Hoi allemaal! 👋
Ik vroeg me af of jullie tips hebben voor het geval dat een pup helemaal door het lint gaat en een beetje onbeheersbaar wordt.
Kijk, ik snap dit gedrag natuurlijk wel; het gebeurt vaak een paar uur na de laatste activiteit. Dus ik begrijp wel dat hij onrustig is, zeker omdat het nog een baby is van 2 maanden.
Toch zou ik hem graag willen kalmeren voordat ik op zijn behoeften inga, om hem goed op te voeden. Dit heb ik al geprobeerd:
- Hem negeren (wat best lastig is als je pup je echt pijn doet);
- Heel streng "NEE!" zeggen;
- Een hoge "AUW!" roepen;
- Hem 3 minuten apart zetten (waar ik later spijt van had, want ik weet dat het niet de oplossing is, maar ik wilde het toch proberen);
- Zijn bijtgedrag afleiden met een van zijn speeltjes (helaas speelt hij er maar 2 seconden mee en komt hij daarna meteen weer op mij af...).
Als mijn pup echt over de rooie is, werken deze 5 methodes totaal niet. Maar als hij gewoon op een rustige manier aandacht vraagt, werken ze wel.
Ik wil er ook nog even bij zeggen dat als ik hem negeer, hij zich op iets anders stort om zich uit te leven (de kussens bijvoorbeeld). Dat is echt balen, want op dat moment kan ik hem niet meer negeren. Ik ben bang dat hij dan de link legt dat hij mijn aandacht krijgt door de kussens te slopen.
Kortom, ik zoek vooral advies voor als een pup even helemaal "out of control" is, want als hij gewoon een beetje druk is, heb ik geen problemen.
Alvast superbedankt voor jullie reacties! 👍