Mijn hond is bijna gestikt in zijn brokjes!!!

Solebo
Solebo Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Ik zou graag wat advies willen, want ik ben me net rot geschrokken tijdens het eten van mijn hond.

Charly is namelijk een echte schrokker en vanochtend hadden we een lange wandeling gemaakt. Ik geef hem zijn eten heel vroeg in de ochtend en de tweede portie in de middag. Hij zat dus met smart op zijn eten te wachten en at zijn brokjes veel te snel op. Opeens zag ik hem op zijn zij vallen, hij kreeg geen lucht meer. Ik heb hem met zijn kop naar beneden gehouden en een paar keer stevig op zijn rug geklopt. Er kwamen een paar ongekauwde brokjes uit, maar ik geef eerlijk toe dat ik dacht dat ik hem kwijt was. Ik ben nog steeds in shock...

Daarom heb ik de rest van zijn brokjes een voor een met de hand gegeven, uit angst dat hij weer zou stikken...

Toen ik hem op zijn zij zag vallen, dacht ik echt dat het voorbij was. Ik ben er nog steeds helemaal kapot van.

Als iemand tips heeft om dit in de toekomst te voorkomen, hoor ik het heel graag :(

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

34 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik weet niet zo heel veel van honden, ik heb Labradors gehad maar nooit problemen met eten.

Maar wat je daar beschrijft, dat moet echt doodeng zijn. Volgens mij moet je inderdaad niet in paniek raken maar juist handelen zoals jij hebt gedaan, solebo, echt petje af! Ik denk dat ik zelf helemaal in paniek was geraakt.

Vertaald Frans
    Solebo
    Rapporteren

Bedankt meiden voor jullie goede tips, ik ga er voorzichtig mee aan de slag..

Ik sta echt te kijken van die ademhaling, want met mijn Julie die ik 17 jaar heb gehad heb ik nooit dit soort problemen gehad, maar ik moet zeggen dat het best wel heftig is om je hond zo op zijn zij te zien liggen..

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hè balen, ik plaats de bewuste paragraaf even voor je, ik citeer:

"Verstikking (Praktische info):

Mopsen zijn kleine molossers met een heel korte snuit.

Hun neusholte is kleiner dan die van andere hondenrassen en hun zachte gehemelte heeft de neiging om omhoog te klappen en de ademhaling door de neus te blokkeren...

Het komt dus voor dat de mops de benauwdheid onbedoeld verergert door te proberen door de neus te ademen!!!

Na een tijdje krijgt hij zuurstofgebrek en valt hij flauw. Je kunt er op dat moment niets aan doen, je hond lijdt er niet onder maar het is wel vermoeiend. Wacht een paar minuten en alles wordt weer normaal: ik weet het, het is doodeng!!!

De eerste voorzorgsmaatregel is om ze niet meteen op te pakken zodra ze 'wakker' worden, want onze vriendjes zijn erg emotioneel en blij om ons te zien. Ze raken dan opgewonden en dat werkt dit soort aanvallen in de hand...

Als er toch een aanval optreedt, pak hem dan niet op. De eerste techniek is om met je linkerhand lichtjes op de basis van de nek te duwen en met je rechterhand de kin omhoog te tillen: dit maakt de luchtwegen vrij en na een paar seconden ademt de hond weer.

De tweede techniek is simpeler: zet je vingers op de onderkaak en doe zijn bek open (vraag je dierenarts om uitleg hoe je dit doet als je niet gewend bent aan honden). Dit dwingt hem om door de mond te ademen, waardoor het zachte gehemelte naar beneden zakt en de lucht er weer doorheen kan.

Het werkt echt direct, het gaat supergoed!!!!"

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

http://sites.estvideo.net/carlin.lover/GEZONDHEID%20EN%20HYGIENE%20....html

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Je kunt ook een speciale anti-schrokbak kopen voor honden die te snel eten. Daarnaast raad ik je aan om grotere brokken te nemen; dat doe ik ook bij mijn hond zodat ze er echt goed op moet kauwen. Als ik brokken van haar eigen formaat geef, slikt ze ze in één keer door en moet ze daarna vaak overgeven.

Vertaald Frans
    Solebo
    Rapporteren

Bedankt voor je slimme tips :))

Ik heb een Pipolino, maar ik ben inderdaad bang dat het door zijn snuitje lastig gaat worden :(

Hij schrokt echt en kauwt helemaal niet :(

Ik ga er zeker aan denken om zijn voerbak wat hoger te zetten..

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja obc, maar dit ras heeft geen lange snuit om mee te duwen.

Vertaald Frans
    Ouibonchien
    Ouibonchien Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Gelukkig was je er!

Een gratis tip voor een echte schrokker om langzamer te eten: een vrij diepe voerbak met een jeu-de-boulesbal in het midden tussen de brokjes. Hij kan de bal niet pakken of uit de bak duwen, en dat voorkomt dat hij in één keer grote happen naar binnen werkt.

Een betaalde maar leuke tip: de Pipolino, een brokjesdispenser. Je kunt één of meer gaten openen en je hond moet het voorwerp dan vooruit duwen of trekken om de brokjes er één voor één of met een paar tegelijk uit te laten vallen. Nadeel: de hele vloer zit na het eten onder het hondenspeeksel... ;)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Volgens mij kun je honden met een platte snuit zoals mopshonden of bulldogs het beste hun brokjes uit een verhoogde voerbak geven, of op een standaard, en nooit onbeperkt zodat je altijd een oogje in het zeil kunt houden als ze eten. Het gebeurt namelijk nogal eens dat deze rassen zich verslikken.

Verder is het inderdaad waar dat je beter te grote dan te kleine brokjes kunt hebben, maar als het speciaal voor mopshonden is, zou het wel goed moeten zitten.

Schrokt hij zijn brokjes meestal direct naar binnen of kauwt hij ze goed?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Dat verbaast me niks, mijn Eugenie lust ze alleen als ze geweekt zijn, van hetzelfde merk speciaal voor Shih Tzu's.

Vertaald Frans
  • 30 reacties van 34

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!