Waarom maakt mijn hond vaak een 'buiging'?
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Ja, hier precies hetzelfde, ik heb het altijd gezien als even lekker uitrekken, soms met een flinke gaap erbij. Er is echt wel een verschil met een uitnodiging om te spelen, want dan zie je duidelijk dat ze echt actie wil en veel enthousiaster is.
Bij mij rekt ze ook vaak haar achterpoten uit, soms terwijl ze net van het bed afstapt. Dat ziet er echt heel maf uit lol (beide voorpoten op de grond, één achterpoot in de lucht en de andere nog op het bed). Ze trekt dan een hoge rug zoals een kat, kop omhoog en de nek helemaal strekken...
Die van mij doet dat ook elke keer als we naar buiten gaan, wanneer ik door mijn knieën ga voordat ik haar aanlijn, en soms als ik haar roep om bij me te komen.
"Ik krijg dit elke ochtend te zien, gevolgd door het uitrekken van de achterpoten": in dat geval is hij zich gewoon aan het uitrekken.
Deze twee manieren van uitrekken hebben hun naam gegeven aan twee van de bekendste yogahoudingen: de neerwaartse hond en de omhoogkijkende hond.
Maar als hij het gedurende de dag doet, kan het ook een "kalmeringssignaal" zijn.
Volgens mij is het, omdat je een jonge, drukke hond hebt die moeite heeft om rustig te worden en je veel tijd besteedt aan het trainen, best logisch dat hij deze houding aanneemt wanneer er te veel van hem gevraagd wordt.
Toen mijn hond jonger was, gaapte ze soms de kaken zowat uit de kom tijdens onze gehoorzaamheidstrainingen... Ze had zo ontzettend veel energie dat zelfs een paar minuten concentratie al een enorme inspanning voor haar was. Zelfs nu nog, als ik haar iets nieuws leer, is er een fase waarin ze veel gaapt omdat ze niet precies weet wat ik van haar verwacht.
Kortom, dit zijn voorbeelden van situaties waarin je hond deze houding kan aannemen als kalmeringssignaal.
Nee, ik denk niet dat hij me uitnodigt om te spelen, want als hij die houding aanneemt kwispelt zijn staart niet en soms laat hij zich 'vallen' om uiteindelijk te gaan liggen
Dat is inderdaad de uitnodiging om te spelen.
Die van mij doet dat ook vaak. Het lijkt wel een "uitnodiging" om met hem te komen spelen of om mijn aandacht te trekken.
Bij mij is het elke ochtend raak, gevolgd door het uitrekken van de achterpoten. En ook als hij voor de keukendeur staat te wachten – of wanneer hij me aankijkt met zo'n blik van "zouden we misschien kunnen spelen?" – als ik me aankleed... Eigenlijk doet hij het ook wel een keer of 10 per dag, maar als ik er goed over nadenk is het geen tic. Er is altijd wel een heel specifieke situatie voor.
Mijn hond doet dat elke ochtend, een manier om gedag te zeggen? Ook om zich lekker uit te rekken, het is een vriendelijke houding, maar het kan ook een teken zijn van buikpijn.
8 reacties van 8