Mijn pup wil zijn behoefte niet op straat doen

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal! 😁

Voordat ik begin: ik weet dat er waarschijnlijk al een hoop soortgelijke posts op dit forum staan, en dat ik zelf ook al eens een vergelijkbaar onderwerp heb geplaatst.

Toch zou ik graag wat nieuwe meningen over dit probleem horen, en vooral een echte oplossing vinden.

Het zit dus zo: mijn pup van bijna 3 maanden krijgt het maar niet voor elkaar om op straat zijn behoefte te doen. En met straat bedoel ik zowel drukke plekken als hele rustige plekjes waar bijna niemand komt.

Zijn behoefte doet hij of binnen, of op het gras wanneer we in het park of in de natuur wandelen.

Ik denk dat hij het zindelijk worden wel snapt; als hij het binnen doet, zie ik dat het niet voor z'n plezier is en dat hij het liever buiten zou doen.

De reden dat ik dit bericht plaats, is omdat ik gewoon geshockeerd ben door wat er net gebeurde met mijn pup... Ik zal het even uitleggen:

Vandaag probeerde ik precies op het juiste moment te wachten, wanneer hij echt hoge nood heeft. Dus op het moment dat hij piept en zijn kontje laat zakken om te plassen of te poepen.

Na een tijdje zakte hij door zijn pootjes om te poepen. Ik heb hem toen snel opgetild en hem direct mee naar buiten de straat op genomen zodat hij daar zijn gang kon gaan.

Ik had me er al op ingesteld dat het wel even kon duren, dus mentaal was ik er klaar voor.

Maar nu snap ik er echt niks meer van! Ik ben 1 uur en 50 minuten buiten gebleven zonder dat hij één drol heeft gedraaid! Terwijl hij thuis, sorry voor de uitdrukking, de drol al bijna zag hangen en hij zelfs piepte zo van "Snel, snel, ik moet heel nodig".

Ik snap er echt niks van, ik heb hem buiten gestimuleerd, met hem gespeeld en hem enthousiast gemaakt zoals me was aangeraden, maar helemaal niks. Ik vind het ongelofelijk, hij heeft nu al sluitspieren van beton...

Hebben jullie wel eens een vergelijkbaar probleem gehad? Hoe ging het zindelijk maken bij jullie?

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

18 antwoorden
Sorteren op:
  • Shylvie4
    Shylvie4 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Uit eigen ervaring heeft Dough nog nooit zijn behoefte ergens anders gedaan dan buiten in het gras. Maar wij wonen op het platteland! Dus ik heb jouw probleem niet.

Ik heb hem bij een fokker gehaald waar de honden buiten leefden. Ik denk dat hij het zo gewend is en dat hij nooit ergens anders zijn behoefte heeft gedaan. Voor hem is Gras = WC... stoep = ???.

Heb geduld, dat komt vanzelf wel. Ik hoop dat je in de buurt van een park woont...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Die van mij plast of poept nooit op de stoep en al helemaal niet op het asfalt. Maak je geen zorgen hoor, honden doen hun behoefte waar ze aanvoelen dat de plek er geschikt voor is. Mijn hond doet het bijvoorbeeld veel liever in het gras dan op de stoep, dus ook al doet jouw hond het niet op het asfalt of iets anders, maak je geen zorgen!!!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Novanos, vat mijn reacties niet verkeerd op.

Ik probeer je echt niet dwars te zitten. Weet je, we kunnen je van alles aanraden en sommige tips zullen best werken, maar niets weegt op tegen ervaring. Niets is belangrijker dan het avontuur dat je nu met je hond beleeft. Vertrouw op jezelf, vertrouw op je hond, communiceer met elkaar en ga samen op jullie eigen tempo vooruit. Het allerbelangrijkste is je gezonde verstand gebruiken.

Dan kom je er wel. Zorg dat je hond lekker in zijn vel zit. Zorg dat je zelf ook goed in je vel zit, dan komt alles goed. Als je té hard je best wilt doen, bereik je vaak juist het tegenovergestelde.

Nogmaals, het is niet tegen jou bedoeld. Maar het spijt me als ik bot overkom; ik merk dat ik mensen op het forum een ongemakkelijk gevoel geef. Ik zal me er daarom verder niet meer in mengen. Nog een fijne dag en geniet lekker van je viervoeter.

Vertaald Frans
    G
    Gatoo Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Mijn hond van 10 maanden had in het begin precies hetzelfde probleem. Hij weigerde zijn behoefte te doen op beton, maar door hem vaak mee naar buiten te nemen en in de stad te wandelen, is dat veranderd. Nu probeert hij het in de stad nog steeds te vermijden, maar als het echt moet, dan doet hij het gewoon 😂

Vertaald Frans
    Emla
    Emla Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ja hoor, fouten maken we allemaal 🤣.

Maar dat poepen op het asfalt komt vanzelf wel op de dag dat het echt moet en de kleine geen andere keus heeft. Voor nu zijn die boomspiegels in de straat ook al heel wat.

Een volwassen hond die zindelijk is, maakt zichzelf niet ziek als hij geen gras kan vinden, maar voor een pup is het allemaal nog een beetje verwarrend. Je moet het hem dus makkelijk maken: zindelijkheidstraining doe je dus op gras (of aarde, dat is ook prima).

Geen stress @Novanos, met al de energie die je erin steekt komt het vast en zeker goed. Geniet ervan dat het nog een pup is, het gaat zo snel voorbij, echt heel snel.... het heeft geen zin om hem te snel groot te willen laten worden 😉

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja, ik heb het inderdaad over asfalt, maar ik weet heel goed dat ik een beetje te ver ben gegaan door hem op de stoep te laten lopen. Ik voel me er wel een beetje schuldig over en ik weet dat het een fout was, maar goed, ik denk dat het menselijk is om fouten te maken. In ieder geval heb ik mijn lesje wel geleerd.

Om nog even wat extra uitleg te geven: het klopt dat ik in het begin heel erg ongerust en behoorlijk gestrest was uit angst om het verkeerd te doen (vandaar al die berichtjes op de site van een paar dagen geleden), maar inmiddels ben ik een stuk relaxter. Ik probeer me nu echt goed te informeren en vragen te stellen, zodat ik de juiste dingen kan toepassen en vooral veel kan leren.

Nogmaals bedankt voor al jullie reacties! :)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi allemaal.

Novanos, ik heb het je al eerder gezegd, maar neem de tijd om even adem te halen en laat je hond vooral gewoon opgroeien. Je weet dat je door zo te pushen het alleen maar erger kunt maken en juist problemen kunt veroorzaken?

Serieus, Koda begreep het al met 2,5 maand en was met 4 maanden volledig zindelijk (begreep, d.w.z.: als ik de signalen voor een plasje of poepje bij de deur miste, maar dat was zeldzaam omdat hij zich goed duidelijk kon maken, en zindelijk: vanaf 4 maanden geen ongelukjes meer). Maar zelfs nu hij perfect zindelijk is, zoekt Koda nog steeds dat ene kleine stukje gras op een trottoir op om zijn behoefte te doen. Ik ken geen enkele hond die van asfalt houdt, dat is niet natuurlijk.

Als ik je zo lees, krijg ik de indruk dat je nogal angstig bent. Bijna hyperactief (en dat is niet als verwijt bedoeld). Mijn advies is dan ook eerder voor jou: wat meditatie of ontspanning. Laat het los en het komt echt wel goed, jullie moeten allebei even op adem kunnen komen.

Vertaald Frans
    L
    Lu12345 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Nou, twee van die van mij doen het nooit op straat, maar altijd op het gras of in het bos... en ik vind dat echt superhandig. Ik vind het sowieso niks als ze op het beton plassen, want dat gaat zo stinken, en poep opruimen is op het gras ook veel makkelijker. En als we even een boodschapje moeten doen in de stad of als we tijdens een wandeling door een dorpje komen, weet ik dat ze wachten tot we weer in de natuur zijn. Ik heb dat gedrag dus juist gestimuleerd. En in het geval van diarree is het ook een stuk beter in het bos dan dat je moet proberen de stoep schoon te vegen.

Vertaald Frans
    Emla
    Emla Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Novanos, als je het over de "straat" hebt, bedoel je dan eigenlijk het asfalt?

Nou, in dat geval: succes hoor 🤣🤣🤣

Zelfs nu nog kunnen die van mij het urenlang ophouden in plaats van het op het asfalt te doen... en áls het dan eens gebeurt, laten ze hun ongenoegen wel merken door het midden op de weg te doen! 🤣

Het belangrijkste is dat je pup vooruitgang boekt met het zindelijk worden, dus als het gras werkt: bingo, gewoon het gras gebruiken.

Maar even zonder dollen, ik vind het wel een beetje ver gaan om dat bij een pup van nog geen drie maanden te doen... vanaf het moment dat hij in de houding gaat staan, was het te verwachten dat hem oppakken de boel zou blokkeren. Voor een plasje werkt dat wel, maar voor de rest niet.

Nogmaals, heb MINDER HAAST, laat die pup gewoon lekker opgroeien!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Maar in ieder geval ook een mooi verhaal, ik heb er echt om moeten lachen en het is een goede vergelijking. Je kunt er natuurlijk heel veel zin in hebben, maar als je je op het moment dat je de kans krijgt niet op je gemak voelt, dan gaat het gewoon niet lukken! 🤷

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 18

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!