Zwarte ontlasting

L
Laura laciol Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik ben bij mijn hond overgestapt van vers vlees naar Nutrivet brokjes. Ik dacht dat hij zeker twee weken aan de diarree zou zijn, maar dat is niet gebeurd. Er was me aangeraden om een overstapfase te doen door vlees met wat brokjes te mengen, maar zijn ontlastingspatroon raakte helemaal ontregeld en ik merkte dat hij wat slomer werd, dus daar ben ik mee gestopt. Nadat ik wat informatie had opgezocht, zag ik dat de verteringstijd anders is en dat je geen overstapfase moet doen als je van vlees naar brokjes gaat. Ik geef hem nu dus alleen brokjes, 200g 's ochtends en 's avonds, maar hij heeft er totaal geen trek in (hij snuffelt eraan, eet een heel klein beetje en loopt weer weg). Ik moet hem echt alleen laten met zijn bak zodat hij ze opeet; dat werkt wel, maar hij eet ze pas na een lange tijd op en niet meteen. Maar goed, dat is het probleem niet, want ik denk dat dat wel normaal is omdat hij vlees gewend was en nu overstapt naar iets droogs. Mijn probleem is dat de consistentie van de ontlasting van mijn hond (naar mijn idee) heel goed is, maar de kleur vertelt me dat er iets niet klopt. Ik weet niet wat die kleur betekent, dus kunnen jullie me helpen? Het is echt pikzwart. Oh ja, en dat was ik bijna vergeten: het stinkt echt vreselijk en je ruikt het al van een enorme afstand, echt niet normaal. Alvast bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

19 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • L
    Rapporteren

Heel erg bedankt allemaal! En om even antwoord te geven op de vraag hierboven: ik stap over op brokken omdat mijn man hem een totaal ongebalanceerd dieet gaf. Hij kreeg alleen maar gekookt vlees zonder iets erbij, en dat zag ik aan mijn hond; zijn vacht was bijvoorbeeld heel stug geworden. Omdat ik nu geen olijfolie heb, heb ik er een ei doorheen gemengd en dat eet hij wel. Maar eerlijk gezegd denk ik dat er een ander probleem is met zijn hongergevoel, want zodra ik de voerbak neerzet, gaat hij er heel rustig naartoe en eet hij echt in slow-motion. Al zijn bewegingen zijn traag, zelfs als hij zijn tong uitsteekt om de brokjes te pakken (want ja, hij pakt ze niet eens meer met zijn bek zoals toen hij kleiner was), gaat dat in een slakkengangetje lol. Ik heb het gevoel dat hij alleen eet omdat ik het van hem vraag. Voordat mijn man op het foute idee kwam om hem alleen vlees te geven, was hij echt een enorme vreetzak met zijn brokken met granen. Dat was bijna eng omdat hij nog zo klein was (2-3 maanden), dus ik voelde me gedwongen om de bak af en toe weg te halen voor een pauze. Ik snap echt niet hoe die verandering zo extreem kan zijn. Ik had eigenlijk willen testen met wat vlees om te kijken of hij wel honger heeft en of er niet iets ergers aan de hand is, maar ik ben bang dat hij de brokken dan helemaal niet meer moet.

Vertaald Frans
    Doudou229
    Doudou229 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

http://aunomduchien.com/noixdecoco/

Een goede biologische lijnzaadolie, biologische hennepolie of biologische kokosolie is ook hartstikke fijn voor je hond.

Gewoon te koop bij de biowinkel of in de supermarkt op de afdeling voor normale voeding.

Biologische lijnzaadolie kost zo'n 4 tot 8 euro...

Hennepolie is vaak net iets duurder.

En biologische kokosolie vind je al in kleine potjes voor ongeveer 4 tot 6 euro...

Om samen in de keuken te delen met je viervoeter.

👌 Goed voor de gezondheid van jullie allebei.

Vertaald Frans
    Doudou229
    Rapporteren

Voor zalmolie moet je wel de juiste kiezen (let goed op de kwaliteit)

http://aunomduchien.com/huiledepoisson/

Vertaald Frans
    Doudou229
    Rapporteren

Hoi

Hij is van vers vlees overgestapt op brokjes...

Misschien is het een klein (licht) maagzweertje met wat bloed in zijn ontlasting... (dat kan door de omschakeling komen). Die zwarte kleur kan ook wijzen op de aanwezigheid van verteerd bloed...

Als het aanhoudt, misschien even een controle bij de dierenarts?

De overstap naar brokjes is soms lastig voor een hond; na vers vlees hebben die droge brokjes minder smaak... Het is minder smakelijk.

Waarom stap je eigenlijk weer over op brokjes, als ik vragen mag?

Stuur me gerust een PB'tje als je wilt...

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

Oké, top, dan ga ik wat zalmolie toevoegen zodat hij er meer trek in krijgt, superbedankt!

Als iemand anders nog een mening heeft over de zwarte ontlasting, hoor ik het nog steeds graag!

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Een intolerantie voor graanvrij voer zou zich uiten in stinkende winden, boeren... overgeven. Nu is het alleen een andere kleur. Dat kan dus gewoon zo blijven; het is niet zorgwekkend zolang er geen andere symptomen zijn. Dat is tenminste mijn mening.

Zalmolie vind je bij Pets Place, de Boerenbond en Zooplus (online).

Als je olijfolie gebruikt, neem dan alleen de koudgeperste variant. Daar zitten meer voedingsstoffen in, maar honden zijn er vanwege de smaak niet altijd dol op... Je hebt ook nog schapenvet, maar voor mij is kokosolie echt de topper. Daarvoor kun je wel het beste even langs een biowinkel gaan om er een van goede kwaliteit te vinden.

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren
    Ja, er is me verteld dat sommige honden graanvrij voer niet goed verdragen of dat er een gewenningsperiode nodig is, dus ik denk dat het dat is. En nee, ik maak me niet al te veel zorgen omdat de kleur precies hetzelfde is sinds de eerste maaltijd met Nutrivet brokken, dus ik denk niet dat het ernstig is. Al zou ik wel graag willen weten of het overgaat zodra zijn darmflora gewend is, of dat ik toch beter over kan stappen op brokken met een beetje granen. Vóór dit vlees kreeg mijn hond namelijk brokken met granen en toen had zijn ontlasting een goede kleur, maar deze keer was het erg zacht, al was het soms ook wel goed. Ik ga het nu proberen met wat olie. Op dit moment heb ik alleen olijfolie, of kan ik beter zalmolie kopen?
    Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Nou, die van mij had ook van die kleur poep toen ik overstapte op graanvrij voer. Er was wel even een gewenningsperiode voor nodig en ik moet zeggen dat het inderdaad behoorlijk stonk. Maar op basis hiervan zou ik me niet direct zorgen maken, behalve als je bloed ziet of als hij echt veel moeite heeft met poepen.

Om hem weer aan het eten te krijgen kun je wat zalmolie (van goede kwaliteit) toevoegen; dat maakt de brokjes wat vetter en het is ook nog eens hartstikke goed voor de vacht.

Wacht misschien nog even op andere meningen, maar als je er echt niet gerust op bent, kun je het beste even contact opnemen met je dierenarts.

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

Let op, ik deel een foto maar het is niet echt een smakelijk plaatje. Eet smakelijk!
    Vertaald Frans
  • 19 reacties van 19

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!