Herstel na kruisbandoperatie

I
Ingridbel Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi, mijn hond is tien dagen geleden geopereerd aan een gescheurde kruisband.

Er is bij haar een prothese geplaatst.

De eerste dagen van het herstel verliepen goed.

Strikte rust, alleen aangelijnd naar buiten voor de nodige behoeften, geen verkeerde bewegingen... ze leek best goed te herstellen.

Maar nu kwam het: zaterdagavond begon ze terwijl ze sliep ineens te gillen van de pijn en hield ze haar knie gebogen ondanks het verband. Het leek alsof ze moeite had om haar poot te strekken.

Dat moment duurde niet lang en de dierenarts zei dat ik me geen zorgen hoefde te maken, maar vandaag toen ik thuiskwam van het boodschappen doen, zag ik haar weer liggen met een gebogen knie.

En bij de minste beweging gilde ze het uit.

Deze keer ben ik er zelf naartoe gegaan en heb ik de situatie uitgelegd aan de dierenarts.

Hij zei me opnieuw dat ik me niet ongerust hoefde te maken en dat de prothese zich nog aan het zetten was, maar hij heeft niet eens naar haar gekeken... Hij zei alleen dat ik maandag terug moest komen om het verband te laten verwijderen en verder niets.

Op dit moment heeft ze nog steeds pijn bij elke beweging en als ze staat mankt ze erg, iets wat ze de afgelopen dagen bijna niet meer deed.

Hebben jullie wel eens een soortgelijke situatie meegemaakt? Kunnen jullie me wat meer duidelijkheid geven, want ik heb echt het gevoel dat er iets niet klopt.

Bedankt

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

12 antwoorden
Sorteren op:
  • B
    Boxy Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Ik weet niet of dat bij jou ook zo is, maar bij ons zaten de pre-operatieve onderzoeken, de consulten voor en na de operatie en de controlefoto's na 2 maanden allemaal bij de prijs inbegrepen. We hoefden dus niets extra te betalen als we langsgingen voor een controle of voor de hechtingen enzo.
    Vertaald Frans
    Doudou229
    Doudou229 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het is de beste oplossing om erop aan te dringen dat hij er even naar kijkt..

Om te helpen kun je een badhanddoek onder haar buik doorhalen, als een brede band om haar te ondersteunen..

Sterkte.

Vertaald Frans
    B
    Rapporteren

Soms kan een verband "insnijden" of knellen, om verschillende redenen.

Maar je moet het er eigenlijk even afhalen om het goed te kunnen zien (knip het door met een schaar met ronde punten zodat je haar niet bezeert door te trekken, en verbind het daarna opnieuw zonder het te strak te doen). Als de knie echt te dik is of als er een vreemde harde bult zit, dan zie je dat wel.

Ze krijgt bovendien al pijnstillers, dus dat maakt het des te "vreemder". Hevige pijn kan direct na de operatie voorkomen, in de uren daarna (wanneer de pijnstilling en narcose uitwerken), maar ruim een week later... dat is verdacht, zeker omdat de pijn zo acuut is.

Heeft de dierenarts je verteld of je de dosering van de pijnstilling mag verhogen om haar wat te ontlasten?

Ik hoop dat het snel weer de goede kant op gaat.

Vertaald Frans
    I
    Rapporteren

Sorry, mijn T9 vreet een deel van mijn woorden op 🙏

Vertaald Frans
    I
    Rapporteren

Ja, die krijgt ze inderdaad.

Ik heb echt de neiging om dat verband zelf aan te leggen en te kijken, maar ik weet niet of ik zelf de oorzaak wel zal vinden, ik heb natuurlijk geen kennersoog.

Morgenochtend ga ik weer bellen en echt aandringen. Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om mijn hond zo te laten zitten. Misschien heb ik het mis, maar ik heb echt het gevoel dat er iets niet klopt en dat het niet alleen maar "de prothese die op z'n plek valt" is.

Zodra ze nu ligt en haar knie buigt, jankt ze het uit. En als ze staat, wanneer ik haar even mee naar buiten neem voor haar behoefte, loopt ze weer op drie poten of loopt ze heel erg mank, terwijl er sinds het weekend echt verbetering in zat op dat vlak.

Vertaald Frans
    Doudou229
    Doudou229 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik ben het met Boxy eens, hij had best even de tijd kunnen nemen om het te controleren 😔

Om hem te helpen kun je, als je wat tijd over hebt in de keuken, wat bottenbouillon voor hem maken..

Het recept staat hieronder. Dat zou een goede ondersteuning zijn.

https://www.vismedicatrixnaturae.fr/remedes-recettes/le-fameux-bouillon-d-os-de-vmn/

https://www.vismedicatrixnaturae.fr/temoignages-avant-apres/dysplasie-d-un-jeune-chiot/

Vertaald Frans
    B
    Rapporteren

Ik ken hem niet en ik ben geen dierenarts, dus ik kan niet beoordelen of hij deskundig is.

Maar voor mij is het echt onbegrijpelijk dat hij het verband niet even weghaalt om te kijken, terwijl de hond het uitschreeuwt van de pijn en hij er gewoon bij staat. Dat druist echt tegen het gezonde verstand in.

Dus het verband zit er nu nog steeds om en je kunt zelf de toestand van de knie niet zien? Heb je spullen in huis om zelf een nieuw verband aan te leggen? (Voor het geval dat je het oude eraf haalt om te kijken en er daarna een nieuwe omheen moet doen).

Tot volgende week maandag duurt nog veel te lang met zulke pijn. Als de prothese is verschoven door een verkeerde beweging... Dat zou die felle en constante pijn kunnen verklaren.

Je hoeft jezelf echt niks te verwijten.

Krijgt hij op dit moment pijnstillers of niet?

Vertaald Frans
    I
    Rapporteren

Ik weet het, ik heb nog zo aangedrongen, maar hij heeft niks gedaan.

Het is mijn vaste dierenarts. Waar ik woon is het lastig om een ander te vinden die haar wilde helpen toen ze gewond raakte, dus sindsdien gaan we naar hem omdat hij de enige was die me toen als spoedgeval wilde aannemen.

Vertaald Frans
    B
    Rapporteren

Sorry hoor, maar dit slaat echt nergens op. Hij had het verband gewoon door moeten knippen, het echt moeten checken (!) en een nieuw verband moeten aanleggen. Gewoon zijn werk doen 😅 want hoe kan hij het nou weten zonder het verband eraf te halen en het te zien? Elk geval is immers anders en je moet het toch gewoon onderzoeken? Zeker omdat de eerste dagen na de operatie juist goed gingen...

Is dit je vaste dierenarts of een chirurg (die door je eigen dierenarts is aangeraden)?

Vertaald Frans
    I
    Rapporteren

Ja, ik maak me echt zorgen over deze plotselinge omslag.

Ja, hij zei dat het normaal was dat de prothese zich nog moest zetten en dat de hond moet wennen aan een vreemd voorwerp, terwijl ik hem nog zei dat het juist al beter ging...

Nee, hij zei dat hij door het verband niets kon zien en hij heeft verder ook niets gedaan.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 12

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!