Hoi allemaal!
Daar ben ik weer... eigenlijk zodra een vraag me te lang dwarszit!
Mijn meid van anderhalf heeft al zolang ik me kan herinneren dezelfde gewoonte.
Als we thuiskomen, schudt ze flink met haar kontje terwijl ze een van haar speeltjes komt brengen, en dat doet ze echt altijd. En het maakt niet uit welk speeltje, gewoon degene die op dat moment het dichtst bij haar ligt. Ze draait dan om ons heen te 'twerken' met dat speeltje in haar bek.
Maar... waarom?
Om haar enthousiasme te kanaliseren? Om te laten zien dat ze blij is? Zonder nu meteen door te slaan in menselijke eigenschappen toedichten...
PS: Ik heb op Google gezocht en de oudere resultaten hebben het over dominantie: ze zou het brengen om uit te dagen tot spel, het initiatief te nemen en de overhand te krijgen. Je zou het moeten negeren. Dat lijkt me allemaal nogal ouderwets... toch?
Ik wil graag even inhaken op de uitleg van Floriane en benadrukken dat we het tegenwoordig juist heel waardevol vinden als een hond zelf keuzes mag maken.
Laten we deze dynamiek en de keuze die je hond maakt eens even analyseren.
Je komt thuis, ze heeft je natuurlijk gemist. In plaats van je ruimte volledig over te nemen door tegen je op te springen (wat een normale reactie is), kiest ze er heel bewust voor (het concept van keuze) om een speeltje te gaan pakken.
Er wordt vaak geroepen dat iets antropomorfisme is, terwijl dat helemaal niet zo is. De gedomesticeerde hond lijkt erg op de mens. Deze manier van communiceren is juist heel menselijk! Ze communiceert via een hulpmiddel, in dit geval het fysieke speeltje.
Een typisch 'hondse' versie van je uitnodigen om te spelen, zou zijn door te blaffen en die typische spelhoudingen aan te nemen die honden onderling gebruiken.
Dat doet ze niet. Ze kiest ervoor om een speeltje te halen om je op een veel 'menselijkere' manier uit te nodigen (zonder dat we hier te ver in doorgaan).
Het gedrag dat ze kiest, is onverenigbaar met ongewenst gedrag (zoals tegen je op springen).
Dus echt, ik wil je geruststellen: je hebt een geweldige hond. Bedenk dat het feit dat een hond zelf kiest, allesbehalve slecht is. Jouw rol is om haar te inspireren om zelf de best mogelijke keuzes te maken. Als er iets anders is wat je liever zou zien, dan hoef je haar alleen maar te inspireren om voor die 'nieuwe' optie te kiezen.