Hoe reageer je op een overenthousiaste pup?

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal! 👋

Ik vroeg me af of jullie tips hebben voor het geval dat een pup helemaal door het lint gaat en een beetje onbeheersbaar wordt.

Kijk, ik snap dit gedrag natuurlijk wel; het gebeurt vaak een paar uur na de laatste activiteit. Dus ik begrijp wel dat hij onrustig is, zeker omdat het nog een baby is van 2 maanden.

Toch zou ik hem graag willen kalmeren voordat ik op zijn behoeften inga, om hem goed op te voeden. Dit heb ik al geprobeerd:

- Hem negeren (wat best lastig is als je pup je echt pijn doet);

- Heel streng "NEE!" zeggen;

- Een hoge "AUW!" roepen;

- Hem 3 minuten apart zetten (waar ik later spijt van had, want ik weet dat het niet de oplossing is, maar ik wilde het toch proberen);

- Zijn bijtgedrag afleiden met een van zijn speeltjes (helaas speelt hij er maar 2 seconden mee en komt hij daarna meteen weer op mij af...).

Als mijn pup echt over de rooie is, werken deze 5 methodes totaal niet. Maar als hij gewoon op een rustige manier aandacht vraagt, werken ze wel.

Ik wil er ook nog even bij zeggen dat als ik hem negeer, hij zich op iets anders stort om zich uit te leven (de kussens bijvoorbeeld). Dat is echt balen, want op dat moment kan ik hem niet meer negeren. Ik ben bang dat hij dan de link legt dat hij mijn aandacht krijgt door de kussens te slopen.

Kortom, ik zoek vooral advies voor als een pup even helemaal "out of control" is, want als hij gewoon een beetje druk is, heb ik geen problemen.

Alvast superbedankt voor jullie reacties! 👍

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

6 antwoorden
Sorteren op:
  • Aicila
    Aicila Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

De meest effectieve methode die ik heb gevonden, is om 's ochtends een lange wandeling met haar te maken (vroeger deed ik die lange wandeling vlak voor het slapengaan, zodat ze goed zou slapen). Omdat het een puppy is, is "lang" natuurlijk relatief, maar de intensiteit telt ook zwaar mee. Het bos is voor die van mij ideaal, want: 1) Er valt echt veel te snuffelen en te zien, 2) ze loopt aan een lange lijn of ik kan haar zelfs loslaten als er niemand is, dus ze kan lekker haar gang gaan, 3) geen enge stadsgeluiden, dus ze kan zich echt ontspannen. Resultaat: ze slaapt! En daarna is ze lekker rustig. ✌

En wat dat afleiden met een speeltje betreft: dat werkte bij mij in het begin ook niet echt super. Ze schudde er twee seconden mee en kwam dan ook weer terug... Maar de aanhouder wint, dus hou vol!

Nu leeft de mijne zich helemaal zelf uit op haar speeltjes als ze druk is.

Ik denk dat dat komt doordat 1) ik met al haar speeltjes samen met haar heb gespeeld (ondanks het hele verhaal van solo-speeltjes versus interactief spelen), waardoor ze die heeft "ontdekt" als iets leuks.

En 2) omdat ik ben gestopt met reageren als ze kwam vragen om te spelen. In het begin speelde ik elke keer als ze naar me toe kwam om haar te "kalmeren" – slecht idee! Ze probeerde het spel aan mij op te dringen en werd echt opdringerig, zoals jij het beschrijft. Nu is het altijd "nee" als zij naar mij toe komt (ik negeerde haar dan, zorgde dat ze niet bij me kon of ging zelfs even naar een andere kamer). Daardoor is ze die gewoonte bijna helemaal kwijt. We spelen nog elke dag, maar alleen op mijn initiatief.

Kortom: een intensieve wandeling in de ochtend + zorgen dat jij als baasje het initiatief neemt voor het spel, dat is mijn advies.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Wat dat "nee" betreft, daar laat ik me niet echt over uit. De onze leerde het commando "nee" pas met 11 maanden. Ik heb het altijd anders kunnen oplossen en ik word echt zelden boos op haar.

Wat betreft die "kleine rukjes" waar je het over hebt om je pup te helpen kalmeren, zou ik je aanraden om daar voorzichtig mee te zijn, ook al lijken de eerste dagen misschien succesvol.

1/ Trekken en kracht zetten = nervositeit bij zowel de baas als de pup.

Je loopt het risico dat je de spanning of die krachtmeting doorgeeft via de lijn. De riem moet juist slap hangen om de hond te laten ontspannen, zodat je voorkomt dat je hond gespannen of zenuwachtig wordt aan de lijn.

Als hij groter wordt, hebben die kleine rukjes aan de riem waarschijnlijk helemaal geen effect meer op hem, simpelweg omdat hij eraan gewend raakt...

Je pup is nog hartstikke jong. Je kunt beter omdraaien of even stoppen (ook al duurt dat 15-20 minuten en moet het om de drie stappen). Motiveer je pup met beloningen om terug te komen of dicht bij je te blijven.

2/ Gezondheidsredenen

Tijdens de groei hebben rukken aan het tuigje ook impact op de gewrichten. Bij een bevestiging op de rug is er een herhaaldelijke impact op vooral de ruggengraat en de poten. Bij een bevestiging aan de voorkant heeft het invloed op de poten, ellebogen en schouders.

Persoonlijk waardeer ik baasjes zoals jij die veel vragen stellen om te leren enorm, ik ben er zelf ook zo een 😁 maar vergeet niet dat je pup echt nog heel jong is. Neem de tijd.

Voor het "blijf" bijvoorbeeld, dat kan even duren. Bovendien hangt het echt van de hond en de fase waar ze in zitten af...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Bedankt voor je reactie! 🙂

Die 'gekke uurtjes' koppelen aan ontspanning om de boel om te draaien, dat begrijp ik heel goed.

Ik heb vandaag iets anders geprobeerd en dat lijkt zijn vruchten af te werpen.

Mijn pup draagt altijd zijn tuigje en ik ben al begonnen met oefenen aan de lijn om hem te leren netjes naast me te lopen. Dus, als hij te veel trekt, sta ik stil, zeg ik "NEE" en vraag ik hem om weer naast me te komen door kleine rukjes aan de lijn te geven. Na een tijdje kalmeert hij en lopen we weer rustig verder; hij begrijpt dus dat rustig blijven de enige manier is om te krijgen wat hij wil (in dit geval: vooruit gaan).

Zodra mijn pup druk begint te worden en in alles wil happen (inclusief mijn benen en kleding), pak ik de ring van zijn tuigje vast en geef ik ook weer die korte rukjes terwijl ik "NEE" zeg.

Na een tijdje (met het nodige geduld natuurlijk) wordt hij rustig en ga ik met hem spelen met zijn eigen speeltjes, waarna ik hem lekker laat kluiven op het speeltje dat hij zelf wil.

Het is nog een experimentele methode, ik heb het pas twee keer geprobeerd, maar ik zie nu al dat het werkt! 😁

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi!

Die 'dolle vijf minuten' van een pup; dat is ofwel te veel energie, of juist overprikkeld zijn door vermoeidheid. Eigenlijk net als een klein kind dat moeite heeft om de rust te vinden om te gaan slapen.

Ik ben er voorstander van om je pup stap voor stap te leren hoe hij kalm kan worden. Ik heb dit bij de mijne geprobeerd toen ze 2 à 3 maanden oud was, vooral 's avonds rond een uur of acht, negen. Lekker rustig knuffelen, haar op haar zij of rug op mijn benen leggen terwijl ik zelf op de grond bij haar mand zat, en dan viel ze in slaap. De eerste keer stribbelde ze nogal tegen omdat ze zo hyper was, maar de volgende avond sliep ze binnen twee minuten en lag ze op me te ronken. Andere avonden bleef ze gewoon rustig tussen mijn benen liggen in een houding die ze zelf fijn vond, lekker kluivend op haar hertengewei of Kong, terwijl ik een boek op haar rug lag te lezen 😅

Koppel dit moment aan het woord "rustig", zoals "goed zo, rustig", en geef lange, langzame aaien over de rug; dat werkt heel kalmerend voor een pup. Later, naarmate de maanden verstreken, ben ik ook begonnen met massagemomentjes...

Rond de 3 maanden begreep ze heel goed dat het 's avonds binnen tijd was voor rust... lekker rustig spelen... En naarmate ze ouder werd, trok dat door naar de rest van de dag binnenshuis.

Het is geen wondermiddel of de enige juiste methode, maar gewoon mijn eigen ervaring. Negeren kan in sommige gevallen wel, maar afzonderen (daar ben ik eerder op tegen) of boos worden vind ik niks (dat zorgt voor een emotionele jojo). Als het je lukt om je pup op een zachte manier naar ontspanning te begeleiden, bouwt dat ook enorm veel vertrouwen op en nog veel meer... Dat vind ik tenminste ^^

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Dat doe ik ook, hij heeft er speciale speeltjes voor, maar helaas trekken mijn kleren en vooral mijn benen hem meer aan dan zijn speeltjes...

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je kunt hem een knuffel geven waar hij zich lekker op kan afreageren ;)

Vertaald Frans
  • 6 reacties van 6

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!