Mijn reutje wordt constant door andere honden besprongen
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Nou, ik heb mijn hond van twee jaar twee weken geleden laten castreren en ik heb er ook nog een van 8 jaar. Onze buurman heeft een pup van 6 maanden en nu proberen ze allebei constant op hem te rijden. We krijgen ze maar niet gestopt. Die kleine snapt het niet en denkt dat het een spelletje is, maar wij zien heel goed dat dat niet zo is. Dat eentje het doet is één ding, maar allebei is wel erg veel, vooral omdat die ene net gecastreerd is. Ik begin dus te denken dat het misschien wel aan die pup ligt!!
Ze doen dit echt nooit bij anderen, of het nou oude honden of pups zijn, dit is de eerste keer!!!!!
de vraag is al wat ouder, maar ik heb precies hetzelfde probleem met mijn pup van 5 maanden en het is nu al een maand aan de gang. In het begin dacht ik dat het dominantie was, maar het is inmiddels iets structureels geworden en andere honden worden er helemaal gek van, alsof hij de geur van een loopse teef heeft.
Heeft iemand hier een verklaring voor?
Grrr, ik heb me weer laten vangen door een oud topic lol. Ik heb op de verkeerde persoon gereageerd.
Maar ik nodig je uit om mijn eerdere antwoorden even te lezen.
Je zou misschien je eigen topic moeten aanmaken, persoonlijk heeft Iago dit probleem al sinds hij klein is. Zó erg zelfs dat hij overal wordt gevolgd door reuen en zelfs teefjes, ook tijdens het wandelen. Aan de ene kant is het soms irritant, maar aan de andere kant ook wel positief, want honden die vaak als agressief worden gezien, peinzen er niet over om hem aan te vallen.
Kortom, het is lastig uit te leggen waarom de ene hond het meer heeft dan de andere. De hond van mijn moeder heeft de eerste keer dat ze elkaar ontmoetten twee dagen non-stop zitten piepen om bij mijn hond te kunnen zijn. Tja, ik dacht zelf aan feromonen, uiterlijk, gedrag? Daarentegen doet mijn hond, die dus constant zelf wordt besprongen, precies hetzelfde bij de lapjeskat in huis. Waarom? Ook dat is een groot raadsel.
Is het rijden van de ene hond op de andere een daad van dominantie? Ja en nee.
Nee, als je onder dominantie verstaat dat degene die rijdt de ander probeert te onderwerpen. Ja, als je onder dominantie verstaat dat degene die rijdt wil laten zien dat hij de sterkste is.
Maar het klopt dat je soms taferelen ziet die bijna op olympisch worstelen lijken, waarbij die rijhouding dan zeg maar het doel van het spel is.
Wat betreft Mushroom, denk ik vooral aan hormonen, feromonen en dat soort dingen. Is hij gecastreerd? Als het steeds in hetzelfde park is, is het best mogelijk dat honden die elkaar kennen dit door imitatie hebben geleerd. Zodra hij dan weer verschijnt, begint hetzelfde circus opnieuw. Een beetje alsof hij een stempel heeft gekregen van z'n maatjes. Er is maar één aanstichter nodig die nergens anders aan denkt, en een bepaalde groepsdynamiek op die dag om het uit te lokken.
Kijk ook eens of hij zowel door teefjes als door reutjes ongeveer evenveel wordt bereden. Ik geloof niet dat een teefje op een ander rijdt puur door de geur, en bij een reu nog minder, in dat geval lijkt het echt gewoon op spel. Een stelletje apen die elkaar zijn gaan nadoen.
Misschien kun je ook letten op de volgorde van de gebeurtenissen. Is er bij een nieuwe hond eerst gesnuffel gevolgd door rijden, zo van "hmmm, die ruikt lekker, ik klim erop", of gaat er spel aan vooraf?
Hoi!
Deze vraag is al wat ouder, maar ik loop tegen precies hetzelfde probleem aan met mijn puppy van 5 maanden en dit duurt nu al een maand. In het begin dacht ik dat het om dominantie ging, maar het gebeurt nu constant en andere honden worden er helemaal gek van, alsof hij ruikt naar een loopse teef.
Heeft iemand hier een verklaring voor?
Deze vraag is al eerder gesteld en het antwoord is nee. ;)
Is de hond gecastreerd?
Dat gebeurt wel vaker in dit soort gevallen
Bij mij thuis, als ik dit probleem heb... laat degene die onderop ligt meestal wel merken dat hij het niet leuk vindt en dan is het snel afgelopen...
Hoi Xxchloéxx,
De dierenmonarchie?
Ik heb geen idee. Waar gaat dat over?
Hoi Mushroom,
Is het feit dat een hond op een andere hond rijdt een teken van dominantie? Ja en nee.
Nee, als je onder dominantie verstaat dat degene die rijdt de ander probeert te onderwerpen. Ja, als je onder dominantie verstaat dat degene die rijdt wil laten zien dat hij de sterkste is.
In veel gevallen is het doel van spelletjes tussen honden dat er een winnaar en een verliezer is.
Denk aan achtervolgingsspelletjes, stoeipartijen of spelletjes waarbij er een 'resource' op het spel staat (speeltje, bot, bal, enz.). Je zou het doel van hondenspelletjes trouwens kunnen doortrekken naar het doel van spelletjes in het algemeen. Meestal betekent spelen plezier maken, maar ook winnen of verliezen. Daarom is spel een van de beste manieren voor een hond om dingen te leren.
Wanneer een hond op een andere hond rijdt, kan dat een manier zijn om een spel uit te lokken. Een beetje een uitdagende manier om te zeggen: ik heb je te pakken, ik ben de sterkste. Het gebeurt dan vaak dat de hond waar op wordt gereden vrij snel reageert om los te komen en vervolgens achter de ander aan gaat om te proberen op hém te rijden. Dan is het spel pas echt begonnen.
Het komt ook voor dat de hond waarop gereden wordt het gewoon laat gebeuren zonder te reageren. Is dat omdat hij geen zin heeft om te spelen en/of omdat hij van tevoren al weet dat hij het onderspit zal delven? Of juist het tegenovergestelde: dat hij zo zelfverzekerd is dat hij totaal geen gevaar ziet in dit gedrag? Dat zijn allemaal mogelijkheden. Het is niet altijd makkelijk om dit gedrag te ontcijferen.
Dit gedrag heeft in ieder geval zelden met voortplanting te maken.
Reuen hebben zelden een erectie wanneer ze op een andere hond rijden (dat kan later wel gebeuren door de wrijving). Reuen doen dit onderling. Teven kunnen ook op andere honden rijden (reuen of teven), maar minder vaak dan reuen. Zou dat komen omdat ze minder bewijsdrang hebben en dus minder competitief spelen?
Zelfs puppy's kunnen al op elkaar rijden. Dat bevestigt maar weer dat het echt om een verzoek tot interactie gaat en niet om het nadoen van voortplanting.
Wat betreft de vraag waarom jouw hond blijkbaar systematisch alle reuen in de buurt aantrekt die vervolgens op hem willen rijden: eerlijk gezegd heb ik daar geen verklaring voor.
Ik kan proberen dit gedrag uit te leggen (zoals ik net deed), maar het is lastig te verklaren waarom het bij hem zo consequent gebeurt. Het intrigeert me wel.
Als je de mogelijkheid hebt om er eens een filmpje van te maken, zou dat een goed startpunt zijn om het eens te bestuderen.
Geen zorgen, je moet hem gewoon door de anderen laten berijden. Het lijkt misschien wat sadistisch, maar zodra hij het zat is, laat hij dat de anderen wel merken.
Het is gewoon een manier om hem te laten zien dat hij lager in de rangorde staat.
Zo werkt de hiërarchie in de dierenwereld :)
Nee, nog niet, maar het staat wel op de planning. Het is niet erg, maar wel vervelend want we kunnen haar niet meer meenemen naar het park. Waar komt die aantrekkelijke geur eigenlijk vandaan?