Witte afscheiding na de loopsheid...

Balista
Balista Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Oké, ik maak me nu toch wel wat zorgen... Pin-Up werd op 30 december loops (dat is dus bijna 4 weken geleden). Tot nu toe verliep alles eigenlijk volgens het boekje: de eerste week bloederige afscheiding, de tweede week stopte dat en was haar vulva erg opgezwollen (de oestrus-fase, neem ik aan), en daarna werd haar vulva geleidelijk aan weer minder dik.

Maar nu merkte ik vanochtend tijdens het aaien dat ze witte afscheiding had 😟 Niet geel, niet groen of bruin, maar echt wit. Het ruikt ook niet raar. Haar vulva is helemaal niet opgezwollen. Ze plast ook niet overdreven veel. Ze likt er niet meer aan dan normaal en vooralsnog is ze echt superfit.

Ik weet dat er risico's zijn op een baarmoederontsteking (pyometra), maar ik dacht altijd dat dit pas veel later na de loopsheid optrad (en niet direct zodra het voorbij is) en ook eerder bij oudere honden (Pin-Up is pas 17 maanden).

Ik ga morgen mijn dierenarts bellen om het zeker te weten. Maar kunnen jullie me in de tussentijd vertellen of dit volgens jullie verdacht klinkt of niet?

Bedankt voor jullie reacties.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

17 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • C
    Caroline-eg Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Onze Yorkie van vroeger kreeg een baarmoederontsteking tijdens haar eerste loopsheid. Meestal gebeurt dit bij oudere honden, maar technisch gezien kan het op elke leeftijd voorkomen. Ik was toen nog klein, dus ik weet de symptomen van mijn hondje niet meer precies.

Maar de dierenarts is tot een andere conclusie gekomen, hopelijk knapt ze snel weer op.

Vertaald Frans
    Leeleebijou
    Leeleebijou Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt voor je reactie Leeleebijou🙂 Ik kom net terug van de dierenarts, die ons vanochtend voor de zekerheid snel heeft geholpen. Ze denkt inderdaad eerder aan een vaginitis, gezien haar leeftijd en wat ze tijdens het onderzoek heeft gezien. De echo liet niets zien (voor nu... we moeten het wel in de gaten houden), geen koorts. Bij het inwendig onderzoek was er nog steeds die witachtige, wat plakkerige afscheiding, maar verder niets (sorry voor de details🙄). Haar vulva is weer een beetje opgezwollen en vanochtend zag ik dat ze daar veel aan het likken was en met haar achterwerk over ons tapijt schuurde 🤮😫😅. Dus nu een antibioticakuur voor een paar dagen, 's ochtends en 's avonds, en we moeten haar supergoed in de gaten houden voor het geval de symptomen verergeren. Ik duim dat het gewoon een kleine infectie is... gezien de plekken waar Pin-Up haar kont altijd neerzet, zou dat niet zo vreemd zijn (+ het feit dat ze zo'n beetje overal gaat zwemmen) 😅

Tja, het blijft natuurlijk altijd een spoedgeval, maar van wat ik heb gelezen komt dit vaker voor bij niet-gesteriliseerde teefjes van ouder dan 5 jaar (behalve als er een abortus is gedaan, want dat zorgt voor een hormonale verandering).

Zelf vermoedde ik dat Delta op dat moment veel gras at (last van haar maag). Omdat dat gras niet verteerd werd, kreeg ze van die 'zombie-drollen' die aan haar kont bleven hangen en dan rende ze na de grote boodschap als een bezetene rond om die drol maar kwijt te raken...

Mijn dierenarts zag het meteen en trok tijdens het consult de ene na de andere grasspriet uit haar kont :O.

Het hoeft dan maar net haar kruis te raken om de boel te besmetten met E. coli...

Kortom, het komt vast goed met je otter, pas ook op met hoog gras :)

Vertaald Frans
    Balista
    Rapporteren

Bedankt voor je reactie Leeleebijou🙂

Ik kom net terug van de dierenarts; we konden er vanochtend gelukkig snel terecht voor de zekerheid. Ze vermoedt inderdaad een vaginitis (schede-ontsteking), gezien haar leeftijd en wat ze bij het onderzoek zag.

De echo liet niets bijzonders zien (voor nu dan... we moeten het wel in de gaten houden), en ze heeft geen koorts. Bij het inwendig onderzoek was er nog steeds wat witachtige, een beetje pasteuze afscheiding te zien, maar verder niets (sorry voor de details🙄).

Haar vulva is weer wat dikker geworden en vanochtend zag ik dat ze daar flink liep te likken en met haar achterwerk over ons tapijt aan het schuren was 🤮😫😅.

Dus we hebben nu een antibioticakuur gekregen voor 's ochtends en 's avonds voor een paar dagen, en ik moet haar supergoed in de gaten houden voor het geval de symptomen verergeren. Ik duim dat het gewoon een kleine vaginale infectie is... gezien waar Pin-Up haar kontje normaal gesproken allemaal tegenaan plakt, zou dat me niks verbazen (+ het feit dat ze werkelijk overal gaat zwemmen) 😅

Vertaald Frans
    Leeleebijou
    Leeleebijou Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi balista,

Delta heeft laatst een vagina-ontsteking gehad. We zijn op nieuwjaarsdag nog naar de spoed gegaan om een baarmoederontsteking (pyometra) uit te sluiten (iets wat de spoedarts toen niet met zekerheid kon vaststellen...).

De afscheiding was bloederig/bruinachtig en het rook niet, maar haar vulva was wel opgezwollen.

Om te checken of het een baarmoederontsteking is, maken ze een echo om te zien of er pus in de baarmoeder zit. De behandeling met medicijnen is behoorlijk heftig en houdt in dat ze bij de volgende loopsheid gedekt moet worden, anders is een spoedsterilisatie noodzakelijk. Een baarmoederontsteking komt door een afwijkende hormoonsommeling.

Bij een vagina-ontsteking krijg je antibiotica en is de oorzaak extern, bijvoorbeeld als ze in een vieze plas water is gaan zitten.

Houd de temperatuur van pin-up goed in de gaten tot je afspraak bij de dierenarts.

Groetjes

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ja, het is beter om even de mening van de dierenarts te vragen. Houd je ons vooral op de hoogte?

Vertaald Frans
    Balista
    Rapporteren

Ja hoor, ik ga natuurlijk echt wel wachten tot het helemaal uit de hand loopt voor ik naar de dierenarts ga... zeker als je weet welke risico's een teefje loopt bij een baarmoederontsteking 😰

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik ben zelf ook zo iemand die zich soms druk maakt om niks, dus ik denk dat je er goed aan doet om maandagochtend de dierenarts te bellen ^^

Vertaald Frans
  • 17 reacties van 17

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!