Plassen in huis vlak na het uitlaten

J
Jude76 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Aanstaande donderdag is mijn mopshondje Patton alweer 15 dagen bij ons. Hij is tweeënhalve maand oud, het is een klein schatje vol liefde en affectie en hij is hartstikke slim, maar... hij doet iets raars wat ik niet kan verklaren. Hij heeft het commando 'NEE' heel makkelijk geleerd, dus ik kan ongewenst gedrag simpel corrigeren, maar met de zindelijkheid heb ik een probleem. Ik zal het even uitleggen: hij begrijpt donders goed dat hij buiten zijn behoefte moet doen, want als ik hem mee naar buiten neem, is dat het eerste wat hij doet. Hij rent naar een hoekje om te plassen (nooit vlak voor onze voeten, altijd een stukje verderop). Hetzelfde geldt voor poepen: hij rent onder een boom en hup, geen probleem. Dus zodra ik hem uitlaat, plast en poept hij prima, maar zodra ik hem weer mee naar binnen neem, gaat het mis. Zelfs als hij zich buiten letterlijk helemaal heeft geleegd, laat hij het binnen 10 minuten – en soms zelfs al na 30 seconden – gewoon lopen op de tegels... Ik kom net met hem terug van buiten, hij had meerdere keren geplast, ik bleef even 3 of 4 minuten in de serre om mijn schoenen uit te doen en mijn jas uit te schudden omdat er wat takjes aan hingen. Hij wachtte braaf. Maar toen ik de deur naar de woonkamer opende, rende hij naar binnen, glipte de keuken in en kwam toen terug om zijn blaas te legen op de vloer in de kamer... ik snap er echt niks van 😳. Hij kan het trouwens best goed ophouden, want gisteren nam ik hem mee naar een tuincentrum om speeltjes te kopen; vanaf het moment dat we van huis vertrokken tot we weer terug waren, zat er zeker 2,5 uur tussen, en hij plaste pas weer in de tuin toen we thuiskwamen. 's Nachts slaapt hij in een puppyren en dan plast hij hooguit één of twee keer, en poepen doet hij bijna nooit. De ren staat in de kamer, precies op de plek waar hij het overdag meestal laat lopen. Ik probeer jullie zoveel mogelijk info te geven in de hoop dat iemand een verklaring heeft, want hij doet dit vast niet zonder reden. Dit is niet mijn eerste hond; ik heb hiervoor een collie gehad, twee labradors, een Newfoundlander, een Sint-Bernard en een Westie (die nu 14 is) en geen van hen heeft ooit zoiets vreemds gedaan! Ik hoop echt dat iemand een tip heeft, want afgezien van dit puntje gaat alles echt super en er moet gewoon een logische reden voor zijn! Alvast bedankt allemaal!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

29 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik dacht ook aan territoriumgedrag, maar met 3 maanden lijkt me dat niet echt mogelijk. Ik hou het liever op een mogelijke gewoonte.

Met 3 maanden heeft het fysieke vermogen om het op te houden nou eenmaal zijn grenzen. En wat de hondencodes betreft, die zijn ook nog niet allemaal geworteld. Dat geldt ook voor hoe hij de wereld ziet, zichzelf, de ruimte, mensen, zijn baasje...

Het lijkt me aannemelijker en logischer om het over zindelijkheid te hebben, een leerproces dat nog beter moet doordringen. Dat is trouwens ook veel constructiever dan meteen over territoriumdrang te beginnen, want dan kom je al snel uit bij een hiërarchie-discussie (die ik niet negeer, maar volgens mij is het daar nog veel te vroeg voor).

Als afschrikmiddel kun je trouwens gewoon azijn gebruiken om schoon te maken.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

3 maanden lijkt me wel erg vroeg om al te markeren, dat is nog een beetje jong. Ik ben het eens met amie des Boxers. Maak je dus niet te druk. Er is een teken om te zien of hij de zindelijkheid al begrijpt: toen Koda nog aan het leren was en het nog niet snapte, deed hij het overal in huis. Zodra hij doorhad dat het buiten moest, maar hij toch een ongelukje had, deed hij het voor de tuindeur. Het was niet zo dat hij niet zindelijk was of markeerde, hij kon het gewoon niet langer ophouden en deed het dan zo dicht mogelijk bij de plek waar het wel mocht. Ulthia, mijn grote meid, deed precies hetzelfde. Zij was met 6 maanden zindelijk en Koda al met 4 maanden. Dus ja, ik denk dat jouw ventje het simpelweg nog niet helemaal doorheeft. En het is een mopshond hè, die kunnen best eigenwijs zijn 🙄 Ga volgens mij gewoon zo door zonder jezelf onder druk te zetten, dan komt het vanzelf goed.

Wat ik wel anders heb gedaan, is dat ik het liet merken als ik hem op heterdaad betrapte (plassen in huis). Ik liet duidelijk zien dat ik niet blij was – natuurlijk zonder te slaan of te schreeuwen, maar ik liet wel merken dat ik het er niet mee eens was. En zodra hij buiten plaste, was het groot feest: knuffels, kusjes, aanmoedigingen en een snoepje. Ik ben echt heel begaan met het welzijn van mijn honden, maar ja, poepen en plassen doe je buiten, dus ik liet ze weten dat ik het binnen niet oké vond. Natuurlijk zeg je er niets van bij een ongelukje als je zelf niet snel genoeg was om hem naar buiten te laten, of als je hem niet op heterdaad betrapt. Maar goed, ik heb nu twee kerngezonde honden die perfect zindelijk zijn, ook al heb ik soms 'nee' gezegd 🤣

Vertaald Frans
    Emla
    Emla Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik ben het niet eens met Amie des boxeurs. Volgens mij is hij wel gewoon zindelijk, maar is hij zijn territorium aan het afbakenen, ook binnenshuis...

Je kunt van die afweersprays proberen, maar ik denk dat je op de juiste leeftijd misschien toch een castratie moet overwegen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Het voelt eigenlijk een beetje gek om zo in detail advies te geven aan iemand met meer ervaring, maar ach, ik praat nu eenmaal graag over zindelijkheidstraining...

Je pup vindt het principe binnen/buiten nog lastig. Goed punt dat hij het ook buiten doet! Dat is echt top!

Eigenlijk lijkt hij dus gewoon wat meer duidelijke houvast nodig te hebben. Ik denk dan aan een vast schema. Bijvoorbeeld elke 3 uur naar buiten (altijd nét onder de grens van wat hij aankan, voor een betere opbouw maar ook voor het comfort). Naar buiten gaan om zijn behoefte te doen moet geen enorme noodzaak zijn; dat is ook het moment waarop je de vooruitgang in het aantal 'schone' uren kunt inschatten, en kunt zien of hij comfortabel blijft of moeite krijgt met ophouden. Dat een pup dan binnen 3 minuten buiten plast, is heel normaal.

Daarna verhoog je dat steeds met 15-30 min... Probeer de tijden zoveel mogelijk af te stemmen op je eigen ontbijt, zijn maaltijden, zijn dutjes, speel- en trainingssessies, enzovoort. Natuurlijk, hoe langer hij het droog houdt (van 3 naar 4... naar 6 uur), hoe minder vaak je naar buiten hoeft (tot je uiteindelijk op de standaard 3 wandelingen per dag zit). Houd ook rekening met de tijd dat je buiten bent, zeg 30 min tot een uur, en reken vanaf het moment dat je weer binnen bent tot de volgende keer dat je gaat.

Nog even voor de duidelijkheid: met een pup ga je direct na het eten naar buiten, maar later kun je hem ook pas eten geven nadat je buiten bent geweest.

Het klinkt misschien een beetje idioot, maar ik hield een schema bij dat ik elke 2-3 dagen aanpaste voor de opbouw. Zo kon ik mijn 'stress' daarop kwijt in plaats van op mijn pup.

(Ik zeg dit trouwens niet specifiek tegen jou hoor).

Daarnaast maakte het mij eerlijk gezegd niet zoveel uit als ze bijvoorbeeld in de keuken plaste terwijl ik aan het ontbijten was, want daar wilde ik haar weer wat anders leren (ik eet eerst, dan pas naar buiten). Hetzelfde bij thuiskomst: eerst even wat drinken, wat eten, even rustig zitten en daarna pas gezellig samen naar buiten voor een flinke wandeling. Dat was om haar te leren op haar beurt te wachten. Sorry, een beetje off-topic!

Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb uitgelegd 😅

Meer structuur voor je pup zorgt ervoor dat hij het sneller snapt en dat jij minder verbaasd bent over zijn gedrag. Als het over een maand nog steeds hetzelfde is ondanks deze methode, dan is het een kwestie van een aangeleerde gewoonte doorbreken (ervan uitgaande dat een medische oorzaak, _werkzame stof_ of iets dergelijks, al is uitgesloten...)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Laten we maar zeggen dat deze anders is en dus liever 's nachts slaapt. Gelukkig maar, dat scheelt je weer nachtelijke uitstapjes! 😉

Maar 8 uur 's nachts volhouden is heel wat anders dan overdag 4 uur volhouden. Die van ons houdt het bijvoorbeeld 's nachts wel 14 uur vol (ja, we houden van uitslapen hier) en krijgt eerst haar ontbijt voordat ze naar buiten gaat, en overdag houdt ze het makkelijk 12 uur vol als het moet (bijv. bij ziekte of een hittegolf in de middag...). Maar zoals ik al zei: je moet je niet haasten, sommigen leren het wat langzamer. Ze was met precies 5 maanden zindelijk. We zijn geen maatstaf hoor, er valt geen prijs te winnen, maar we maken ons simpelweg niet zo druk om dit soort dingen... Je moet naar de hond zelf kijken.

Wat betreft het principe binnen/buiten: blijf 5 tot 6 keer per dag naar buiten gaan. Bijvoorbeeld elke 3 uur. Als hij het binnen doet, ook al zie je het gebeuren, word dan niet boos (ik ga ervan uit dat je dat ook niet doet). Zeg ook geen "nee" (dat is een menselijke ontkenning en het kan ons onbewust beïnvloeden om strenger of gespannen te worden door de vermoeidheid en de herhaling; je kunt beter niets zeggen en die joker bewaren voor later, bij ons was dat bijvoorbeeld met 11 maanden 😁). Het feit dat het nu zeggen niets verandert, is daar het bewijs van. Dus negeer de plas, neem hem mee naar buiten en beloon hem daar uitgebreid zoals je al zei (met complimentjes, aaien, brokjes, etc.).

Vertaald Frans
    J
    Rapporteren

Je hebt mijn probleem precies goed ingeschat, Amie des boxers 😉. Eigenlijk, als ik zeg dat hij zindelijk is, heb ik het over de nacht. Hij houdt het namelijk duidelijk op, want zodra hij 's ochtends een poot buiten zet, rent hij direct naar de voet van de heg voor een flinke plas, binnen 5 minuten gevolgd door een grote boodschap. In de afgelopen twee weken hebben we maar 2 of 3 ongelukjes 's nachts gehad. Wat me echt een beetje in de war brengt, is dat alle andere honden die ik de afgelopen 30 jaar heb gehad, altijd overdag al zindelijk waren voordat ze een hele nacht konden doorslapen, maar hij doet het precies andersom 😂 Dus ja, zoals je al zegt: heeft hij het verschil tussen binnen en buiten wel door? En als dat het probleem is, hoe maak ik hem dat duidelijk? Want als ik hem op heterdaad betrap, stop ik hem meteen en zeg ik "nee, niet in huis plassen", en dan neem ik hem mee naar buiten en prijs ik hem, enzovoort... maar als ik het hem niet zie doen, wat meestal het geval is, weet ik niet zo goed hoe ik het aan moet pakken...

Hij gaat minstens 5 keer per dag naar buiten, en ik moet erbij zeggen dat hij nooit binnen poept, alleen plast. Zijn laatste ronde 's avonds is om 22:00 uur en de volgende ochtend is het uiterlijk om 6:30 uur; hij kan het dus zeker 8 uur lang ophouden.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Volgens mij kun je nog niet echt zeggen dat hij zindelijk is. Hij doet het zowel buiten als binnen. Zoals je al zei, kan het te maken hebben met de frustratie om overdag op bepaalde momenten in de ren te zitten, maar ook met de rust van het rondscharrelen in huis. Dat het een gewoonte aan het worden is, zou een mogelijke hypothese kunnen zijn.

Laat je hem nog steeds 5 tot 6 keer per dag uit?

Naar mijn mening begrijpt hij het verschil tussen binnen (schoon houden) en buiten (je behoefte doen) nog niet helemaal. Dat moet echt duidelijk zijn in zijn koppie en dat lijkt nu nog niet het geval, waardoor het hele idee van zindelijkheid een beetje vertroebeld is – vandaar jouw "onbegrip".

Blijf hem vaak mee naar buiten nemen en blijf hem belonen zoals je nu doet, dan komt het vanzelf. Als we een eventuele medische oorzaak uitsluiten, is het op zijn leeftijd heel normaal dat hij ofwel moeite heeft om het op te houden door verschillende redenen (bijv. emoties), ofwel het principe van binnen zindelijk zijn nog niet helemaal snapt... Maar het komt echt wel. Voor mij is 3 maanden nog erg vroeg om al volledig zindelijk te zijn, maar dat hangt natuurlijk vooral van de pup in kwestie af. Om je gerust te stellen: sommige honden doen er wat langer over om het te leren, maar kunnen het daarna veel beter ophouden (zonder tekenen van ongemak) vergeleken met anderen die sneller zindelijk waren maar het niet langer dan 4 uur volhouden (dat is maar een voorbeeld).

Vertaald Frans
    J
    Rapporteren

Hoi allemaal, even een kleine update na 15 dagen waarin ik m'n hondje goed in de gaten heb gehouden. Patton is nu 3 maanden oud, hij is nu een maand bij ons en hij is, laten we zeggen, 6 van de 7 nachten zindelijk, wat echt top is. Als we met de auto weggaan, hebben we geen enkel ongelukje. Zijn dutjes overdag in huis kunnen wel 3 uur duren en hij wordt niet wakker omdat hij moet plassen; hij doet het meteen zodra ik hem mee naar buiten neem. Maar, want er is een maar, er zijn nog steeds van die onverwachte plasjes in huis, en hoe ik het ook probeer uit te vogelen, ik snap er niks van! Het is me opgevallen dat wanneer ik hem overdag in zijn puppyren zet (om verschillende redenen), hij binnen drie minuten een plasje doet. In dat geval denk ik dat het uit frustratie is, want 's nachts slaapt hij in dezelfde ren en dan gaat het, zoals ik al zei, prima. Maar die plasjes die hij regelmatig laat lopen, in willekeurige kamers en op allerlei plekken in huis, die kan ik nog steeds niet verklaren... op die momenten is hij niet druk of gefrustreerd; hij wandelt gewoon rustig rond en ineens, alsof hij buiten is, laat hij het lopen 😔 Het is best wel lastig, want ik vind het nu moeilijk om hem niet constant te schaduwen, en ik weet dat het niet komt doordat hij het niet kan ophouden. Nou, ik hoop echt dat ik een manier vind om dit probleempje aan te pakken.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Misschien is het de geur van een van je andere dieren

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 29

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!