Overgeven na eten van varkensbot uit de dierenwinkel

S
Sjaelefred Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Twee dagen geleden had mijn hond last van een oorontsteking. Hij bleef maar aan zijn oren krabben en was er echt vinnig op bezig... In afwachting van de afspraak bij de dierenarts die middag, heb ik een varkensbot voor hem gekocht bij de dierenwinkel om hem wat af te leiden van zijn oren. Hij liet zich dat geen twee keer zeggen en heeft de hele dag heerlijk op het bot liggen kluiven. Ik moet erbij zeggen dat hij er twee weken daarvoor ook al eentje had gegeten zonder problemen.

Helaas heeft hij een paar uur later weer stukjes bot uitgespuugd. We maakten ons niet direct heel veel zorgen; we dachten dat het bot gewoon niet helemaal lekker was gevallen en dat er verder niets aan de hand zou zijn...

Maar sinds gistermiddag merk ik dat hij geen trek meer heeft en ook moet overgeven. Hij heeft sinds vanmorgen twee keer overgegeven: gal en gras dat hij tijdens het wandelen heeft gegeten...

Ik laat hem nu even vasten om zijn maag wat rust te geven. Hij wilde vanmiddag trouwens toch niets eten, terwijl hij normaal gesproken echt een schrokop is! Sindsdien heeft hij niet meer overgegeven, maar hij ziet er wel moe uit.

Hij is bijna 9 jaar oud en het is een kruising met een Rhodesian Ridgeback.

Wat kan ik doen om hem wat te helpen? Moet ik morgen direct met hem naar de dierenarts gaan? Hebben jullie dit al eens meegemaakt?

Bedankt voor jullie reacties!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

4 antwoorden
Sorteren op:
  • S
    Sjaelefred Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, bedankt voor jullie reacties! Mijn hond begon gisteravond weer te bedelen (wat aantoont dat hij weer honger had). Omdat hij echt hongerig leek, heb ik hem wat brokjes gegeven en hij heeft alles opgegeten. Zijn ontlasting ziet er normaal uit... even kijken hoe het gaat tijdens de wandeling vanochtend. Hij heeft sindsdien niet meer overgegeven. Zijn buik rommelt wel flink, maar dat komt waarschijnlijk doordat hij de afgelopen dagen niet veel heeft gegeten...

Voor nu lijkt alles weer in orde te zijn, maar ik bel direct de dierenarts zodra ik ook maar het kleinste teken zie dat het de verkeerde kant op gaat.

Vertaald Frans
    M
    Mel1 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Als er een verstopping is, gaat er niets meer in en komt er niets meer uit. En dat gaat heel snel.

Blijft hij nog wel gewoon drinken?

Voelt zijn buik hard aan? Soepel? Normaal? Is hij opgezet?

Laat hij tekenen van ongemak zien als je aan zijn buik voelt?

Je kunt hem wat natuuryoghurt geven, geitenyoghurt is beter, maar een gewone yoghurt kan ook. Dat is wat de dierenarts mij destijds adviseerde.

Kijk even hoe hij zich maandag gedraagt om te zien of je naar de dierenarts moet of niet. Dat moet je zelf even inschatten, jij kent je hond en zijn gedrag natuurlijk het beste.

In februari had die van mij een maag-darminfectie met onbekende oorzaak (waarschijnlijk iets verkeerds gegeten) en ben ik twee keer naar de dierenarts geweest. Eén keer zelfs naar de spoed in de nacht, omdat het leek alsof zijn achterhand bijna verlamd was... Uiteindelijk had hij "gewoon" buikpijn. Maar het was echt behoorlijk schrikken!

Maar goed, als je je zorgen maakt, kun je beter een keer "voor niets" naar de dierenarts gaan dan dat je achteraf spijt krijgt als het misgaat. Het kan natuurlijk ook iets anders zijn dan dat bot.

De dierenarts kan je dan geruststellen. Maar hij zal waarschijnlijk niet zomaar een röntgenfoto maken zonder serieuze reden, want bij zo'n grote hond is dat best ingewikkeld. De laatste keer dat mijn hond een foto kreeg, woog hij nog maar 40 kg en moesten we hem met z'n drieën vasthouden... Bij die maag-darminfectie zei de dierenarts ook heel duidelijk dat hij vanwege zijn formaat (nu 70 kg) geen foto wilde maken, omdat hij hem dan zou moeten verdoven en dat is nogal een gedoe.

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Ja, ik denk ook dat je hem even naar de dierenarts moet brengen. Als je merkt dat hij lusteloos is, geen eetlust heeft en moet overgeven, dan is het verstandig om naar de dierenarts te gaan. Die kan dan, zoals eerder gezegd, controleren of er geen sprake is van een verstopping.

Marine

Vertaald Frans
    L
    Lacurieuse Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ja, direct naar de dierenarts. Die zal vast een röntgenfoto maken om te checken of er geen verstopping is, en dan waarschijnlijk wat prikjes geven en vaseline die je een paar dagen lang regelmatig moet geven zodat alles eruit komt...

Wij hebben een paar maanden geleden precies hetzelfde gehad. Sindsdien komen er hier geen botten meer in (bij ons was het een enorm rauw runderbot, ze had dat al supervaak gegeten).

Vertaald Frans
  • 4 reacties van 4

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!