Brokken natmaken: is dat gevaarlijk?

L
Lucie272 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik heb de berichten op dit forum goed gelezen, maar ik kan geen betrouwbare informatie over dit onderwerp vinden. Ook op de fora van Petfood Advisor heb ik niets gevonden, en op andere fora zijn de reacties nogal verdeeld.

In sommige Facebookgroepen wordt gezegd dat je de brokken voor honden en katten nat moet maken. Maar de meningen van dierenartsen zijn over het algemeen nogal verschillend. Volgens sommigen zou het een maagtorsie kunnen veroorzaken.

Mij lijkt het dat het toevoegen van water een risico op bederf van de brok met zich meebrengt, zeker met dit warme weer, en vliegen zullen niet aarzelen om er hun eitjes in te leggen. Volgens mij zijn brokken juist droog omdat ze dan langer houdbaar zijn.

Ik heb het een paar keer geprobeerd, maar ik zag geen verschil. Ik zou zelfs zeggen dat honden die textuur helemaal niet lekker vinden.

Dus, als je betrouwbare en onderbouwde informatie hebt, hoor ik het graag, want dit is een belangrijke vraag waar veel mensen mee zitten.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

18 antwoorden
Sorteren op:
  • Loustick
    Loustick Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

"Woorden hebben een betekenis."

--> "ik vraag me soms af of de auteurs van posts wel een minimum aan instinct of intelligentie hebben"

Je woorden hebben een betekenis... niet bepaald aardig.

Vertaald Frans
    Munch
    Munch Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

@dundee

Voor mijn vorige honden weet ik niet meer precies hoe dat in het begin ging, maar Pho krijgt zijn brokjes altijd al met een beetje water erbij.

Ze worden niet zompig hoor, ze glimmen alleen van het water met een klein laagje "jus" onderin, maar ze blijven nog steeds lekker krokant omdat ik het meteen geef!

En hij vindt het helemaal prima! ^^

Na het eten loopt hij naar zijn waterbak voor een paar flinke slokken om even zijn bek te spoelen 🤣 en daarna gebruikt hij die bak alleen nog maar om bij te komen van inspanning, de hitte enzovoort... niet om die gortdroge brokjes weg te spoelen!

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het punt is dat het niet op die manier wordt verkocht (als voer om te weken), maar wat je zegt klinkt logisch. Het is eigenlijk zelfs logischer om het nat te maken. Heeft Pho nooit problemen gehad met de smakelijkheid van die natte brokjes? Bij mij is dat echt onmogelijk, tenzij ik er olie bij doe (overgewicht is hier echt totaal niet aan de orde, ze schommelt zelfs tussen haar ideaalgewicht en licht ondergewicht, dus ik zou eens moeten kijken naar sportbrokken voor haar. Nu krijgt ze voer voor gesteriliseerde honden, maar dat bevat natuurlijk minder calorieën).

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik zie vriesdroogvoer wel zitten: makkelijk te bewaren, licht en je voegt weer water toe voor de vochtinname ^^

Maar het is wel prijzig 🤑 (aan de andere kant, als het voor deze zomer maar af en toe is en als aanvulling op een maaltijd, is het misschien wel de moeite waard... hum hum ^^)

Vertaald Frans
    Munch
    Munch Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik maak de brokken van mijn honden echt altijd nat bij elke maaltijd.

Je moet je wel bedenken dat het extreem droog voer is (ongeveer 15% vocht of zelfs minder, terwijl vers voer op meer dan 70% zit).

Ik vind het eigenlijk niet normaal om brokken te geven zonder direct een deel van het vochttekort aan te vullen dat nodig is voor de spijsvertering, de opname en een natuurlijke hydratatie. Je kunt hem niet alles zelf laten oplossen met alleen zijn drinkbak.

Brokken zijn ooit bedacht om het opslaan en bewaren makkelijker te maken, niet omdat ze qua vochtbalans nou zo geweldig zijn.

Eén portie brokken op een halve portie water (zelf houd ik de sproeier van de kraan er gewoon even snel overheen en geef het dan meteen).

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

XD ze is geen veelvraat hoor, ze peuzelt maar wat. Volgens mij is ze gewoon te lui om te kauwen ^^

Jyrkhos schrokt echt als een bezetene

Vertaald Frans
    Kikaah
    Rapporteren

Ze was een beetje 'opgezwollen' toen ik een mix van natvoer en brokjes gaf, maar de sterilisatie speelde ook mee. Het natvoer was waarschijnlijk te rijk en de brokjes waren ook best stevig (ik kon geen light-lijn vinden die me aanstond).

De brokjes natmaken vond ze niks omdat het aan haar tanden bleef plakken (misschien goed laten weken en ze dan pureren om een soort brokjes-soep te maken? Het klinkt zo misschien niet echt geweldig, maar wie weet vindt ze het wel wat?)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Die ik heb is van het merk Ultra Premium (een Frans merk), maar eerlijk gezegd is het echt te duur voor wat het is. Op Zooplus vind je andere die goedkoper zijn en misschien zelfs beter! Het zakje is 70g, het is dus echt aanvullend voer.

Misschien komt het doordat het natvoer dat ze nu krijgt te rijk is? Wordt ze ook dikker van aanvullend natvoer (meestal zonder zetmeel) in combinatie met minder brokjes? Dierenartsen raden namelijk vaak gemengde voeding aan om juist af te vallen; het vult goed en is niet al te calorierijk.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Rapporteren

Ze heeft altijd al zo gegeten ^^

Wat is dat voor topper? Ik zou Gally graag wat natvoer geven, maar van blikvoer wordt ze te dik...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik zag het al helemaal voor me dat ze de brokjes één voor één opat, heel rustig 😂 Heeft ze door de leeftijd geen last van haar gebit of iets dergelijks?

Maya doet dat ook met alleen brokjes: ze pakt er eentje, kauwt erop, en dan pas de volgende. En soms vindt ze het maar niks en spuugt ze ze een stukje verderop weer uit. Vandaar dat ik er wat saus bij doe (ja hoor, ik geef gewoon toe aan die culinaire grillen, ik schaam me nergens voor 😂)

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 18

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!