Plassen in huis vlak na het uitlaten

J
Jude76 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Aanstaande donderdag is mijn mopshondje Patton alweer 15 dagen bij ons. Hij is tweeënhalve maand oud, het is een klein schatje vol liefde en affectie en hij is hartstikke slim, maar... hij doet iets raars wat ik niet kan verklaren. Hij heeft het commando 'NEE' heel makkelijk geleerd, dus ik kan ongewenst gedrag simpel corrigeren, maar met de zindelijkheid heb ik een probleem. Ik zal het even uitleggen: hij begrijpt donders goed dat hij buiten zijn behoefte moet doen, want als ik hem mee naar buiten neem, is dat het eerste wat hij doet. Hij rent naar een hoekje om te plassen (nooit vlak voor onze voeten, altijd een stukje verderop). Hetzelfde geldt voor poepen: hij rent onder een boom en hup, geen probleem. Dus zodra ik hem uitlaat, plast en poept hij prima, maar zodra ik hem weer mee naar binnen neem, gaat het mis. Zelfs als hij zich buiten letterlijk helemaal heeft geleegd, laat hij het binnen 10 minuten – en soms zelfs al na 30 seconden – gewoon lopen op de tegels... Ik kom net met hem terug van buiten, hij had meerdere keren geplast, ik bleef even 3 of 4 minuten in de serre om mijn schoenen uit te doen en mijn jas uit te schudden omdat er wat takjes aan hingen. Hij wachtte braaf. Maar toen ik de deur naar de woonkamer opende, rende hij naar binnen, glipte de keuken in en kwam toen terug om zijn blaas te legen op de vloer in de kamer... ik snap er echt niks van 😳. Hij kan het trouwens best goed ophouden, want gisteren nam ik hem mee naar een tuincentrum om speeltjes te kopen; vanaf het moment dat we van huis vertrokken tot we weer terug waren, zat er zeker 2,5 uur tussen, en hij plaste pas weer in de tuin toen we thuiskwamen. 's Nachts slaapt hij in een puppyren en dan plast hij hooguit één of twee keer, en poepen doet hij bijna nooit. De ren staat in de kamer, precies op de plek waar hij het overdag meestal laat lopen. Ik probeer jullie zoveel mogelijk info te geven in de hoop dat iemand een verklaring heeft, want hij doet dit vast niet zonder reden. Dit is niet mijn eerste hond; ik heb hiervoor een collie gehad, twee labradors, een Newfoundlander, een Sint-Bernard en een Westie (die nu 14 is) en geen van hen heeft ooit zoiets vreemds gedaan! Ik hoop echt dat iemand een tip heeft, want afgezien van dit puntje gaat alles echt super en er moet gewoon een logische reden voor zijn! Alvast bedankt allemaal!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

29 antwoorden
Sorteren op:
  • J
    Rapporteren

Amie des Boxers, ik geef mezelf inderdaad nog een maandje, want de andere opties zijn volgens mij niet de juiste. Geurtjes? Nee, want als ik de balans opmaak, is de badkamer de enige plek waar hij nog nooit een plasje heeft gedaan (en de wc, maar die deur is altijd dicht dus daar kan hij niet in). De rest van het huis was wel aan de beurt, zelfs de puppyren inderdaad. Trouwens, die heeft hij vannacht gesloopt 😬 (het was een ren van stof en gaas), mijn dochter vond hem heerlijk maffend op de bank 🙄, maar hij had er wel eerst even voor gezorgd dat hij in de ren had geplast!

Ik ben het ermee eens dat geen enkele hond op dezelfde leeftijd zindelijk wordt, en ik moet toegeven dat ik het me van de anderen niet zo goed meer herinner. Behalve van mijn allereerste dan, want ik woonde toen in een heel klein appartementje en we zaten met zoveel ongeduld te wachten tot hij zindelijk was, dat ik me nog herinner dat hij tussen de 4 en 5 maanden oud was. En mijn Westie, die nu 14 is, die heeft altijd overal tegenaan gepiest om de boel te markeren! Maar hij was 6 maanden, en nu nog steeds: als hij binnenkomt, plast hij tegen de krabpaal van de poes, de tafelpoten, de bank, enzovoort... In ieder geval, maak je geen zorgen, ik maak me er niet druk om hoor. Ik heb wel ergere dingen opgeruimd (Sint-bernard en Newfoundlander 🙄 onder andere).

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Volgens mij heb ik gelezen dat hij het ook in de ren doet, toch? Sorry als ik het mis heb 😅

Maar als ik gelijk heb, helpt het niet om de ren te verplaatsen. Dat vertraagt alleen maar het vinden van zijn draai... En we hoeven het ook niet meteen over een trauma te hebben hoor, laten we niet overdrijven 😅

Wat betreft puppy's die heel snel zindelijk zijn: ik denk dat het er echt van afhangt. Of de baasjes leggen er wat te veel druk op of zijn te fanatiek lol, of ze begrijpen het gewoon sneller... Ze zijn tenslotte allemaal anders.

Maar inderdaad, zelfs voor een klein hondje is markeren nu wel erg vroeg... Je zou je kunnen afvragen of bepaalde geurtjes in huis hem extra stimuleren, of dat het een gewoonte is... Maar je kunt hem gerust nog een maandje de tijd geven terwijl je gewoon doorgaat met de zindelijkheidstraining zoals je nu al doet.

Vertaald Frans
    Emla
    Emla Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond

Ik heb zelf maar twee puppy's gehad, de andere twee heb ik als volwassen hond geadopteerd. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet veel ervaring heb met kleine honden. Mijn pups waren echter heel snel zindelijk (vóór ze 3 maanden oud waren). De plasjes waren puur ongelukjes; ze gaven wel aan dat ze naar buiten wilden, maar we reageerden niet snel genoeg, waardoor het dan vlak bij de deur gebeurde.

Als je denkt dat het met de zindelijkheidstraining te maken heeft, zou je kunnen proberen om de puppyren naar alle hoeken van de kamer te verplaatsen (waarschijnlijk makkelijker gezegd dan gedaan) zodat hij begrijpt dat de hele ruimte zijn leefomgeving is. Ik heb zelf nooit een puppyren gebruikt en mijn twee pups hebben nooit problemen gegeven.

Aan de andere kant heb ik altijd alleen maar reutjes gehad, vandaar misschien mijn obsessie met markeren 🤣

Vertaald Frans
    J
    Rapporteren
    Nasro75, bedankt voor de tip, maar als ik dan toch moet betalen voor de opvoeding van mijn hond, betaal ik liever een hondentrainer die hem ook echt ziet, en dan alleen als dit gedrag blijft aanhouden. Trouwens, zoals al is aangegeven, is markeren met 3 maanden wel een beetje vroeg...
    Vertaald Frans
    J
    Rapporteren

Bedankt allemaal voor jullie advies en meningen! Ik denk niet dat het territoriaal is. Mijn Westie van 14 was dat wel en dat begon rond de 6 maanden, toen hij zo'n beetje zijn poot kon optillen. Hij sproeide toen tegen alle meubels in huis, zoals honden dat op straat doen, maar bij Patton is dat echt heel anders. Als hij het nu alleen zou doen in de kamer waar de kattenbak staat, of bij de papegaaienkooi, dan zou het inderdaad kunnen zijn om zijn dominantie te tonen, maar hij doet het echt overal. Vanmorgen nog, een half uur nadat we terugkwamen van de ochtendwandeling – hij had 's nachts niets gedaan en had zich buiten helemaal geleegd – liet hij een flinke plas lopen, midden in de woonkamer. Ik ben het eens met @Ulthia: ik laat hem liever merken dat ik het er niet mee eens ben als ik hem op heterdaad betrap, en stuur hem dan meteen naar buiten tot hij weer wat doet, zodat ik hem daarna kan belonen. Want ja, hij is behoorlijk eigenwijs 🙄! Ik denk dat dat de beste manier is om hem het verschil te laten begrijpen. Het maakt me ook niet zoveel uit als hij een keertje in huis plast, maar ik wil natuurlijk niet dat dit blijft duren. Uit ervaring met mijn Westie weet ik dat dit in het dagelijks leven echt onhoudbaar is (hij sliep uiteindelijk in een afgelegen hoek van de garage en bracht zijn dagen buiten door met een hondenhok tot zijn beschikking, want zelfs op 14-jarige leeftijd, en hoewel hij perfect zindelijk was, plaste hij zodra hij een andere geur dan die van hemzelf in huis rook. We hebben hem daardoor nooit mee kunnen nemen voor een weekendje weg. Wat andere honden betreft, heb ik alleen teefjes gehad, behalve mijn allereerste, een Collie. Die was, als ik het me goed herinner, met 4 of 5 maanden al helemaal zindelijk en was binnen nooit territoriaal).

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

@ Emla

Er zijn een hoop mogelijke redenen: emoties, gewoonte, onbegrip, gebrek aan houvast, gezondheidsproblemen enz...

Waarom denk je dat het specifiek om markeren gaat? Ik ben gewoon benieuwd.

Dat ze geen ontlasting binnen doet, is niet genoeg om dat te concluderen. Ontlasting heeft meer te maken met de spijsvertering.

Die van ons deed haar behoefte nooit binnen, behalve als ze ziek was. We kregen haar toen ze 2 maanden oud was en ze was zindelijk met 5 maanden.

Als ze echt aan het markeren was, was ze daar waarschijnlijk mee doorgegaan (haar karakter kennende 😅). We hebben namelijk niets anders gedaan dan de gewone zindelijkheidstraining en we zijn nooit boos op haar geworden, zelfs niet als we haar bezig zagen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

@ Docline

Je hebt ook altijd van die verhalen 😂

Ik zeg het hier nog maar eens omdat we het over zindelijkheid hebben, maar ik begrijp die stress van sommige baasjes echt niet (ik zeg niet dat dit bij de topicstarter het geval is). Alsof er een medaille te winnen valt als de pup binnen 2 weken of een maand zindelijk is! Alsof het een schande of een teleurstelling is, of nog erger, boosheid als de pup een plasje doet.

Leren zonder stress is altijd veel effectiever.

Vertaald Frans
    Emla
    Rapporteren

Als ik het goed begrijp, geeft hij niet aan dat hij naar buiten moet, terwijl hij het op andere momenten wel gewoon kan ophouden. Hij snapt het verschil tussen binnen en buiten wel, aangezien hij buiten poept... maar hij plast zodra hij weer binnen is. Dat lijkt heel erg op markeergedrag...

Vertaald Frans
    Emla
    Rapporteren

Dat is het 'm nou juist, het is een mops, hij is al geslachtsrijp...

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik had vroeger een poedel die maar niet begreep wat ik van haar verwachtte wat betreft het plassen;

ze wist alleen dat ík een probleem had met haar plasjes, lol

Ik herinner me nog dat ik op een dag met hoge nood naar de wc ging, toen ik ineens de pup zag binnenkomen. Ze ging pontificaal voor me staan plassen terwijl ze me aankeek met de blik van een brave leerling die eindelijk begreep wat het baasje bedoelde. Ze verwachtte duidelijk complimentjes (en niet mijn slappe lach).

Het is uiteindelijk goedgekomen toen ze ouder werd, maar ik heb nu wel een beetje spijt van de druk die ik op haar legde, het arme ding...

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 29

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!