Mijn hond rijdt op de kussens
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
En net als bij Emla, maar één kussentje. Hij doet het nu ook alleen nog maar 's avonds en zoals ik al zei, echt maar heel even...
Ik geloof best dat het niet altijd seksueel is... dat het door stress kan komen... misschien omdat hij geen tuin meer heeft?
Bij mij deed mijn kat het al vanaf zijn 6 maanden, de leeftijd waarop hij ook binnen begon te markeren, en zijn beweging was duidelijk een nabootsing van een seksuele handeling... bovendien deed hij het heel vaak en het frustreerde hem enorm.
Maar hem uitschelden of straffen heeft echt geen zin...
Castratie zal dit gedrag niet voorkomen, maar het zou het vast verminderen en de gevolgen wegnemen 😅😆.
Maar hem alleen daarvoor laten castreren zou zonde zijn.
Een van mijn gecastreerde honden doet het ook; hij heeft zijn eigen dekentje en mag het alleen daarop doen.
Voor mijn hond is het een manier om een teveel aan emoties kwijt te kunnen als hij heel blij is. Meestal gebeurt het dus 's avonds als er bezoek is (lekker charmant hoor) of als we aan het spelen zijn (hij wisselt het spelen af met zijn dekentje), voordat we lekker op de bank gaan knuffelen...
In tegenstelling tot wat er gezegd is, is het niet per se een teken dat hij niet lekker in zijn vel zit. Het is gewoon een manier om een teveel aan emoties, energie of opwinding te uiten...
Als je dit gedrag niet kunt stoppen, raad ik je aan om het te sturen: geef hem een speciaal kussen voor hemzelf en zodra hij het ergens anders doet, stuur je hem direct naar zijn eigen kussen.
Bedankt voor je reactie, maar ik ben elke dag thuis. Ik ben alleen even weg voor de boodschappen (en dan haal ik elk kussentje weg en leg ze hoog)... maar hij doet het ook als ik wel thuis ben, maar in een andere kamer zit. Dit doet hij ondanks dat er nooit een deur dicht zit en hij gewoon bij mij in de werkkamer kan komen.
Bijvoorbeeld, terwijl ik in de werkkamer achter de computer zit, pakt hij het bankkussen terwijl we gewoon aanwezig zijn...
In jouw geval is het zeer waarschijnlijk een manier om spanning of frustratie te uiten (rijden is niet altijd seksueel bedoeld) wanneer hij niet bij je is. Hem op zijn kop geven lost het probleem niet op, en castreren ook niet; hij heeft het emotioneel gewoon lastig met je afwezigheid.
Je zou hem moeten leren om je vertrek als iets normaals en fijns te zien... misschien kun je een kledingstuk dat je gedragen hebt bij hem achterlaten als je de deur uitgaat?
Hoi!
Mijn hond deed precies hetzelfde en het heeft inderdaad met seksueel gedrag te maken.....
Je hebt echt geluk dat je het zo hebt kunnen laten, want die van mij (een Cavalier King Charles) markeerde buiten ook zijn territorium... tot daar aan toe geen probleem... maar hij begon het ook binnen te doen tegen de poten van de meubels, tafels, stoelen, enz. En dat al in zijn eerste jaar.
We hebben toen uiteindelijk besloten om hem te laten castreren. Sindsdien hebben we geen last meer van markeren in huis. Hij rijdt soms nog wel op zijn kussen, maar niet vaak en maar heel kort.....
Ik heb trouwens wel eens gehoord dat sommige honden bepaalde gewoontes blijven houden als ze pas op latere leeftijd gecastreerd worden?
Er kunnen ook gezondheidsproblemen optreden, zoals teelbalkanker, wat vaker voorkomt bij honden die niet gecastreerd zijn.
17 reacties van 17