Mijn hond huilt non-stop als ik weg ben

Julisaxel
Julisaxel Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

We hebben een klein probleempje met onze hond van anderhalf jaar oud. Thuis is ze heel braaf en als we aan het werk zijn blijft ze netjes alleen zonder te huilen, te piepen of te blaffen.

Het probleem is wanneer we haar alleen laten BUITEN ons eigen huis.

Als ik met haar een weekendje naar mijn familie ga, kan ik haar niet bij mijn broers, zussen of ouders laten (al is het maar voor 5 minuutjes om de parkeermeter bij te vullen), ook al is ze dol op ze en is het een groot feest zodra ze hen ziet. Ze begint namelijk NON-STOP te huilen, en dat kan uren en uren doorgaan; volgens mijn familie stopt ze pas als ze me de voordeur hoort openen.

We nemen haar altijd mee op vakantie, maar we kunnen haar daar dus nooit alleen laten omdat we bang zijn dat ze de buren stoort en simpelweg omdat het ons hart breekt... We zoeken naar oplossingen om haar overal mee naartoe te nemen, maar dat is soms erg lastig (geen restaurants in de buurt waar honden welkom zijn, enz...)

Hebben jullie een verklaring? Of een oplossing?

Bedankt,

Julie

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

9 antwoorden
Sorteren op:
  • Julisaxel
    Rapporteren

Hoewel dit je misschien vreemd lijkt, is het eigenlijk helemaal niet zo raar. Als je hond thuis prima alleen kan blijven, ligt de oplossing waarschijnlijk in die situatie. Je hond blijft thuis rustig omdat het ten eerste haar territorium is en ze weet dat het ook dat van jou is, waardoor ze erop vertrouwt dat je terugkomt. Maar wat nog belangrijker is: in je huis hangt overal jouw geur. Wanneer je weg bent, ben je voor je hond eigenlijk nog steeds aanwezig. Probeer daarom eens om haar een kledingstuk te geven waar jouw geur heel sterk aan zit wanneer je weg bent. Oefen dit eerst thuis door haar het kledingstuk te geven en dan meteen even naar buiten en weer naar binnen te gaan. Doe dit daarna bij je ouders. Geef haar het kledingstuk en ga dan een paar seconden weg, dan 1 minuut, 2 minuten, 3 minuten, enzovoort... Maar heel belangrijk: geef haar dit kledingstuk nooit als je zelf ook aanwezig bent.

Inderdaad, zo bekeken gaan we een stapje terug doen... Ik probeer wat afstandelijker te zijn en niet op al haar aandachtsvragen in te gaan. Wat is dat moeeeoeilijk 😁 Als we dit weekend op ons vakantieadres aankomen, gaan we een paar keer "nep" vertrekken... en we nemen een enorme hoeveelheid kauwbotten mee (daar wordt ze heel rustig van!)

Bedankt voor jullie reacties!!

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoewel dit misschien vreemd voor je klinkt, is het eigenlijk helemaal niet zo gek. Als je hond thuis prima alleen kan blijven, ligt de oplossing waarschijnlijk precies in die situatie. Je hond blijft thuis rustig omdat het ten eerste haar territorium is en ze weet dat het ook dat van jou is, waardoor ze erop vertrouwt dat je terugkomt. Maar het belangrijkste is dat je geur overal in huis hangt. Hierdoor voelt het voor je hond eigenlijk alsof je er nog steeds bent, zelfs als je weg bent. Je zou dus eens kunnen proberen om haar een kledingstuk te geven waar jouw geur echt goed in zit wanneer je ergens anders bent. Oefen dit eerst thuis: geef haar het kledingstuk, ga naar buiten en kom bijna meteen weer terug. Doe dit daarna ook bij je ouders. Geef haar het kledingstuk en ga dan een paar seconden weg, dan een minuut, twee minuten, drie minuten, enzovoort. Maar let op: laat dit kledingstuk nooit bij haar liggen als je zelf ook aanwezig bent.

Vertaald Frans
    Julisaxel
    Rapporteren

Hoi,

de uitleg is heel simpel: het is een noodkreet. Je hond roept je omdat ze wil dat je haar komt halen, ze voelt zich verloren. Het probleem is dat als ze dit blijft doen totdat je terugkomt, ze wordt beloond voor dit gedrag. Haar beloning is namelijk jouw terugkomst. Dat is positieve conditionering. Ze zal dit dus blijven doen tot je er weer bent, want als het een paar keer heeft gewerkt, zal het voor haar gevoel altijd werken. Het is dus aan jou om deze gewoonte te doorbreken. Je zou bijvoorbeeld je ouders kunnen bellen vlak voordat je thuiskomt, zodat zij op dat moment even met haar naar buiten gaan. Normaal gesproken stopt het gehuil zodra ze naar buiten gaat, en op dat moment verschijn jij dan. Je ouders zouden haar tijdens je afwezigheid ook af en toe even mee naar buiten moeten nemen om haar wat afleiding te geven en haar daarna weer mee naar binnen nemen. En dan weer hetzelfde: op het moment dat ze net weer binnen is en nog niet huilt, verschijn jij. Dit kan een lang proces zijn, zeker als ze dit gedrag al een hele tijd vertoont.

Ik had er niet bij stilgestaan om pas tevoorschijn te komen als ze aan de wandel is... goed idee! Maar wat als we bijvoorbeeld met haar op vakantie zijn en ze alleen in het appartement moet blijven terwijl wij even gaan eten en er verder niemand is? Dan weet ik niet zo goed hoe ik dat moet aanpakken.

Je hond heeft last van overmatige aanhankelijkheid, dus op vakantie zal het inderdaad lastig zijn en is het zelfs afgeraden. Ik heb het idee dat je echt voor je hond leeft en dat ze altijd haar zin krijgt, zoals een aai wanneer ze erom vraagt, enz. Je zou een tijdje wat simpele oefeningen moeten doen om haar wat meer van je 'los' te maken (dat betekent niet dat ze minder van je zal houden, maar gewoon dat ze beter alleen kan zijn). De eerste oefening is haar leren omgaan met frustratie. Als ze haar frustratie kan beheersen, zal je hond ook beter in staat zijn om alleen te blijven. Daarna zijn er nog wat andere kleine oefeningen nodig.

Dat denk ik ook, maar het gekke is dat ze thuis echt prima alleen kan blijven, zonder te blaffen of te piepen of wat dan ook! Maar je hebt gelijk dat ik letterlijk voor haar leef en dat ze vaak de aandacht krijgt die ze wil (voor mij is het nooit "te veel" haha). Ik ga proberen haar niet meer constant aandacht te geven om te kijken of dat iets verandert als we niet thuis zijn! Bedankt 😊

Vertaald Frans
    Julisaxel
    Rapporteren

Leer hem op commando te zingen. Die van mij zingen en stoppen ook op commando! Vuur met vuur bestrijden. Het wordt dan een spelletje!

We hebben het geprobeerd, maar ze blaft nooit en ze huilt nooit als we bij haar zijn. Het is ons niet gelukt om het 'uit te lokken'.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

de uitleg is eigenlijk heel simpel: het is een noodkreet. Je hond roept je zodat je haar komt halen, omdat ze zich verloren voelt. Het probleem is dat als ze dit blijft doen tot je terugkomt, ze beloond wordt voor haar gedrag. Haar beloning is namelijk jouw terugkomst. Dat is positieve conditionering; ze zal dit gedrag blijven herhalen tot je terug bent, want als het een paar keer heeft gewerkt, dan zal het in haar ogen altijd werken. Het is aan jou om deze gewoonte te doorbreken. Je zou bijvoorbeeld je ouders een paar minuten voordat je thuiskomt kunnen bellen, zodat zij de hond op dat moment even mee naar buiten nemen. Normaal gesproken stopt het huilen zodra ze naar buiten gaat, en precies op dat moment kom jij aanlopen. Je ouders zouden haar tijdens je afwezigheid ook af en toe even een paar minuten mee naar buiten moeten nemen voor wat afleiding, om haar daarna weer mee naar binnen te nemen. En ook dan weer: op het moment dat ze net weer binnen is en nog niet huilt, verschijn jij. Dit kan een lang proces zijn, zeker als ze dit gedrag al een hele tijd vertoont.

Ik had er nog niet aan gedacht om weer tevoorschijn te komen terwijl ze aan het wandelen is... dat is een goed idee! Maar wat als we bijvoorbeeld met haar op vakantie zijn en ze alleen in het appartement moet blijven terwijl we even gaan eten en er is niemand bij haar? Dan weet ik niet zo goed hoe ik het aan moet pakken.

Je hond heeft last van overmatige aanhankelijkheid. Daarom zal het op vakantie inderdaad lastig zijn en is het zelfs afgeraden. Ik heb het idee dat je echt voor je hond leeft en dat ze altijd krijgt wat ze wil: een aai als ze erom vraagt, enzovoort... Je zou een tijdje wat simpele oefeningen moeten doen om haar wat "los" van je te maken (dit betekent niet dat ze minder van je zal houden, maar gewoon dat ze beter in staat is om alleen te blijven). De eerste oefening is haar leren om te gaan met frustratie. Als ze haar frustratie beter kan beheersen, zal ze ook makkelijker alleen kunnen blijven. Daarna zijn er nog andere kleine oefeningen nodig.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Leer hem om op commando te zingen. Die van mij zingen en stoppen ook op verzoek! Bestrijd vuur met vuur. Dan wordt het gewoon een spelletje!

Vertaald Frans
    Julisaxel
    Rapporteren

Hoi,

De uitleg is heel simpel: het is een noodkreet. Je hond roept je omdat ze wil dat je haar komt halen, ze voelt zich namelijk verloren. Het probleem is dat als ze dit blijft doen tot je terugkomt, ze beloond wordt voor dit gedrag. Jouw terugkeer is dan haar beloning. Dit is positieve conditionering en ze zal dit inderdaad blijven herhalen tot je er weer bent, want als het een paar keer gewerkt heeft, zal het in haar ogen altijd werken. Het is dus aan jou om deze gewoonte te doorbreken. Bel bijvoorbeeld je ouders een paar minuten voordat je thuiskomt, zodat zij de hond op dat moment mee naar buiten nemen. Normaal gesproken stopt het janken zodra ze naar buiten gaat, en op dat moment verschijn jij. Je ouders zouden haar tijdens je afwezigheid ook even mee naar buiten moeten nemen om haar zinnen te verzetten en haar daarna weer mee naar binnen nemen. En ook dan weer: op het moment dat ze net binnen is en nog niet jankt, kom jij tevoorschijn. Dit kan een tijdje duren, zeker als dit gedrag al langer aan de gang is.

Ik had er nog niet aan gedacht om weer te verschijnen terwijl ze aan de wandel is... dat is een goed idee! Maar als we bijvoorbeeld met haar op vakantie zijn en ze alleen in het appartement moet blijven terwijl wij even gaan eten en er is niemand anders bij... dan zou ik echt niet weten hoe ik dat aan moet pakken.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Sinds wanneer vertoont je hond dit gedrag precies? Vast niet al 18 maanden, want dan had je al wel eerder hulp gezocht!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

de uitleg is eigenlijk heel simpel: het is een noodkreet. Je hond roept je omdat ze wil dat je haar komt halen, ze voelt zich namelijk verloren. Het probleem is dat als ze dit blijft doen tot je terugkomt, ze beloond wordt voor haar gedrag. Die beloning is jouw thuiskomst. Dat is positieve conditionering: ze zal het blijven herhalen tot je terug bent, want als het een paar keer heeft gewerkt, gaat ze ervan uit dat het altijd werkt. Jouw taak is dus om deze gewoonte te doorbreken. Je zou bijvoorbeeld je ouders kunnen bellen een paar minuten voordat je thuiskomt, zodat zij de hond op dat moment even mee naar buiten nemen. Normaal gesproken stopt het huilen zodra ze naar buiten gaat, en op dat moment kom jij dan tevoorschijn. Je ouders zouden haar tijdens jouw afwezigheid ook af en toe even mee naar buiten moeten nemen voor wat afleiding om haar daarna weer naar binnen te laten gaan. En nogmaals: op het moment dat ze net weer binnen is en nog niet huilt, verschijn jij weer. Dit kan een langdurig proces zijn, zeker als ze dit gedrag al een hele tijd vertoont.

Vertaald Frans
  • 9 reacties van 9

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!