Mijn hond rijdt op de kussens

Hulia
Hulia Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi, ik ben nieuw op dit forum en ik zoek wat hulp...

Mijn hond, een Japanse Spits van 5 jaar, rijdt namelijk op de kussens van de bank en het bed, op de plaids, dekentjes... zodra we niet in dezelfde kamer zijn of als we het appartement uitgaan. Het gebeurt echt heel vaak, ik zou zeggen 4 van de 5 keer! 😠

Ook al betrappen we hem op heterdaad en straffen we hem, niets helpt; de volgende dag doet hij het gewoon weer...

Ik geef hem nochtans genoeg aandacht en liefde, we laten hem uit, hij kan altijd het balkon op en hij heeft bergen speelgoed.

Hij is niet gecastreerd en we zijn van plan om dat te laten doen. We hopen dat dat de boel wat kalmeert.

Bedankt alvast voor jullie reacties! 🙂

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

17 antwoorden
Sorteren op:
  • Hulia
    Rapporteren

200 euro voor een sekspeeltje, zelfs voor mensen is dat al bizar, laat staan voor honden... en voor wie de link heeft bekeken: die ballon ziet er wel heel erg 'sexy' uit. Maar nu ik erover nadenk, Hulia, zijn jouw kussens misschien te sexy?

Het lijkt me sterk dat simpele witte woonkamerkussens sexy zijn... lol

Vertaald Frans
    Hulia
    Rapporteren

Doel nummer één: hem naar het kussen sturen. Ik zou het kussen laten liggen op de plek waar hij dat normaal gesproken doet, de bank bijvoorbeeld. Als hij erop los gaat, haal je zonder iets te zeggen het kussen weg dat hij gebruikt en geef je hem zijn eigen kussen. Als hij wegkruipt, is dat omdat je hem tot nu toe waarschijnlijk strafte (wat ik begrijp, en hij ook 😅). Probeer het dus eens zonder iets te zeggen. Wat je been betreft: dat is echt onacceptabel. Dus een “nee” en geef hem zijn eigen kussen. Hij bespringt je been als je van de bank opstaat terwijl hij naast je ligt of als je van tafel opstaat; er is dus een trigger, misschien een beetje frustratie… “ik had nog wel willen knuffelen, ik had wel wat te eten gewild…” Misschien een punt om aan te werken: het omgaan met frustratie via spelletjes als “afblijven” bij een snoepje of een speeltje, ook bij zijn voerbak, “blijf” terwijl je wegloopt… enz.

Ik ga de techniek proberen om hem zijn eigen kussen te geven, want € 200 uitgeven aan een seksspeeltje voor honden, nee bedankt... 🤪

Vertaald Frans
    Emla
    Emla Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Maar hij moet het niet hebben 😁.

Een perfecte hond doet niet aan dat soort ongezonde pleziertjes... kom nou.

En dat terwijl ik hem echt niks verbied waar hij een beetje van zou kunnen ontspannen!

Vertaald Frans
    Emla
    Rapporteren

Ik weet het niet voor de keeshond uit de post, maar nog meer sport voor die van mij... dat is uitgesloten 😅.

Nog meer doen zou voor hem, net als voor mij, op de lange termijn veel vervelendere gevolgen hebben dan dat 'rijden' op z'n deken van 3 minuten 's avonds.

De meeste honden hebben wel een eigenaardigheid die op een gedragsprobleem lijkt. In mijn ogen is een herder op zich al één groot gedragsprobleem 😂.

Maar uiteindelijk gaat het er gewoon om of een hond lekker in zijn vel zit of niet. En mijn 'deken-rijder' lijkt een stuk lekkerder in zijn vel te zitten dan mijn 'perfecte hond', die geen duidelijk gedragsprobleem vertoont maar wel altijd een onderliggende angst heeft.

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je zou "zijn" kussen een naam kunnen geven en hem het verschil leren: "Nee, die is van mij! Ga naar je eigen plekje."

(Ik zou me er echt mateloos aan ergeren als ik een hond met 'dwangneuroses' had. Ik vermoed dat een flinke dosis beweging het probleem een heel stuk zou verminderen.)

Vertaald Frans
    Emla
    Rapporteren

Ik besef me natuurlijk wel dat dit niet voor alle honden geldt, gelukkig maar...

Het is een soort 'overprikkeling', maar niet per se een teken dat de hond zich slecht voelt, ook al komt dat misschien zo over...

Je ziet het vaker bij honden met een hoog energieniveau (een keeshond in dit geval, en bij mij een Duitse staande hond). Dus ja, het is een afwijking, maar niet heel erg zolang het geen obsessie wordt.

En wat betreft het kwijtraken van die energie: dat kan echt een bodemloze put zijn.

Hoe meer ze doen, hoe meer ze nodig hebben. Een uurtje of anderhalf in de mand en ze gaan er weer vol tegenaan; alleen maar beweging geven is dus niet de enige oplossing voor een heel actieve hond.

Het activiteitsniveau speelt zeker een rol, dat is een feit, maar soms is dat gewoon niet genoeg.

Ik denk dat je dit gedrag daarom beter kunt tolereren door het een beetje te sturen om de overlast voor ons als mensen te beperken, in plaats van het te willen verbieden.

Vertaald Frans
    Emla
    Rapporteren

En dan doel 2: je zou het kussen moeten kunnen laten liggen waar je maar wilt, zodra hij eraan gewend is.

Vertaald Frans
    Emla
    Rapporteren

Eerste doel: hem naar zijn kussen sturen.

Ik zou het kussen neerleggen op de plek waar hij dat normaal gesproken doet, op de bank bijvoorbeeld.

Als hij aanvalt, haal je zonder iets te zeggen het kussen weg dat hij gebruikt en geef je hem zijn eigen kussen. Als hij wegkruipt, komt dat doordat je hem tot nu toe op zijn kop gaf (wat ik begrijp, en hij ook 😅).

Probeer het dus eens zonder iets te zeggen.

Wat je been betreft, dat is echt onacceptabel. Dus zeg "nee" en geef hem zijn kussen.

Hij valt je been aan als je van de bank opstaat terwijl hij naast je ligt of wanneer je van tafel opstaat. Er is dus een trigger, misschien een beetje frustratie... "ik had nog willen knuffelen, ik had wat lekkers gewild..."

Misschien een puntje om aan te werken: het omgaan met frustratie. Dit kun je doen door spelletjes zoals "niet aankomen" bij een snoepje of speeltje, of bij zijn voerbak, en "blijf"-oefeningen waarbij je afstand neemt... enz.

Vertaald Frans
    Hulia
    Rapporteren
    En ik snap echt niet waar die overtollige energie vandaan komt, want hij doet het ook midden op de middag terwijl hij net daarvoor nog heerlijk lag te slapen of als we gewoon rustig zitten zonder dat we iets speciaals doen... soms hoef ik alleen maar op te staan van de bank terwijl hij aan mijn voeten ligt te slapen en dan begint hij te piepen en probeert hij mijn been te grijpen, om me daarna te volgen terwijl hij aan mijn kuit likt... als ik er niks van zeg, probeert hij vervolgens tegen mijn been op te rijden... hetzelfde gebeurt soms als we van tafel gaan: dan loopt hij achter ons aan en likt aan de achterkant van onze benen om daarna bij ons te gaan rijden.
    Vertaald Frans
    Hulia
    Rapporteren

Castratie zal dit gedrag niet stoppen, maar het zou het waarschijnlijk wel verminderen en de gevolgen wegnemen 😅😆. Maar hem alleen daarom laten castreren zou zonde zijn. Een van mijn gecastreerde honden doet het ook, hij heeft zijn eigen deken en mag het alleen daarop doen. Voor mijn hond is het een manier om een overvloed aan emoties te uiten als hij heel blij is, dus meestal is het 's avonds als er visite is (lekker charmant dus) of als we spelen (hij wisselt spelen af met zijn deken), voordat we lekker gaan knuffelen op de bank... In tegenstelling tot wat er gezegd is, hoeft het niet per se te betekenen dat hij niet lekker in zijn vel zit, het is gewoon een manier om een overvloed aan emoties, energie en opwinding te ontladen... Als je het gedrag niet kunt stoppen, adviseer ik om het te begeleiden: een speciaal kussen alleen voor hem en zodra hij het ergens anders doet, stuur je hem door naar zijn eigen kussen.

Bedankt voor je antwoord!

Ja, eigenlijk wil ik hem liever niet laten castreren, het was gewoon de enige oplossing die ik zelf had bedacht...

Ik dacht er inderdaad aan om hem een eigen kussen te geven, maar het probleem is dat ik bang ben dat hij dan denkt dat hij het op alle kussens mag doen? En als ik hem op heterdaad betrap, kruipt hij weg in zijn mand met zijn staart en oren omlaag... dus ik weet niet zo goed hoe ik hem dan moet bijsturen? Moet ik dat kussen in zijn mand leggen of ernaast? Moet ik hem op zijn kop geven als ik zie dat hij het ergens anders doet?

Ik ben de hele week alleen maar kussens uit het hele huis aan het wassen 😐

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 17

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!