Plassen in huis vlak na het uitlaten

J
Jude76 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Aanstaande donderdag is mijn mopshondje Patton alweer 15 dagen bij ons. Hij is tweeënhalve maand oud, het is een klein schatje vol liefde en affectie en hij is hartstikke slim, maar... hij doet iets raars wat ik niet kan verklaren. Hij heeft het commando 'NEE' heel makkelijk geleerd, dus ik kan ongewenst gedrag simpel corrigeren, maar met de zindelijkheid heb ik een probleem. Ik zal het even uitleggen: hij begrijpt donders goed dat hij buiten zijn behoefte moet doen, want als ik hem mee naar buiten neem, is dat het eerste wat hij doet. Hij rent naar een hoekje om te plassen (nooit vlak voor onze voeten, altijd een stukje verderop). Hetzelfde geldt voor poepen: hij rent onder een boom en hup, geen probleem. Dus zodra ik hem uitlaat, plast en poept hij prima, maar zodra ik hem weer mee naar binnen neem, gaat het mis. Zelfs als hij zich buiten letterlijk helemaal heeft geleegd, laat hij het binnen 10 minuten – en soms zelfs al na 30 seconden – gewoon lopen op de tegels... Ik kom net met hem terug van buiten, hij had meerdere keren geplast, ik bleef even 3 of 4 minuten in de serre om mijn schoenen uit te doen en mijn jas uit te schudden omdat er wat takjes aan hingen. Hij wachtte braaf. Maar toen ik de deur naar de woonkamer opende, rende hij naar binnen, glipte de keuken in en kwam toen terug om zijn blaas te legen op de vloer in de kamer... ik snap er echt niks van 😳. Hij kan het trouwens best goed ophouden, want gisteren nam ik hem mee naar een tuincentrum om speeltjes te kopen; vanaf het moment dat we van huis vertrokken tot we weer terug waren, zat er zeker 2,5 uur tussen, en hij plaste pas weer in de tuin toen we thuiskwamen. 's Nachts slaapt hij in een puppyren en dan plast hij hooguit één of twee keer, en poepen doet hij bijna nooit. De ren staat in de kamer, precies op de plek waar hij het overdag meestal laat lopen. Ik probeer jullie zoveel mogelijk info te geven in de hoop dat iemand een verklaring heeft, want hij doet dit vast niet zonder reden. Dit is niet mijn eerste hond; ik heb hiervoor een collie gehad, twee labradors, een Newfoundlander, een Sint-Bernard en een Westie (die nu 14 is) en geen van hen heeft ooit zoiets vreemds gedaan! Ik hoop echt dat iemand een tip heeft, want afgezien van dit puntje gaat alles echt super en er moet gewoon een logische reden voor zijn! Alvast bedankt allemaal!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

29 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • J
    Rapporteren

Nou, ik probeer er eigenlijk niet eens meer te veel achter te zoeken... Het ding is dat ík degene was die dit kleintje wilde, maar iedereen hier in huis raakt zowat in paniek bij het idee dat hij op de tegels plast terwijl hij net buiten is geweest. Daarom zoek ik vooral naar een verklaring, want ik weet dat er soms van die stomme dingetjes zijn die de boel triggeren. Toen we bijvoorbeeld onze Sint-Bernard hadden, kregen we haar maar niet zindelijk; met 6 maanden lag de hele keuken elke ochtend nog onder de poep en plas. Op een dag regende het keihard buiten en ze was in de tuin aan het spelen (ze ging zelf naar buiten en we hielden door het raam in de gaten of ze haar behoefte deed, wat ze natuurlijk altijd deed). Enfin, ze was drijfnat, kwam in de garage liggen en viel in slaap, dus ik heb haar daar de hele nacht gelaten. En echt een wonder: de volgende ochtend was er voor de allereerste keer niks aan de hand... We concludeerden dat er blijkbaar iets in de keuken was dat haar triggerde, maar we zijn er nooit achter gekomen wat het was. Vanaf die dag heeft ze het nooit meer gedaan, niet in de garage en ook niet in de rest van het huis... Dus ik vraag me af of een bepaalde geur of iets in de kamer dit misschien uitlokt, alsof het voor hem heel normaal is, net als buiten eigenlijk, alsof het daar gewoon mag...

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Precies, soms moet je het gewoon niet te veel willen begrijpen ^^ Elke hond is weer anders. Als je hem regelmatig uitlaat, goed beloont en de laatste wandeling voor een laatste plasje misschien wat langer maakt... dan is dat hartstikke goed. Ga zo door.

Vertaald Frans
    J
    Rapporteren
    Bedankt, Docline, dat snap ik wel. Na hiervoor 6 honden te hebben opgevoed, weet ik echt wel dat je niet van hem kunt vragen om spieren te beheersen die nog te zwak zijn. Daar ligt het probleem absoluut niet. Ter illustratie: ik vraag me ook niet af waarom hij 's nachts plast, want ik weet dat hij het, net als een mens, fysiek simpelweg nog niet kan ophouden tot een bepaalde leeftijd... Als hij het echt niet kon ophouden, dan zou hij dat toch ook niet kunnen op de bank, in z'n bench, in de auto of gewoon bij ons op schoot, toch? Maar deze 'wilde' plasjes doet hij alleen op de tegels in de kamer. Geduld alleen gaat me niet helpen te begrijpen waarom hij ze alleen laat lopen wanneer hij bij mij is en door het huis scharrelt.
    Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Sowieso kan een pup van deze leeftijd zijn sluitspieren nog niet onder controle hebben.

Ga er even met een vochtige spons en wat baking soda overheen, en heb vooral veel geduld...

Vertaald Frans
    J
    Rapporteren

Misanthrope, nee, ik gebruik echt nooit bleek om bij mij thuis schoon te maken. Ik heb een poes en ik weet dat het katten aantrekt, dus ik gebruik het hooguit voor de wc, maar nooit voor het poetsen. Ik gebruik gewoon een simpel middel dat heerlijk naar veldbloemen ruikt!

Plasjes door opwinding, daar heb ik aan gedacht. In de minuut nadat hij terug is, zou best kunnen, maar 5 of 10 minuten later? Terwijl hij gewoon rustig rondloopt of zelfs op een kleedje zit en dan opstaat om zijn behoefte te doen? Zeker omdat hij soms ook helemaal losgaat met zijn speeltjes en dan compleet hyper is, overal rondrent en met zijn knuffels sleept... juist op die momenten zou hij dan toch plasjes van opwinding moeten doen? Of als ik terugkom van de boodschappen en hij blij is om me weer te zien?

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Enthousiasmeplasjes.

Puppy's kunnen na een wandeling soms heel erg opgewonden zijn. En die van jou, die misschien wat gevoeliger is, laat het dan waarschijnlijk makkelijker lopen als jullie weer thuiskomen... Dat is maar een vermoeden.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Waar dweil je de vloer mee, gebruik je een middel met bleek?

Vertaald Frans
    J
    Rapporteren
    Bedankt voor de tip, maar daar heb ik al aan gedacht... Het komt voor dat hij voor de 5e of 6e keer plast en dan twee minuten na dat laatste plasje weer binnen is, en dan helpt er niks aan: hij laat het gewoon lopen. Maar als ik hem direct bij binnenkomst in zijn puppyren zet, dan doet hij het niet! Het gebeurt echt alleen als hij vrij in huis rondloopt, en ik ben dan gewoon in de buurt, dus het is geen stress omdat hij niet bij me is.
    Vertaald Frans
    Damathe
    Damathe Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb een volwassen geadopteerde hond die dat op een gegeven moment ook deed. Ik concludeerde dat de wandelingen niet lang genoeg waren, dus heb ik de laatste ronde met 5 minuutjes verlengd en sindsdien zijn er geen problemen meer.

Vertaald Frans
  • 29 reacties van 29

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!