Mijn hond wordt te opgewonden tijdens het rennen achter andere honden en hapt naar ze

I
Isls Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi, mijn labrador van bijna 1 jaar oud wordt vaak nogal druk als hij met andere honden speelt. Het begint meestal met gewoon op de plek spelen, maar daarna gaan ze vaak achter elkaar aan rennen. Op dat soort momenten probeert mijn hond de andere hond bij zijn achterhand te pakken en soms zelfs te happen. Meestal wordt hij dan terechtgewezen door de andere hond, of ik grijp zelf in om de opwinding en het geren te stoppen. Ik weet niet echt wat dit gedrag betekent en of ik me zorgen moet maken. Hierdoor vind ik het lastig om hem met andere honden te laten spelen, terwijl hij verder juist super sociaal is en er eigenlijk geen problemen zijn. Toch maak ik me er druk om. Hebben jullie hier ervaring mee? Moet ik me zorgen maken en kan ik hem gewoon laten doorspelen? Alvast bedankt voor jullie reacties!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

12 antwoorden
Sorteren op:
  • Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    In het dichtstbijzijnde stadje bij mij in de buurt is er een piepklein parkje bij een van de ingangen van de supermarkt. Er hangen daar regelmatig jongeren (en wat ouderen) rond om te roken, te bedelen of gewoon wat samen te komen. Ze hebben allemaal honden die echt niet weten wat een riem is; honden die sociaal heel stabiel zijn en heel duidelijk communiceren naar die jonge, anarchistische honden, zoals mijn teefje in het begin. Ik was altijd bang dat ze een keer een echt valse hond zou tegenkomen, omdat ze elke hond als een potentieel speelmaatje zag. Inmiddels is ze wat respectvoller en weet ze hoe ze 'toestemming' moet vragen aan oudere honden. (Bij honden van haar eigen leeftijd is ze nog steeds wel wat te druk. Met jongere honden gaat het nu eindelijk goed – terwijl ze die in het begin juist heel erg stresste, mijn kleine spring-in-'t-veld...)
    Vertaald Frans
    I
    Rapporteren
    Bedankt voor je reactie. Ja, ik denk ook dat het allemaal gewoon spel is, maar ik blijf de angst houden dat ze 'dominant' is of een 'pestkop'... die bijeenkomsten waar je het over hebt, wat zijn dat precies?
    Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Kent ze het woord "zachtjes"?

Met 18 maanden is het vrij normaal dat ze zich nog als een bulldozer gedraagt, dat gaat wel over. Let in de tussentijd goed op de reacties van de andere honden (ze moeten weten hoe ze moeten omrollen en ze mogen natuurlijk niet aan de lijn zitten. Als aan die twee voorwaarden is voldaan, is er geen gevaar).

Je kunt ook mijn "recept" voor goede hondse manieren proberen: neem haar mee naar een plek waar "punks met honden" samenkomen om haar op haar plek te laten zetten. Over het algemeen hebben zij heel stabiele honden die heel duidelijke signalen geven, lol

Vertaald Frans
    I
    Rapporteren

Hoi en bedankt voor al jullie reacties!

Mijn labrador is nu 18 maanden oud. Ze rent altijd achter haar vriendjes aan en probeert ze steeds te pakken te krijgen. Het gebeurt bijna nooit dat de andere honden achter háár aan rennen. En als ze gaat stoeien is het precies hetzelfde: zij heeft vaak de overhand en de rollen worden zelden omgedraaid... het gebeurt wel, maar bij maar een paar honden zie ik dat het spel echt van beide kanten komt en wat meer in balans is naar mijn smaak. Daarom weet ik bij die andere honden niet zo goed wat ik ervan moet denken...

Ik hoor graag wat jullie ervan vinden!

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Dit soort gedrag komt wel vaker voor bij honden die willen spelen en dat is meestal geen probleem, zolang het maar niet gevaarlijk wordt. Als hij het hierbij laat is er niks aan de hand, maar zodra hij meer gaat doen dan alleen een beetje happen naar andere honden, moet je hem echt laten stoppen.

Groetjes,

Vincent

Vertaald Frans
    I
    Rapporteren

In het begin gebeurde het wel eens dat hij hapte en dat de andere hond dan echt een hoge piep gaf. Sindsdien gebeurt dat niet meer, maar ik ben nog steeds bang dat hij de ander pijn doet en ik merk dat ik steeds meer twijfel om hem los te laten om te laten spelen... Bij achtervolgingsspelletjes is hij vaak degene die achter de anderen aanrent en soms wordt hij dan op zijn nummer gezet; dat vind ik helemaal niet erg, juist goed zelfs.... Ja, ik zou hem eigenlijk eerst moe moeten maken, maar dat is lastig omdat ik hem juist mee naar buiten neem zodat hij zijn energie kwijt kan... Het is niet makkelijk om te weten wat de beste aanpak is om hem aan de ene kant sociaal te houden en aan de andere kant te zorgen dat hij niet te opdringerig is...

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Geen probleem als je het andere baasje en zijn hond kent.

Vertaald Frans
    Doudou229
    Doudou229 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi Isis

Het is een Lab, hij is zo blij om te spelen dat hij zijn affectie laat zien door te happen (zachtjes te knabbelen). Geeft hij de andere hond tijdens het rennen weleens een "beuk" met zijn achterkant om hem te laten vallen?

Mijn Labrador-pups vonden het ook heerlijk om anderen tijdens het spelen omver te werpen...

Zolang de hond of pup waarmee hij speelt niet piept of een hoge gil geeft, betekent het dat je jonge hond zijn kracht onder controle heeft. En ja, andere honden zullen hem vanzelf wel duidelijk maken wanneer hij overdrijft...

Je moet hem onderbreken als het grommen van beide kanten echt té serieus wordt, als de staart van je Lab omhoog gaat samen met de borstels (haren op de rug die overeind staan), of als hij recht voor de andere hond gaat staan om er vervolgens vol op in te gaan tegen de borst van de ander...

Nu hij bijna 1 jaar is, kun je hem het beste flink moe maken ^^ met oefeningen voordat hij zijn "vriendjes" ontmoet om die overtollige energie kwijt te raken. Denk aan apporteerspelletjes in het water, zwemmen, speuren of agility (zonder al te veel sprongen)...

Kent hij het commando "stop" of "klaar" (of "los")?

Die van mij is nu 4 jaar en als ze met me speelt, knabbelt ze nog steeds weleens zachtjes in mijn armen. Dat doet geen pijn, het zijn gewoon van die snelle kleine kneepjes...

Dat doet ze vooral als ze aan het verliezen is ^^, dan gromt ze wat en na het happen krijg ik een partij likjes.

Vertaald Frans
    I
    Rapporteren

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben vooral bang dat hij ze pijn doet door te happen en dat de andere honden daardoor niet meer met hem willen spelen. Ook ben ik bang dat de baasjes het niet kunnen waarderen. Het maakt me echt verdrietig, want hij had juist zoveel vriendjes gemaakt, maar sindsdien twijfel ik of ik hem wel moet laten spelen...

Vertaald Frans
    Flip-Cockwood
    Flip-cockwood Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Dit is eigenlijk een verzoek van jouw hond aan de andere hond om te stoppen met rennen. Je zult dit gedrag gedurende zijn hele leven niet echt kunnen veranderen. Maar je kunt het inderdaad wel onderbreken... Sommige honden spelen graag door sprintjes te trekken, terwijl anderen een heel ander idee hebben bij spelen. Over het algemeen herken je een kerngezonde spelinteractie wanneer het achter elkaar aanrennen van beide kanten komt en het wordt afgewisseld met pauzes en andere vormen van interactie.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 12

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!