Hoe meld je een slechte fokker?

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op het forum, dus hier is een korte introductie 😌

Ik woon in de buurt van Parijs en ben samen met mijn vriend de gelukkige eigenaar van twee honden en een kat.

Ik schrijf jullie vandaag over de adoptie van een van onze honden, een kleine Japanse Spits, die we met kerst 2016 hebben geadopteerd.

Toen we bij de fokker aankwamen, was ik zo verblind door geluk dat ik er niet op lette dat de leefomgeving van de honden vreselijk vies was en vol zat met honden van allerlei rassen. (Ik zal hier nog een bericht over plaatsen, want het gaat nog veel verder)

Terwijl ik eigenlijk meerdere nestjes zou bekijken, liet de vrouw me maar twee pups zien, uit hetzelfde nestje, samen met de moeder. Ik merkte meteen grote fysieke verschillen op tussen de twee kleintjes, van de grootte van de ogen tot de structuur van de vacht. Ik vroeg of ik andere pups mocht zien, maar ze beweerde dat ze die niet had. Iets te snel bevestigde ik haar per mail dat ik een van de kleintjes nam, degene die zij me had aangeraden.

Toen de kleine eenmaal betaald was, ging ik haar op de afgesproken datum ophalen.

En tot mijn grote verbazing ontdekte ik bij aankomst een heel ander nest van vijf pups van dezelfde leeftijd als de pup die ik had gekocht. Terwijl er zogenaamd geen andere waren.

En de fokster, totaal niet beschaamd, vertelde ons toen doodleuk dat onze Maru niet mooi is, dat haar ogen te klein zijn, haar snuit te lang en dat haar vacht nergens op lijkt. En dat haar moeder geen mooie puppy's kreeg en dat ook nooit had gedaan.

EEN MAAND LATER PLAATSTE ZE EEN ADVERTENTIE OM VAN DE MOEDER AF TE KOMEN!! Sindsdien heeft ze de vader ook weggedaan.

We zijn nu een jaar verder en ik heb nog nooit papieren ontvangen voor de stamboom, of zelfs maar een bewijs dat het nestje is aangegeven. De fokster laat niets van zich horen, ondanks dat ik het vaak heb geprobeerd. Natuurlijk ben ik dol op m'n hondje, het is immers mijn hond. Maar heel objectief gezien ben ik gewoon opgelicht, en voor een hoop geld ook. Mijn hond lijkt totaal niet op een Japanse Spits (zowel fysiek als qua karakter).

Ze heeft heel weinig haar, een erg geïrriteerde huid, ze blaft constant (een ernstige fout voor dit ras), is angstig en agressief, sloopt alles in huis en is niet zindelijk. Wat me nog het meeste pijn doet, is dat ze ook nog eens maagproblemen heeft: ze verteert haar eten slecht en moet constant overgeven. Ze komt ook bijna niet aan.

Natuurlijk heb ik ook mijn eigen verantwoordelijkheid (en als jullie tips hebben, hoor ik het graag).

Maar ik heb een paar maanden later een andere hond geadopteerd en die heeft geen van deze problemen...

Ik zou graag willen weten wat mijn mogelijkheden zijn om deze fokker aan te geven en misschien sancties op te leggen. Ik wil gewoon dat dit misbruik gemeld wordt, zodat andere mensen niet ook de dupe worden.

Alvast heel erg bedankt en sorry voor het lange verhaal...

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

30 antwoorden
Sorteren op:
  • L
    Letete Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Hoi, er is een hondenfokkerij in Gouy-Servins waar ze allerlei rassen hebben. Er zitten daar honden van het type Yorkshire de hele dag vastgebonden... echt een schande. Wat kan ik doen?
    Vertaald Frans
    T
    Toni 57 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    We hebben een Newfoundlander van 2,5 jaar met heupdysplasie (HD) graad E. We hebben de fokker over dit probleem geïnformeerd, maar we hebben helemaal niets meer van ze gehoord. Nu hoorden we net dat ze weer een nieuw nestje hebben. Wat kunnen we doen om toekomstige kopers van deze kleine knuffelberen te informeren?
    Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Pas op, nu je de naam van de fokkerij hebt genoemd, kunnen ze je aanklagen voor smaad, ook al heb je groot gelijk dat je jouw situatie aankaart.

Ze deelt feiten, geen roddels.

Dus ja, laat haar ze maar met naam en toenaam noemen, en zo veel mogelijk ook: ze zullen echt niet durven te reageren met alle wetsovertredingen die hun "fokkerij" begaat.

De enige manier om te voorkomen dat ze nog meer mensen duperen, is door overal de waarheid te vertellen.

Bedankt voor je bericht!

Mijn vriend heeft gisteren een mail gestuurd, even kijken of we reactie krijgen. Zo niet, dan stuur ik inderdaad een aangetekende brief en als er dan nog steeds niets gebeurt, zal ik zeker niet aarzelen om deze "fokkerij" overal waar ik maar kan aan de kaak te stellen!

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Pas op, nu je de namen van de fokker hebt genoemd, kunnen ze je aanklagen voor smaad. Ook al heb je groot gelijk dat je jouw verhaal doet.

Ze deelt gewoon de feiten, geen roddels.

Dus ja, laat haar ze maar gewoon bij naam noemen, zo veel mogelijk zelfs: ze zullen echt niet hoog van de toren blazen met alle wetsovertredingen die hun 'fokkerij' begaat.

De enige manier om te voorkomen dat ze nog meer schade aanrichten, is door overal de waarheid te vertellen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik heb zelf ook in hetzelfde schuitje gezeten als jij, en ik denk vaak: als je dan toch een hond zonder stamboom koopt, kun je er net zo goed eentje uit het asiel halen. Dus ja, zo'n bedrag neerleggen en daarmee dit soort fokkers aanmoedigen om door te gaan met hun handeltje, daar is alle reden voor om woest over te zijn.

Hoe dan ook, je hebt alle troeven in handen om hier een eind aan te maken.

Wat betreft een stamboom bij agility, dat hangt echt van de club af. Maar volgens mij moet een hond wel een stamboom hebben om aan officiële wedstrijden mee te mogen doen.

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Neem contact op met de Raad van Beheer en leg je situatie aan ze uit, en vraag of het nestje is aangegeven. En als dat niet het geval is, zou ik ze een aangetekende brief met ontvangstbevestiging sturen om ze te dwingen je per brief of mail te antwoorden (zodat je bewijs hebt) en ze te sommeren om de ontbrekende papieren te overhandigen; afhankelijk van het resultaat kun je dan aangifte doen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Je bent helaas echt niet de enige. Maar als deze fokkerij stopt, dan is dat juist dankzij de mensen die er slachtoffer van zijn geworden. Dus alsjeblieft, sluit je ogen niet voor al deze beestjes en laat je niet ontmoedigen.

Ik wens je heel veel sterkte toe!

Dankzij jullie laat ik me niet ontmoedigen!

Op zich is het niet om mee te fokken, dus dat maakt me niet uit. Maar het gaat me echt om het principe. En trouwens, volgens mij heb je voor agility toch een stamboom nodig, of niet?

Ontzettend bedankt :)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Je bent helaas echt niet de enige. Maar als deze fokkerij ooit stopt, dan is dat juist dankzij de mensen die er slachtoffer van zijn geworden. Dus alsjeblieft, sluit je ogen niet voor al die beestjes en laat je niet ontmoedigen.

Ik wens je heel veel sterkte!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Als je na zo'n lange tijd nog steeds geen stamboom hebt ontvangen, dan is ze er waarschijnlijk niet eens voorlopig ingeschreven.

Er zijn hele specifieke termijnen voor het aangeven van een dekking en een nestje. Een vertraging van een jaar is echt veel te lang, de deadline is allang verstreken. Ze houdt je gewoon aan het lijntje, in de hoop dat je haar met rust laat. Schandalig.

Hou ons op de hoogte van je verdere stappen 👍

Ja, ik denk dat je gelijk hebt. En zelfs al zou het waar zijn, dan is het alsnog totaal niet serieus. Ze dacht zeker dat we een stel sukkels waren...

Bedankt voor het advies en de aanmoedigingen! Ik zal jullie zeker op de hoogte houden.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 30

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!