz Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi daar weer! Bedankt voor jullie geruststellende reacties. Sinds mijn laatste berichtje begint Rory zijn draai in het appartement echt te vinden en komt hij veel vaker uit zijn mand. Hij is zelfs al flink begonnen met zijn 'territorium afbakenen', tot mijn grote spijt :') Hij reageert alleen nog steeds niet echt op speeltjes of eten, dus ik hoop dat ik iets vind wat hem écht interesseert. Het is nu namelijk nogal lastig om met zijn opvoeding te beginnen, omdat ik nog geen goed 'ruilmiddel' heb om hem te motiveren en naar me te laten luisteren. Ik hoop dat we contact blijven houden, want jullie hebben me echt goed geholpen. Nogmaals bedankt!

Vertaald Frans
    Priscillasm
    Priscillasm Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi! Ik heb sinds kort ook een kleine shiba en de eerste dagen deed hij precies hetzelfde als die van jou! Zelfs als hij duidelijk nieuwsgierig was naar alles om hem heen, hield hij altijd één pootje op zijn kussen als een soort veiligheidsnet. Ik denk dat je het van de zonnige kant moet bekijken: hij voelt zich in ieder geval veilig op zijn eigen plekje, de rest volgt vanzelf wel!

Veel succes verder 😃

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ja hoor, het ziet er allemaal heel normaal uit voor deze pup. Hij is waarschijnlijk net weg bij zijn moeder en nestgenootjes, dus hij moet zijn draai nog even vinden.

Speel lekker met hem, motiveer hem, laat zien dat je vrolijk bent... en als je andere honden in de buurt hebt om snel mee af te spreken, zal hem dat ontzettend goed doen 🙂

Heb je misschien een fotootje van Rory? 😉

Vertaald Frans
  • 13 reacties van 13

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!