Zwarte ontlasting

L
Laura laciol Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik ben bij mijn hond overgestapt van vers vlees naar Nutrivet brokjes. Ik dacht dat hij zeker twee weken aan de diarree zou zijn, maar dat is niet gebeurd. Er was me aangeraden om een overstapfase te doen door vlees met wat brokjes te mengen, maar zijn ontlastingspatroon raakte helemaal ontregeld en ik merkte dat hij wat slomer werd, dus daar ben ik mee gestopt. Nadat ik wat informatie had opgezocht, zag ik dat de verteringstijd anders is en dat je geen overstapfase moet doen als je van vlees naar brokjes gaat. Ik geef hem nu dus alleen brokjes, 200g 's ochtends en 's avonds, maar hij heeft er totaal geen trek in (hij snuffelt eraan, eet een heel klein beetje en loopt weer weg). Ik moet hem echt alleen laten met zijn bak zodat hij ze opeet; dat werkt wel, maar hij eet ze pas na een lange tijd op en niet meteen. Maar goed, dat is het probleem niet, want ik denk dat dat wel normaal is omdat hij vlees gewend was en nu overstapt naar iets droogs. Mijn probleem is dat de consistentie van de ontlasting van mijn hond (naar mijn idee) heel goed is, maar de kleur vertelt me dat er iets niet klopt. Ik weet niet wat die kleur betekent, dus kunnen jullie me helpen? Het is echt pikzwart. Oh ja, en dat was ik bijna vergeten: het stinkt echt vreselijk en je ruikt het al van een enorme afstand, echt niet normaal. Alvast bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

19 antwoorden
Sorteren op:
  • Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bij mij is het ook versnipperd, terwijl génésys en jyrkhos toch volwassen zijn🙂

Fijne regenachtige zondag hier! 😠

Vertaald Frans
    Doudou229
    Doudou229 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ja, dat is goed nieuws 🙂

hij was vast een beetje van slag en had wat tijd nodig om weer bij te komen

persoonlijk geef ik liever meerdere maaltijden zolang hij nog in de groei is voor de spijsvertering... (en zelfs daarna, zeker als ze wat ouder worden).

omdat ik rassen heb gehad met maagtorsies! ben ik eraan gewend gebleven om de dagelijkse portie op te splitsen.

minimaal in 2 voerbakken..

😁 bij mij thuis ook van die vreetzakken met de Labradors en Goldens..

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goed nieuws! Zo zie je maar weer, ze weten ons wel bezig te houden 👌

Sommige honden willen maar één maaltijd per dag. Als dat voor hem werkt, waarom niet? Mijn wolfhond-reu eet vaak pas 's avonds, terwijl zijn brokken er al vanaf de ochtend staan (mijn teefje is daarentegen een echte vreetzak).

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

Hoi,

Eerst even bedankt voor al jullie reacties! Ik kom even een update geven: hij is drie dagen flink eigenwijs geweest, maar inmiddels eet hij gewoon zijn 500 gram brokjes per dag, terwijl hij hiervoor nog geen hap at zonder dat ik hem moest dwingen 😁

Ik heb alleen nog een vraagje: mijn hond was met 6 maanden overgegaan op één maaltijd per dag en nu zou ik hem graag weer op twee maaltijden zetten, maar 's ochtends eet hij niet... maar 's avonds, als ik z'n voerbak neerzet, schrokt hij alles direct op. Wat maakt het eigenlijk uit of hij één of twee maaltijden per dag krijgt? En hoe kan ik hem weer laten wennen aan twee maaltijden per dag?

Vertaald Frans
    Doudou229
    Doudou229 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond

Wat die zwarte ontlasting betreft: misschien heeft hij last van zijn maag (gehad) wat hem nog een beetje dwarszit? Waardoor hij de brokken tijdens de vertering een beetje links laat liggen...

Even langs de dierenarts gaan is geen slecht idee om twijfel over de kleur van de ontlasting uit te sluiten...

Je kunt een hond al op een vrij compleet BARF-dieet zetten voor zo'n 50 tot 60 euro per maand.

https://www.pinterest.fr/Doudou229/le-barf-pour-chien/

Voor mijn Labrador Oxane van 31,5 kg kosten de menu's zo'n 90 à 110 euro per maand (kwaliteitsvlees met keurmerk, biologisch, Franse supermarkten zoals Leclerc, Intermarché of Super U, de poelier, slager, visboer... Op de markt, via internet, biologische groenten en fruit, biologische olie) en orgaanvlees (lever en de hele mikmak, hart en zo).

Ik gebruik vooral veel verse producten en heel weinig uit de diepvries. Ik doe dit zonder inkoopgroepen of slachthuizen.

Zij is alweer mijn derde hond op BARF; een hond die eenmaal echt vlees en vis heeft geproefd, gaat toch lastig weer terug naar brokken (althans, die van mij in ieder geval niet...)

Tot zo!

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Zet altijd onbeperkt brokjes voor hem neer en natuurlijk ook water!

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

Ah oké, dus ik hoef me geen zorgen te maken zolang het niet langer dan 3-4 dagen duurt? Hij heeft net na 30 minuten 100 gram gegeten (ik had ook alleen maar dat voor hem neergezet).

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

Hoi,

Ik kom even bij jullie terug omdat mijn hond zijn brokjes niet meer eet. Als ik ze mengde met vlees, zocht hij de brokjes er gewoon tussenuit!! Ik ben daarom van merk veranderd en overgestapt op graanvrij. Zijn ontlasting is nu perfect, goede kleur en goede stevigheid, maar hij eet deze brokjes ook niet uit zichzelf. Om te kijken of ze hem bevielen, heb ik hem een beetje moeten "dwingen" door ze als beloningssnoepjes te geven bij commando's; dat eet hij dan wel. Ik heb het dus weer met vlees geprobeerd, maar hij vist de brokjes er weer gewoon tussenuit. Op dit moment ben ik gestopt met toegeven aan zijn grillen. Vroeger gaf ik hem vlees als hij een maaltijd oversloeg en zijn brokjes nog steeds liet staan, maar nu heeft hij al anderhalve dag niet gegeten en ik weet echt niet meer wat ik moet doen. Zou het kunnen dat hij gewoon echt niet meer aan de brokjes gaat? Ik ben er namelijk bang voor. Als hij morgenochtend nog steeds niet gegeten heeft, moet ik dan toch weer vlees maken of moet ik hem nog langer laten vasten? Is dat niet gevaarlijk? Morgenochtend is het precies twee dagen dat hij niet gegeten heeft.

Alvast bedankt!

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

@Patou88

Ja, dat dacht ik ook al. Ik denk dat ik me te veel zorgen maak, want het is eigenlijk heel normaal; andere brokjes zijn tenslotte een hele verandering.

Dank je wel!

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren
    Oh ja, en de brokjes: hij kauwt niet maar hij schrokt ze gewoon op. Soms stopt hij ineens met eten en spuugt hij de brokjes uit die hij in zijn bek heeft, alsof ze niet goed zakken. Dus ik dacht, misschien is het formaat van de brokjes te klein? Ik heb het gevoel dat hij niet meer weet hoe hij brokjes moet eten...
    Vertaald Frans
  • 10 reacties van 19

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!