Hoe meld je een slechte fokker?

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op het forum, dus hier is een korte introductie 😌

Ik woon in de buurt van Parijs en ben samen met mijn vriend de gelukkige eigenaar van twee honden en een kat.

Ik schrijf jullie vandaag over de adoptie van een van onze honden, een kleine Japanse Spits, die we met kerst 2016 hebben geadopteerd.

Toen we bij de fokker aankwamen, was ik zo verblind door geluk dat ik er niet op lette dat de leefomgeving van de honden vreselijk vies was en vol zat met honden van allerlei rassen. (Ik zal hier nog een bericht over plaatsen, want het gaat nog veel verder)

Terwijl ik eigenlijk meerdere nestjes zou bekijken, liet de vrouw me maar twee pups zien, uit hetzelfde nestje, samen met de moeder. Ik merkte meteen grote fysieke verschillen op tussen de twee kleintjes, van de grootte van de ogen tot de structuur van de vacht. Ik vroeg of ik andere pups mocht zien, maar ze beweerde dat ze die niet had. Iets te snel bevestigde ik haar per mail dat ik een van de kleintjes nam, degene die zij me had aangeraden.

Toen de kleine eenmaal betaald was, ging ik haar op de afgesproken datum ophalen.

En tot mijn grote verbazing ontdekte ik bij aankomst een heel ander nest van vijf pups van dezelfde leeftijd als de pup die ik had gekocht. Terwijl er zogenaamd geen andere waren.

En de fokster, totaal niet beschaamd, vertelde ons toen doodleuk dat onze Maru niet mooi is, dat haar ogen te klein zijn, haar snuit te lang en dat haar vacht nergens op lijkt. En dat haar moeder geen mooie puppy's kreeg en dat ook nooit had gedaan.

EEN MAAND LATER PLAATSTE ZE EEN ADVERTENTIE OM VAN DE MOEDER AF TE KOMEN!! Sindsdien heeft ze de vader ook weggedaan.

We zijn nu een jaar verder en ik heb nog nooit papieren ontvangen voor de stamboom, of zelfs maar een bewijs dat het nestje is aangegeven. De fokster laat niets van zich horen, ondanks dat ik het vaak heb geprobeerd. Natuurlijk ben ik dol op m'n hondje, het is immers mijn hond. Maar heel objectief gezien ben ik gewoon opgelicht, en voor een hoop geld ook. Mijn hond lijkt totaal niet op een Japanse Spits (zowel fysiek als qua karakter).

Ze heeft heel weinig haar, een erg geïrriteerde huid, ze blaft constant (een ernstige fout voor dit ras), is angstig en agressief, sloopt alles in huis en is niet zindelijk. Wat me nog het meeste pijn doet, is dat ze ook nog eens maagproblemen heeft: ze verteert haar eten slecht en moet constant overgeven. Ze komt ook bijna niet aan.

Natuurlijk heb ik ook mijn eigen verantwoordelijkheid (en als jullie tips hebben, hoor ik het graag).

Maar ik heb een paar maanden later een andere hond geadopteerd en die heeft geen van deze problemen...

Ik zou graag willen weten wat mijn mogelijkheden zijn om deze fokker aan te geven en misschien sancties op te leggen. Ik wil gewoon dat dit misbruik gemeld wordt, zodat andere mensen niet ook de dupe worden.

Alvast heel erg bedankt en sorry voor het lange verhaal...

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

30 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Pas op, nu je de namen van de fokker hebt geplaatst, kunnen ze je aanklagen voor smaad, ook al heb je groot gelijk dat je jouw situatie aankaart.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Typ in Google de naam van haar fokkerij gevolgd door "nestje 2016", dan vind je alle nestjes die ze heeft gehad zolang ze die online heeft gezet, zelfs als ze al verwijderd zijn. Dit geldt alleen als het op een 'Chiens de France' website staat. Maar alleen de SCC (de Franse kennelclub) kan echt bewijzen wat er wel of niet officieel is aangegeven.

Hoe dan ook, als de dekking of het nestje niet is aangegeven, krijgt je hond nooit een officiële LOF-stamboom (behalve als het stamboek van de Keeshond open is; dan kun je haar op 'titre initial' inschrijven, maar dan moet ze wel echt een uitzonderlijk exemplaar zijn om goedgekeurd te worden). In ieder geval moet deze persoon boeten voor alles wat ze die honden en toekomstige baasjes aandoet. Nog afgezien van de oplichting gaat het om zo'n 40 verwaarloosde honden en pups die met een slechte gezondheid ter wereld komen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Mijn partner was zo slim om onze hond te filmen in haar ren vol met poep, ik ga proberen het filmpje terug te vinden... Bedankt voor jullie reacties. Volgens mij heb ik ook nog een factuur, maar ik moet even goed kijken wat er precies op staat. En wat me ook zorgen baart, is dat ze op haar website in de categorie "bij ons geboren" de kolom van 2016 heeft verwijderd. Daardoor staat mijn hond er dus niet bij.

Het gaat in ieder geval om een fokker in de regio Loiret.

Ik walg ervan dat ze momenteel weer nestjes heeft en dat alle pups al gereserveerd zijn. Jullie hebben gelijk, het is echt een puppyfabriek.

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik was zelf meteen omgekeerd.

Het is aan jou om contact op te nemen met de Raad van Beheer om te checken of de dekking is aangegeven, en om te kijken of je hond wel echt op jouw naam staat (via de chipregistratie).

En geef deze fokker aan, desnoods door aangifte te doen als je geen officiële papieren hebt.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Iedereen kan wel lid worden van een club. Dat maakt je nog geen goede fokker. Juist het lidmaatschap van veel verschillende clubs is vaak bedoeld om mensen die een goed adres zoeken te laten geloven dat een fokker 'top' is. Maar het bewijst echt helemaal niets. Veel van de beste fokkers hoeven zich niet te bewijzen en zijn bij geen enkele club aangesloten.

Een stuk of 40... Wat verschrikkelijk. Dan valt ze dus weer in een andere categorie; als ik me niet vergis, gelden er vanaf 20 honden nog strengere normen en extra aangifteplichten...

De I-CAD is alleen de identificatie, dus dat bewijst helemaal niet of het een echte rashond is. Je hebt zeker geen stamboom gekregen, vermoed ik.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

Dat klinkt als een echte broodfokker. Weet je of ze officieel geregistreerd staat als professioneel fokker? Of dat haar bedrijf bij de Franse inspectie (DDPP) als kennel is aangemeld omdat ze meer dan 9 honden heeft? Als dat voor minstens één van deze punten niet het geval is, kun je haar daarop aanpakken, want dan houdt ze zich niet aan de regels. Mocht ze wel in orde zijn met deze zaken, dan kun je de inspectie vragen om een gezondheidscontrole uit te voeren. Als de boel er echt zo aan toe is als je beschrijft, is de kans groot dat ze haar activiteiten moet staken.

Wat betreft de stamboom (LOF) van je hond: neem contact op met de SCC (de Franse raad van beheer) om te checken of het nestje en de dekking wel officieel zijn aangegeven. Is dat niet het geval, dan hoop ik dat je een factuur hebt die bewijst dat je een hond mét stamboom hebt gekocht die eigenlijk zonder stamboom is verkocht. Dan kun je juridische stappen tegen haar ondernemen.

Sowieso geldt dat zodra een fokker een kennelnaam heeft, diegene verplicht is om alleen honden met stamboom te fokken. Als ze zich daar niet aan houdt, kun je haar aanpakken door te bewijzen dat jouw hond niet is geregistreerd; dan raakt ze haar kennelnaam kwijt. Je hebt dus genoeg munitie om haar fokkerij te laten stoppen!

Hoi en bedankt voor je antwoord,

Dit zijn de gegevens op de site:

Lid van de Franse vereniging voor poolhonden en Japanse spitsen

Contactpersoon bij de club voor de sportresultaten van onze witte viervoeters

Lid van de fokcommissie van de rasvereniging

Op papier ziet het er goed uit, dus ik hield mezelf maar voor dat ik waarschijnlijk net het 'verkeerde' nestje had getroffen.

Ze vertelde me dat ze een vergunning heeft om meer dan 9 honden te houden. Volgens haar heeft ze er een stuk of veertig.

Op het veterinaire certificaat staat alleen 'voorlopig ICAD-certificaat' (de Franse databank voor hondenidentificatie).

Daarnaast staat er 'behoort tot een ras' en bij de categorie staat 'buiten categorie'.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Nee hoor, het is absoluut niet normaal om honden op elkaar te stapelen en ze in hun eigen ontlasting te laten leven. Dit is meer dan alleen een fokfabriek, dit is pure dierenmishandeling en dat is strafbaar.

Na een inspectie kun je er zeker van zijn dat deze ellende stopt. Trouwens, er zijn hele duidelijke regels voor een fokkerij en in wat je beschrijft klopt er werkelijk niets van de regels. Onderneem de stappen waar ik het hierboven over had; geen enkele hond, wat voor een het ook is, verdient zo'n behandeling en iemand die zo weinig respect heeft voor honden zou ze niet mogen hebben.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Nou, dat is zonder twijfel een broodfokker, puppyhandel met Oost-Europa. Stuur je verhaal naar de Dierenbescherming en de politie. Als je foto's kunt maken van de plek (doe alsof je een pup wilt kopen), waar zit deze "fokkerij"?

Hoi en bedankt voor je reactie,

Helaas heb ik geen foto's. Maar omdat de fokker ook een pension heeft, kan ik er denk ik makkelijk nog eens langsgaan.

Om wat meer details te geven over de staat van de plek: een paar maanden na de adoptie moest ik op reis en heb ik mijn hond bij de fokker achtergelaten. Toen ik haar bracht, moest ik even wachten op de binnenplaats en uit nieuwsgierigheid ben ik gaan kijken waar het geblaf vandaan kwam: ik kwam uit bij een schuur met 5 of 6 gestapelde kooien zonder kleedje, met in elke kooi een hond... Het leek wel een legbatterij! Op dat moment dacht ik dat ik er gewoon geen verstand van had en dat het misschien normaal was. Vooral omdat de fokster er totaal niet mee zat dat ik dit zag...

Toen mijn vriend onze hond twee weken later kwam ophalen, vond hij haar samen met haar moeder in een heel kleine babybox, tussen hun eigen drollen. We dachten zelfs dat dat de reden was dat onze hond niet zindelijk was...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

Dit klinkt als een echte broodfokker. Weet je of ze officieel geregistreerd staat als professionele fokker? Of dat haar locatie bij de NVWA als kennel aangemeld is als ze meer dan 9 honden heeft? Als dat voor minstens één van die punten niet het geval is, kun je haar daarop aanpakken, want dan is ze niet volgens de regels bezig. Mocht ze wel aan die eisen voldoen, dan kun je de NVWA vragen om een controle uit te voeren op de hygiëne en leefomstandigheden. Als de boel er zo bij staat als jij beschrijft, is de kans groot dat ze haar activiteiten moet staken.

Wat betreft de stamboom van je hond: neem contact op met de Raad van Beheer om te checken of het nestje en de dekking wel officieel zijn aangegeven. Is dat niet het geval, dan hoop ik dat je een factuur hebt die bewijst dat je een hond zonder stamboom hebt gekocht die wel als stamboomhond werd verkocht. Dan kun je juridische stappen tegen haar ondernemen.

Sowieso geldt dat een fokker met een officiële kennelnaam verplicht is om alleen honden met stamboom te fokken. Als ze zich hier niet aan houdt, kun je haar ook daarop aanpakken door te bewijzen dat jouw hond niet is aangegeven voor een stamboom; dan raakt ze haar kennelnaam kwijt. Nou, je hebt in ieder geval genoeg munitie om haar fokkerij stop te laten zetten!

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Nou zeg! Dit is zonder twijfel een broodfokker, hondenhandel met Oost-Europa. Stuur je getuigenis naar de Dierenbescherming en de politie. Als je foto's kunt maken van de locatie (doe alsof je een puppy wilt kopen), waar zit deze 'fokkerij' eigenlijk?

Vertaald Frans
  • 30 reacties van 30

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!