Grommen als hij ligt

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal! :)

Sinds een tijdje gromt mijn pup van 5 maanden naar me als hij ligt en ik wil dat hij ergens anders heen gaat. Ik zal het even uitleggen.

Soms, als we terugkomen van een wandeling, net voordat we de voordeur van mijn appartement binnengaan, gaat mijn hond liggen en wil hij niet meer bewegen. Meestal gebruik ik dan wel iets wat hij lekker vindt om hem mee te krijgen, maar soms werkt dat niet en weigert hij naar binnen te gaan, omdat hij daar gewoon lekker ligt.

Dan zit er niets anders op dan hem op te tillen, maar als ik dat doe, begint hij behoorlijk hard naar me te grommen en pakt hij mijn arm in zijn bek, zonder me echt pijn te doen. Ik denk dat hij een waarschuwing wil geven in de trant van: 'Zet me nu meteen neer!'.

Op dat moment schiet ik elke keer in de lach, want het lijkt echt op een klein eigenwijs kind. Hierdoor lukt het me soms niet eens om hem op te tillen, omdat ik gewoon geen kracht meer heb van het lachen. Maar goed, dat even terzijde.

Ik vraag me dus af:

- Aangezien ik niet kan toegeven aan de eisen van meneer, zou dit na verloop van tijd in agressie kunnen veranderen? Zou hij me op een dag echt kunnen bijten?

Ter info: ik denk dat ik een heel goede band heb met mijn pup, ik speel veel met hem en respecteer hem echt als hond. Ik denk dat we een fijne klik hebben, dus vandaar :)

Bedankt voor jullie reacties!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

12 antwoorden
Sorteren op:
  • Flip-Cockwood
    Flip-cockwood Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Maar even, als hij midden in de weg blijft staan (de doorgang blokkeert), is het dan niet beter om hem te vragen opzij te gaan met een bijbehorend handgebaar? Bij die van mij is het commando 'eruit'. Dat moet hij gewoon onder de knie hebben. Als hij het in het begin niet snapt, kun je in je handen klappen om zijn aandacht beter te trekken. Je zou hem niet moeten hoeven duwen...

Inderdaad, je zou hem niet moeten hoeven duwen. Zodra je doorloopt, zou hij al opzij moeten gaan. Ik ben het met Docline eens, dit is een duel.

Verder kun je verschillende dingen proberen om te zien wat wel of niet werkt. Heeft hij de riem nog om als je binnenkomt? Een jachtlijn is in veel gevallen een goed hulpmiddel om hem te laten wijken. Je kunt vlak voor hem gaan staan > aan de zijkant, en dan rustig aan de riem trekken. Als hij een stap vooruit zet, heb je de slag gewonnen. Dan is het alleen nog een kwestie van de spanning bij elke stap loslaten en volhouden tot je de oorlog hebt gewonnen ;)

Maar hij moet begrijpen dat jij degene bent die de beslissingen neemt en leren om jou en je keuzes te volgen. Anders beland je in een soort onderhandelingsfase, en dat gaat volgens mij niet echt lekker samen met een goede hondenopvoeding...

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Klopt, het is eigenlijk heel simpel, maar als hij goed aan de lijn loopt, kun je er makkelijk voor zorgen dat hij niet voor je uit de deur door gaat. De uitleg van Hben lijkt me heel geschikt voor deze hond.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Doe dit niet als je hond extreem angstig is of als de band tussen jullie niet goed is, maar anders kun je bij thuiskomst ook gewoon kordaat optreden. Ga er vol voor zonder te twijfelen (want ik kan me voorstellen dat je na verloop van tijd zelf ook wat weifelend bent geworden, toch?). Loop naar binnen en loop hem gewoon voorbij. Houd hem netjes naast je in de gang of de hal tot je bij je voordeur bent. Voorkom dat hij voor de deur gaat liggen zodat je over hem heen moet stappen om je appartement binnen te komen; dat moet je echt vermijden. Dus: jij gaat eerst en daarna nodig je hem uit om binnen te komen. Als hij niet binnen twee of drie seconden komt (echt niet langer!), zeg je "jammer dan" – zorg wel dat hij je ziet en hoort – en doe je de deur dicht. Normaal gesproken begint hij dan te blaffen of maakt hij zich een beetje zorgen. Doe de deur in dat geval heel snel weer open, net genoeg zodat hij nog niet direct naar binnen kan, en laat hem zitten. Zodra hij dat doet, zeg je weer dat hij naar binnen mag. Hij zal zich dan waarschijnlijk geen twee keer laten bedenken, en dat zou dit gedrag voor de volgende keer moeten doorbreken.

Vertaald Frans
    Docline
    Rapporteren

Jawel. Als je alleen maar aan het afleiden bent, is de boodschap voor de hond niet duidelijk dat hij voor de mens moet wijken.

Als een van mijn honden bijvoorbeeld te ongeduldig is, laat ik hem nooit vóór mij naar buiten gaan. Ik doe de deur pas open als hij rust en respect toont; hij gaat dan achter me aan. Denk maar niet dat hij dan beledigd is, integendeel: een hond vindt het juist een geruststelling als zijn baasje voor hem bepaalt wat wel of niet de bedoeling is.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Maar goed, in een situatie waarin hij in het midden blijft staan (en de doorgang blokkeert), kun je hem dan niet beter vragen om opzij te gaan met een bijbehorend handgebaar? Bij die van mij is het commando "eruit". En dat moet hij gewoon onder de knie hebben. Als hij het in het begin niet snapt, kun je in je handen klappen om zijn aandacht beter te trekken.

Je zou hem niet moeten hoeven duwen..

Vertaald Frans
    M
    Mel1 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Net als Docline: stuur hem zachtjes maar beslist aan! Hij moet snappen dat hij niet degene is die bepaalt.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Bedankt voor jullie reacties, ik snap het nu een stuk beter. Ik ga ermee aan de slag en dan kijk ik wel hoe het gaat :)

Vertaald Frans
    Beaujabote
    Beaujabote Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

"In de lach schieten"... nou, je pup begrijpt op zo'n moment echt totaal niet wat je van hem vraagt. Lachen is echt iets menselijks. Docline heeft helemaal gelijk – het is aan jou om de leiding te nemen op een vriendelijke maar consequente manier. Een pup is net als een kind: hij is niet degene die de baas is.

Vertaald Frans
    Docline
    Rapporteren

Als ik het goed begrijp, zie je maar 2 opties als je hond eigenwijs is: hem lokken met een snoepje of hem optillen.

Vergeet ze allebei maar!!

- Een snoepje mag je alleen gebruiken als beloning voor goed gedrag, en niet simpelweg als lokaas.

- Een hond til je alleen op als hij gewond is, of een puppy die ergens niet op kan klimmen enz. Verder hoort een hond gewoon met z'n poten op de grond te staan.

Je moet je puppy dwingen om zich bij jouw beslissingen neer te leggen.

Om hem naar binnen te krijgen, loop je gewoon rustig op hem af, mooi rechtop, totdat je voeten hem raken en je hem zo stukje bij beetje vooruit duwt. Je moet echt de tijd nemen om dit kleine duel te winnen; je laat een puppy van 5 maanden toch niet de baas in huis worden!!!

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Misschien wil hij de wandeling wel verlengen, je hebt vast wel eens filmpjes gezien van honden die midden op straat gaan liggen omdat ze niet naar huis willen ^^

Je zou het thuiskomen kunnen koppelen aan een spelletje of een korte sessie zodra je weer binnen bent.

Als je hem steeds blijft tillen om hem mee naar binnen te krijgen, zou hij op een gegeven moment wel eens kunnen gaan happen.

Wees gewoon eigenwijzer dan hij is ^^

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 12

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!