Ze begroet ons met haar speeltje, waarom doet ze dit?

Lily888
Lily888 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal!

Ik ben er weer... eigenlijk kom ik hier zodra een vraag me te lang blijft bezighouden!

Mijn meisje van anderhalf heeft al zolang ik me kan herinneren dezelfde gewoonte.

Als we thuiskomen, wiebelt ze enthousiast met haar hele achterste terwijl ze een van haar speeltjes komt brengen, en dat doet ze echt standaard. Het maakt niet uit welk speeltje, gewoon wat er op dat moment het dichtstbij ligt. Ze draait dan rondjes om ons heen en 'twerkt' met dat speeltje in haar bek.

Maar... waarom eigenlijk?

Om haar enthousiasme te kanaliseren? Om te laten zien dat ze blij is? Zonder nu meteen te veel menselijke eigenschappen aan haar toe te dichten...

PS: Ik heb op Google gezocht en de verouderde antwoorden hebben het over dominantie: ze zou het brengen om tot spel uit te lokken, het initiatief te nemen en de overhand te krijgen. Je zou haar dan moeten negeren. Dat klinkt nogal ouderwets allemaal... toch?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

13 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb precies hetzelfde met Sirius. Sinds een paar maanden nadat hij bij mij is komen wonen, heeft hij de gewoonte om een van de rondslingerende speeltjes te pakken en die aan me te laten zien terwijl hij overal rondrent...

Het is gewoon een vlaag van enthousiasme omdat we weer thuis zijn, tenminste zo zie ik het. Omdat hij weet dat hij niet tegen me op mag springen, is dit zijn manier om dat te uiten: hij compenseert het door met een speeltje in zijn bek overal rond te dansen!

Zolang dit gedrag niet storend is in je huis... Maak je dan niet te druk en geniet er lekker van!

Vertaald Frans
    M
    Mel1 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Waarom? Maar waarom niet?

Gewoon een gewoonte. Ze is blij en enthousiast, dus pakt ze een speeltje. Logisch toch?

Niet alles hoeft een diepere betekenis te hebben. Sterker nog, het is juist een vorm van antropomorfisme om achter elk klein gedrag iets te gaan zoeken.

Mijn hond komt me niet eens begroeten als ik thuiskom; hij tilt nog net zijn kop op. Maar ik vraag me echt niet af: 'O mijn ***, hij houdt niet van me!' Het is gewoon zoals het is en dat is prima. Hij raakt niet van de wijs door mijn afwezigheid, dat is voor hem gewoon normaal.

En op Google moet je echt kritisch zijn. Veel hondentrainers zijn alleen trainers omdat ze zichzelf die naam hebben gegeven...

De meesten generaliseren de hele hondensoort op basis van één enkel individu van één specifiek ras... Elk ras heeft zijn eigen kenmerken en elke hond heeft zijn eigen karakter. En dan heb je ook nog de opvoeding door het baasje zelf. Dus al die mensen die hun 'methodes' verkopen... mwah.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Die websites waar je op terecht bent gekomen zijn echt onzin. Alles draait bij hen om dominantie: de hond wil spelen -> hij is dominant, de hond trekt aan de lijn -> hij is dominant... Je zou bijna denken dat een hond ons constant wil domineren. Je vraagt je bijna af waarom het dan ons favoriete huisdier is; misschien zijn we wel masochistisch dat we een dier in huis willen nemen dat koste wat het kost de macht van ons wil overnemen :D

Maar goed, even terug naar het onderwerp: die van mij doet dit ook, maar ze probeert het speeltje niet per se aan ons te geven, ze wil het gewoon even laten zien ^^ Soms is het net een cadeautje, dan komt ze aanzetten met een blaadje of een stukje plastic...

Vaak komt het door de opvoeding dat een hond dit blijft doen. Een puppy die hartstikke blij is als zijn baasje thuiskomt van werk, gaat in je voeten of handen bijten... en om dat te voorkomen geeft het baasje hem snel een speeltje, zodat hij daarop kluift in plaats van in je handen.

Vertaald Frans
  • 13 reacties van 13

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!