Brokken natmaken: is dat gevaarlijk?

L
Lucie272 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik heb de berichten op dit forum goed gelezen, maar ik kan geen betrouwbare informatie over dit onderwerp vinden. Ook op de fora van Petfood Advisor heb ik niets gevonden, en op andere fora zijn de reacties nogal verdeeld.

In sommige Facebookgroepen wordt gezegd dat je de brokken voor honden en katten nat moet maken. Maar de meningen van dierenartsen zijn over het algemeen nogal verschillend. Volgens sommigen zou het een maagtorsie kunnen veroorzaken.

Mij lijkt het dat het toevoegen van water een risico op bederf van de brok met zich meebrengt, zeker met dit warme weer, en vliegen zullen niet aarzelen om er hun eitjes in te leggen. Volgens mij zijn brokken juist droog omdat ze dan langer houdbaar zijn.

Ik heb het een paar keer geprobeerd, maar ik zag geen verschil. Ik zou zelfs zeggen dat honden die textuur helemaal niet lekker vinden.

Dus, als je betrouwbare en onderbouwde informatie hebt, hoor ik het graag, want dit is een belangrijke vraag waar veel mensen mee zitten.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

18 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

XD niet gulzig hoor, ze peuzelt maar wat, volgens mij gewoon te lui om te kauwen ^^

Vertaald Frans
    Y
    Yubka Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Die van mij, soms maak ik het nat en soms niet. Hij eet sneller als het droog is.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Heeft ze brokjes voor kleine honden of is het een echte vreetzak? Met die prinsessenstreken van haar verbaast het me dat ze zo schrokt 🤭

Ik doe een 'topper' door haar avondeten. Dat is eigenlijk gewoon natvoer in saus met hele kleine stukjes "vlees", maar dan met een hipper label dat beter verkoopt dan die blikjes van Friskies. Het is smakelijk, vochtig en qua calorieën lijkt het wel mee te vallen, want ze is zelfs nog wat afgevallen!

Trouwens, voor een Bichon zijn de porties niet zo groot, dus alleen natvoer geven hoeft niet superduur te zijn. Dan krijgt ze tenminste goed vochtig voer binnen.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Rapporteren

Gally slikt de meeste van zijn brokjes gewoon in één keer door ^^

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoe dan ook, brokjes zwellen op in de maag, vooral als de hond na de maaltijd drinkt (wat mijn hond bijvoorbeeld doet). Of je ze nou droog of nat geeft, in de maag maakt dat niet veel uit.

Meestal wordt aangeraden om de brokjes nat te maken als je denkt dat de hond overdag niet genoeg drinkt, als het te warm is (om extra water binnen te krijgen), om het minder droog te maken of zelfs om een echte schrokop sneller te verzadigen.

Dat het "nierproblemen beperkt" komt juist doordat er extra water bij de maaltijd zit, waardoor de nieren beter werken. Als je het lastig vindt om de brokjes nat te maken (ik merk dat mijn hond het dan minder lekker vindt), kun je ook natvoer geven of een mix van brokjes en natvoer.

En voor het reinigen van het gebit kun je altijd nog kauwsnacks geven, zoals een hoorn.

Vertaald Frans
    L
    Lolo7444 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, wat dat tandenborstel-effect betreft, zijn er veel mensen die denken dat dit niet echt zo werkt. Maar ik weet niet of dat nou echt een probleem is.

Wat wel een probleem zou kunnen zijn, is het idee geven dat het natmaken van de brokjes nierfalen voorkomt. Want als ik het goed begrijp, is het punt van kritiek van sommigen juist dat brokjes te droog zijn.

Dat is nou net het voordeel voor de houdbaarheid. Het zou goed zijn om te weten hoe dierenartsen hierover denken.

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het voordeel van harde brokjes is dat ze ook als een soort "tandenborstel" werken, terwijl zachte brokken juist de vorming van tandsteen bevorderen.

Verder zie ik niet in waarom dat een probleem zou zijn.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Rapporteren

Ik heb nog nooit gehoord van problemen bij het natmaken van de brokjes.

Wat betreft een maagkanteling: het hoeft alleen maar zo te zijn dat de hond eet en daarna drinkt en zich vervolgens inspant (dat is hetzelfde als natte brokken eten en daarna actief zijn), maar kleine rassen hebben dit soort problemen eigenlijk niet echt.

Ik vind niet dat het móét, maar het kán als je dat zelf wilt en als je hond het lekker vindt, er is geen enkele verplichting.

Het helpt om je hond extra te hydrateren, want brokjes zijn droog en met deze hitte moeten ze meer drinken. Maar als je hond niet meteen eet en de boel laat staan, is het de moeite niet waard.

Vertaald Frans
  • 18 reacties van 18

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!