Hond sloopt de bank
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Hoi sharpouille, je zou een stoffen hoes over je bank kunnen doen om hem te beschermen.
Hoi,
Allereerst: ik bescherm mijn hoekbank niet echt, behalve dat ik er wat plaids overheen gooi zodat er geen haren op de stof komen. Mijn honden mogen gewoon op de bank klimmen, slapen en spelen. Zolang ze de boel maar heel laten en eraf gaan als ik het je vraagt. Een hond die dingen sloopt doet dat niet zonder reden. Hoe oud is hij? En doet hij dit al altijd? Maakt hij ook andere dingen kapot (tafelpoten, stoelpoten, de hoek van de salontafel...)?
Een hond die sloopt heeft vaak last van gedragsproblemen of angst (als hij het doet wanneer je weg bent). Heeft hij weleens aan een meubel of de bank geknaagd waar je bij was?
Geloof me, op een gegeven moment ga je het zat worden om steeds die stoelen op de bank te zetten en alles weer terug te moeten plaatsen. Je zou hulp kunnen inschakelen van een hondengedragstherapeut, want nu ontwijk je het probleem alleen maar. De stoelen staan op de bank, dus de hond kan er niet bij, maar het probleem zelf is niet opgelost. Krijgt de hond wel genoeg beweging en uitdaging? Een Shar-Pei heeft namelijk veel beweging nodig. Als hij zijn energie niet kwijt kan, kan hij dingen kapot gaan maken en een enorme sloper worden. Het is niet de eerste keer dat ik hoor dat een Shar-Pei de boel afbreekt.
Dus: krijgt hij genoeg beweging? Hoe oud is hij? Heeft hij altijd al gesloopt of aan meubels geknaagd? Doet hij het waar je bij bent of alleen als je weg bent?
Als hij het niet doet waar je bij bent, komt het doordat hij stress heeft als je weg bent. Hij gaat dan kauwen om die onrust te compenseren. Probeer hem verschillende speeltjes te geven, waaronder een Pipolino. (Het principe van een Pipolino is simpel: het is een speeltje waar je brokjes of snoepjes in stopt en de hond moet het heen en weer rollen om ze eruit te krijgen. Het maakt wel aardig wat lawaai, dus houd daar rekening mee als je buren hebt). De hond is waarschijnlijk angstig als je weggaat en kan niet goed omgaan met het alleen zijn. Dit gebeurt vaak als een hond niet van jongs af aan heeft geleerd om alleen te blijven, bijvoorbeeld als er altijd iemand thuis was en dat ineens veranderde, of als de hond last heeft van verlatingsangst...
Ik wacht je antwoorden op de vragen even af. Andere leden kunnen je vast ook nog verder helpen of aanvullen wat ik heb gezegd.
22 reacties van 22