Mijn puppy piept als ik thuiskom van werk

Premtalika
Premtalika Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Ik laat mijn puppy van 11 weken alleen in de keuken als ik naar mijn werk ga.

Als ik thuiskom, loop ik heel zachtjes naar binnen en hoor ik niks, hij slaapt dan.

Zodra hij me hoort, begint hij te piepen en begroet hij me helemaal dolenthousiast, terwijl hij zeker 10 minuten lang blijft janken.

Het rare is dat het echt klinkt alsof hij huilt of jammert, alsof hij ergens pijn heeft, terwijl hij tegelijkertijd super blij is om me te zien.

Het breekt echt mijn hart voor hem.

Is dit normaal?

En verder volgt hij me in huis overal als mijn schaduw. Als ik 's avonds 30 keer opsta van de bank om naar de keuken te gaan, loopt hij 30 keer met me mee. Zelfs als hij ligt te maffen, staat hij op, volgt hij me en gaat hij weer bij mijn voeten liggen terwijl ik bijvoorbeeld de afwas doe. En dat terwijl ik maar 3 meter van de bank vandaan ben!

Is dit normaal?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

10 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ja hoor, dat is volkomen normaal. Een Lagotto is heel erg gericht op zijn gezin en echt onafscheidelijk van zijn favoriete persoon. Natuurlijk wordt hij zelfstandiger naarmate hij ouder wordt, maar voor nu is het nog een kind en ben jij zijn hele wereld: zijn houvast, zijn roedel, zijn mama (eigenlijk een soort *** voor hem). Dus ja, natuurlijk volgt hij je overal. Het is echt een dotje liefde, geniet er dus maar lekker van! Later zal hij wel wat minder aan je plakken (nou ja, een klein beetje minder dan).

Vertaald Frans
    C
    Caroline-eg Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Of het je nu geruststelt of niet 😅. Toen mijn hond nog een puppy was, jankte hij en huilde hij als een wolf als ik naar de wc ging. Vooral bij andere mensen thuis. Daarna zijn we een aantal keer verhuisd en is het een stuk rustiger geworden, maar hij is nog steeds mijn schaduw. Hij doet het tegenwoordig heel onopvallend, maar waar ik ook heen ga, hij is altijd in de buurt. Grappig genoeg is hij gek op snoepjes. Als mijn moeder langskomt, geeft ze mijn honden altijd wat lekkers. Als ik dan het 'ongeluk' heb dat ik op datzelfde moment naar de keuken loop, zie je hem echt worstelen met een dilemma: het snoepje of het baasje dat naar een andere kamer gaat. Meestal pakt hij snel het snoepje en trekt hij een sprintje naar de keuken, zo van: "ik kom eraan, niet weggaan!". Mijn teefje is wat dat betreft een stuk normaler. Ze is een enorme knuffelkont, maar ze loopt me niet elke kamer achterna. Zolang er echter geen problemen zijn met alleen zijn in onze afwezigheid en de hond verder stabiel en vrolijk is, maak ik me niet te veel zorgen.

Vertaald Frans
    Premtalika
    Rapporteren

ik denk dat hij wat moeite had om te wennen aan zijn nieuwe omgeving toen jullie hem kregen, hij heeft je nog steeds nodig en moet gerustgesteld worden ;)

Nu gaat het gelukkig goed. Hij heeft zijn draai helemaal gevonden, vindt het geweldig om alles in de tuin te besnuffelen, heeft zijn "gekke kwartiertje" dat eerder een uur duurt, en eet voor vier. Ik vind hem vanavond zelfs moddervet 😁! Hij heeft een dubbele portie brokjes gehad omdat hij rammelde van de honger en nu is zijn buikje helemaal opgezet. Vanaf morgen ga ik de brokjes weer netjes afwegen, zoals op de verpakking staat.

Het enige is dat ik hem echt een enorme plakerd vind, maar echt. Niet dat ik het erg vind, maar ik heb het gevoel dat het niet helemaal normaal is.

Vertaald Frans
    Premtalika
    Rapporteren

Goedenavond, het is gewoon een enorme emotionele kletskous, maak je geen zorgen. Dit kan overgaan of zo blijven, dat hangt af van zijn mentale ontwikkeling. Het is schattig om zo verwelkomd te worden en zolang het niet gepaard gaat met emotieplasjes (wat een punt zou zijn om aan te werken), is er geen reden om je er druk om te maken. Als ik thuiskom van mijn werk is mijn hond stil; ze toont haar blijdschap door kopjes te geven en te kwispelen. Sirius daarentegen maakt allerlei geluidjes en snuift. Hij zit eigenlijk bovenaan de trap en is bang om naar beneden te gaan, dus het duurt een paar minuten voordat hij me durft op te zoeken. Wanneer hij dan eindelijk naar beneden komt, jankt hij bij elke trede, maakt hij rare geluidjes en zet het bijna op een loeien... Het is indrukwekkend, maar het is puur emotie.

Je stelt me gerust 🙂 !!

Zo'n emotieplasje is alleen de eerste keer gebeurd.

Maar hij is echt helemaal door het dolle heen als hij me ziet, hij jankt, vliegt alle kanten op en verliest compleet de controle door die mix van 'huilen' en blij zijn. Het gaat echt alle kanten op.

Vertaald Frans
    Premtalika
    Rapporteren

Goedenavond, je gaf toch aan dat je tussen de middag naar huis kunt gaan? Als hij 's ochtends en 's middags alleen is, kan dat wel, maar er moet wel iemand langskomen om even bij hem te zijn of hem uit te laten als je dat zelf niet kunt doen tussen de middag. En trouwens, een Lagotto "praat" veel. Echt veel. Hij piept, bromt en brabbelt van alles. Hij laat echt van zich horen. Als hij ouder wordt, zal hij wel stoppen met je de hele tijd overal te volgen. Heeft hij de kans om te graven? Hij heeft het echt nodig om gaten te maken en met zijn neus in de aarde te zitten. Ik weet dat het nog een baby is, maar heeft hij al een plas of een rivier gezien (je hebt immers een waterhond)? Water is belangrijk voor zijn balans.

Sinds ik hem heb, heb ik 's ochtends thuisgewerkt. Op de enige volledige dag ben ik tussen de middag naar huis gegaan om een uurtje lekker tijd met hem door te brengen. Dat wordt ook het ritme voor 2021: ik ga tussen de middag naar huis om te eten.

Verder heeft hij de zee gezien, maar dat deed hem niet zoveel. Hij was toen ook net pas bij ons. Ik woon vlak bij een oude wasplaats waar hij zo de beek in kan duiken als hij daar zin in heeft. Voorlopig loopt hij nog met een boogje om de plassen heen...

🙄

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Goedenavond, je had toch aangegeven dat je tussen de middag naar huis kon? Als hij 's ochtends en 's middags alleen is, moet dat op zich wel kunnen, maar er moet wel iemand even langskomen om bij hem te zijn of hem uit te laten als je dat zelf niet kunt tussen de middag.

Verder 'praat' een Lagotto veel. Echt veel. Ze piepen, grommen en maken allerlei geluidjes. Hij laat zich echt horen.

Als hij wat ouder wordt, zal hij je minder overal achternavolgen. Heeft hij de mogelijkheid om te graven? Hij heeft het echt nodig om gaten te maken en met zijn neus in de aarde te wroeten.

Ik weet dat het nog een puppy is, maar is hij al eens bij een plas water of een rivier geweest (je hebt tenslotte een waterhond)? Water is echt belangrijk voor zijn evenwicht.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Goedenavond,

Het is gewoon een enorme emotionele kletskous, maak je geen zorgen. Dat kan na verloop van tijd minder worden of zo blijven, dat hangt echt af van zijn mentale ontwikkeling. Het is juist schattig om zo begroet te worden. Zolang er geen sprake is van enthousiasme-plasjes (iets waar je wel mee aan de slag zou moeten gaan), is er geen reden om je er druk over te maken.

Als ik thuiskom van mijn werk is mijn hond stil; ze laat haar blijdschap merken door met haar kop tegen me aan te schurken en flink te kwispelen. Maar Sirius daarentegen, die maakt allerlei piepende en snuivende geluidjes. Hij zit dan bovenaan de trap en durft niet naar beneden, dus het duurt een paar minuten voordat hij bij me is. Zodra hij de moed heeft verzameld om naar beneden te gaan, jankt hij bij elke trede, maakt hij rare geluiden en begint hij bijna te loeien... Het ziet er heftig uit, maar het is puur emotie.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Die van mij doet dat ook, ze is behoorlijk luidruchtig ^^ of ik nou een uurtje weg ben of langer, het maakt niks uit ^^

Dat hij je overal volgt is ook heel normaal hoor. Ik denk dat hij het wat lastig vond om te wennen aan zijn nieuwe omgeving toen je hem kreeg; hij heeft je gewoon nog nodig en moet gerustgesteld worden ;)

« Er zijn toch genoeg honden die overdag alleen zijn terwijl de rest van het gezin aan het werk is, nietwaar? »

Niet elke hond kan er even goed tegen om zoveel uren alleen te zijn.... van 13:30 tot 18:00 is wel te doen, maar het is nog een puppy, dus maak er gebruik van om hem regelmatig naar de hondenopvang te brengen ;)

Vertaald Frans
    Premtalika
    Rapporteren

Heb je geen mogelijkheid om hem bij iemand achter te laten, een professionele hondenoppas of een aardige buurvrouw, wanneer je aan het werk bent?

Een aardige buurvrouw niet, maar een hondenoppas wel. Ik heb hem al een keer naar de dagopvang gebracht om te kijken hoe dat ging. Dat ging prima.

Maar is dat alleen voor nu hij nog een pup is, of voor altijd?

Er zijn toch wel meer honden die overdag alleen thuis zijn terwijl de rest van het gezin aan het werk is, toch?

Deze week heb ik 's ochtends thuisgewerkt. Ik vertrek rond 13.30 uur en ben tussen 18.00 en 19.00 uur weer thuis. Als ik er ben, ben ik ook echt volop met hem bezig. We spelen, gaan lekker naar buiten en knuffelen veel.

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ken je de uitdrukking 'iemand volgen als een hondje'?

Nou, dat is het dus precies.

Een puppy in sociaal isolement laten, wat totaal tegen de natuur van dit dier indruist (het is immers bovenal een sociaal wezen), zorgt voor enorme psychische stress. Bovendien is het een echte belemmering voor de ontwikkeling van de hersenen.

Heb je geen mogelijkheid om hem bij iemand onder te brengen, zoals een professionele hondenoppas of een aardige buurvrouw, wanneer je aan het werk bent?

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 10

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!