Herstel na castratie: wanneer mag hij weer het water in?

Pyurb
Pyurb Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal!

Ik heb weer een vraagje voor jullie. Mijn hond Fidel is twee dagen geleden gecastreerd. Tot nu toe gaat alles goed. Hoewel hij zich behoorlijk verveelt omdat hij niet lekker kan rondrennen, geneest de wond rustig en hij probeert er gelukkig niet aan te likken.

We wonen op dit moment in Mexico en de dierenartsen zijn hier een stuk 'relaxter' dan in Frankrijk. Mijn dierenarts vertelde me dat hij twee dagen na de operatie zijn normale leventje alweer kon oppakken. We maken normaal gesproken lange wandelingen met Fidel waarbij hij andere honden tegenkomt en soms gaat het er tijdens het spelen best wild aan toe. Volgens de dierenarts is dat geen probleem, maar mij lijkt dat wel erg kort dag voor de genezing. Wat vinden jullie daarvan?

Iets anders: we wonen aan zee en mijn dierenarts zei dat hij over 3 dagen ook alweer het water in mag. Dat lijkt me ook vrij snel... Hoe lang moeten we volgens jullie wachten met zwemmen in zee zonder het risico te lopen dat de genezing vertraagt of dat er een infectie ontstaat?

Bedankt voor jullie hulp! :)

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

12 antwoorden
Sorteren op:
  • C
    Cricri 57 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

ik

Ik heb mijn hond van 19 maanden laten castreren. Ik had geen keus omdat één balletje niet was ingedaald en de dierenarts me vertelde dat hij later kans zou hebben op problemen, zoals een tumor of iets anders!! Het is nu 4 dagen geleden dat de hechtingen zijn verwijderd. Hoe lang moet ik wachten voordat ik hem weer zonder risico naar de trimsalon kan brengen? Bedankt voor je antwoord.

ik heb mijn hond laten castreren

Vertaald Frans
    C
    Corsicano Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Sowieso zijn sommige hyperactieve honden niet langer dan twee dagen rustig te houden, dat was bij mijn hond ook het geval. Na 2 dagen, zodra de narcose volledig was uitgewerkt, draaide ze rondjes en werd ze helemaal gek; ze moest gewoon rennen en haar energie kwijt. Het was voor mij geen optie om haar kalmeringsmiddelen te geven, zoals de dierenarts had aangeraden^^ Dus ik dacht: we zien wel wat er gebeurt, en ik heb haar gewoon laten rennen en spelen met andere honden, ondanks haar litteken. Na twee dagen deed ze alles wat de dierenarts had verboden. Dat is supergoed gegaan. Het enige wat ik deed, was elke ochtend en avond haar litteken controleren om te zien of het schoon was. Naast het verband, dat al goed beschermde en waar ze gelukkig vanaf bleef, trok ik haar een speciaal hondenrompertje aan om het verband en de wond extra te beschermen.

Dit even om te zeggen dat als je hond twee of drie dagen na de operatie een beetje rent, dat echt geen ramp is^^

Hoi, ik heb ongeveer hetzelfde als jij, een Belgische herder gekruist met een bullterriër, maar hij ziet eruit als een jonge Belgische herder. Hij is zes jaar oud en is net gecastreerd. Omdat hij hyperactief is, is het niet makkelijk om hem rustig te houden. Ik begrijp je helemaal, want met te veel opgekropte energie is het psychologisch zwaar voor ze. Dus drie dagen later ben ik ook weer rustig aan begonnen met hem te laten rennen en spelen. Zelfs een lange wandeling is niet genoeg om zijn energie kwijt te raken, dus ik denk dat je echt naar je eigen hond moet kijken terwijl je goed oplet. En ja, een hyperactieve hond dwingt je om op een bepaalde manier met je dier om te gaan. Bij mij moet alles bijvoorbeeld heel gestructureerd zijn: dat betekent twee uur wandelen per dag met spelletjes tot hij uitgeput is. Succes 😁😁😁😁😁

Vertaald Frans
    Pyurb
    Pyurb Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi allemaal! Bedankt voor jullie reacties! Ik begin even met wat nieuws over Fidelito. Het gaat hartstikke goed met hem na zijn operatie. De wond geneest mooi en hij probeert gelukkig niet aan zijn hechtingen te likken. Het lastigste voor hem is dat hij niet naar buiten mag. Hij is drie dagen binnen gebleven en we hebben geprobeerd hem zo goed mogelijk bezig te houden met spelletjes in huis, hersenwerk en flink wat kauwen. We zijn nu weer begonnen met wandelingen aan de riem en een beetje rustig draven. Afhankelijk van hoe de wond geneest, denk ik dat ik nog een weekje wacht voordat hij weer met andere honden mag spelen en een dag of tien voor het spelen met de grote molossers :). Wat het water betreft hetzelfde: daar wacht ik nog een dag of tien à vijftien mee, afhankelijk van het herstel van de wond. Bedankt allemaal!! :)

Vertaald Frans
    Darkounet
    Darkounet Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Mijn dierenarts zei voor mijn hond: 10 dagen geen water bij de hechtingen.

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het steriliseren van een teefje is een serieuze operatie.

Het castreren van een reu is daarentegen maar een klein sneetje van niks, dat vraagt om een heel ander herstel!

Vertaald Frans
    A
    Aurélie87000 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Voor de sterilisatie van mijn hond zei de dierenarts dat we 3 weken moesten wachten voordat ze mocht zwemmen. Als ik het me goed herinner, mocht ze ook minstens 2 weken niet rennen of wilde bewegingen maken. Na een castratie is het misschien weer anders.

Vertaald Frans
    Jean-Yves
    Jean-yves Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hier zie je het verband op haar buik en dat ze haar rompertje niet eens aan had. Ze speelde zonder problemen met een vriendje, lekker over de grond rollen en rondrennen als een malle. En dan was dat maatje nog een rustige ook, maar ze speelde ook met echte rauwdouwers zoals husky's, staffords, shiba's etc.

Vertaald Frans
    Jean-Yves
    Jean-yves Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Sommige hyperactieve honden zijn sowieso niet langer dan twee dagen rustig te houden, dat was bij mijn hond ook zo. Na 2 dagen, zodra de narcose helemaal was uitgewerkt, draaide ze maar rondjes en werd ze helemaal gek; ze moest gewoon rennen en haar energie kwijt. Het was voor mij geen optie om haar medicatie te geven om haar rustig te houden, zoals de dierenarts had geadviseerd^^

Toen dacht ik: we zien wel hoe het loopt, en heb ik haar gewoon laten rennen en spelen met andere honden met haar litteken. Na twee dagen deed ze eigenlijk alles wat de dierenarts had verboden. Dat is supergoed gegaan; het enige wat ik deed was elke ochtend en avond even naar het litteken kijken om te zien of het nog schoon was:

Naast het verband, dat al goed beschermde en waar ze gelukkig niet aan zat, trok ik haar een speciale hondenbody aan om het verband en de wond nog wat beter te beschermen.

Dit dus even om te zeggen dat als je hond twee of drie dagen na de operatie weer wat rondrent, dat echt geen ramp is^^

Vertaald Frans
    Lolo20
    Lolo20 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

@Mariegame heeft inderdaad gelijk: reken op 15 dagen voor de wondgenezing na een sterilisatie. Voor actieve bezigheden zoals zwemmen in de zee moet je echt 3 weken tot een maand wachten, want er is risico op infecties als de wond nog niet volledig dicht is.

Neem dus rustig de tijd, in het belang van je hondje.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik baseer me op betrouwbare onderzoeken: na de operatie mag je hond minstens 5 dagen niet rennen of springen (zelfs niet om met zijn vriendjes te spelen), om te voorkomen dat de hechtingen losscheuren.

Ik heb zelf meegemaakt dat de hechtingen loslieten toen mijn jonge hond wilde spelen en ik haar haar gang liet gaan. Het heeft me een fortuin aan de dierenarts gekost en het arme beestje liep uiteindelijk 15 dagen met zo'n kap rond. Uit die ervaring kan ik je vertellen: wees echt voorzichtig! Nog los van de wetenschappelijke onderzoeken...

Wat betreft spelen in het water, dat altijd vol bacteriën zit, kun je beter 15 dagen of 3 weken wachten tot de wond volledig genezen is, om geen risico op infecties te lopen.

3 dagen is een termijn waardoor ik denk dat je dierenarts wil dat je meebetaalt aan de bouw van zijn zwembad... dat is echt een NO-GO.

Tip om een hond moe te maken zonder hem te laten rennen: laat hem nadenken. Koop een intelligentiespelletje waar je brokjes in verstopt, dat werkt echt goed. Maak rustige, korte wandelingetjes op plekken waar veel lekkere luchtjes hangen... Die 10 of 15 dagen vliegen zo voorbij.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 12

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!