Puppy en de trap! Hoe leer ik hem dat hij niet naar boven mag?

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Samen met mijn vriendin heb ik twee dagen geleden een puppy geadopteerd, een kruising tussen een Jack Russell en een Epagneul Breton. Hij is geboren op 19 juni (nu 2,5 maand oud) en woonde tot de adoptie samen met zijn moeder, een zusje (uit een nest van 5 pups), een andere hond en een kat.

Dit is niet onze eerste hond. Bijna een jaar geleden hebben we onze vorige hond verloren (een Pyrenese herder van 15 jaar) en we hebben ook een dove kat van een jaar of 3-4 (als volwassen dier in huis genomen).

We gaan voor een positieve opvoeding, althans dat proberen we zo goed mogelijk, want we weten dat dit een erg energiek ras is. Overdag gaat alles prima; hij is erg slim, leert snel en de klik met onze kat is ook goed.

De commando's "zit", "nee" en "mand" zijn we nu aan het oefenen, net als het lopen aan de riem. We wachten nog op zijn inentingen voordat we echt met hem gaan wandelen, dus voorlopig blijft hij in huis en in de tuin.

Dat was een heel verhaal als introductie (ik ben nieuw op deze site), maar nu het eerste probleem waar we tegenaan lopen: de nacht.

We wonen in een huis met een verdieping en we willen hem daar liever niet hebben (nog afgezien van het feit dat trappenlopen wordt afgeraden voor een puppy). Maar het punt is dat de kleine man in paniek raakt, krijst en piept zodra we naar boven gaan om te gaan slapen. Dat is de eerste dagen natuurlijk niet vreemd, maar hij probeert nu ook zelf naar boven te komen.

We hebben een licht traphekje waar onze vorige hond niet langs kwam, maar hij maakt er korte metten mee en krijgt het toch voor elkaar om boven te komen. En op dat moment weten we niet goed hoe we moeten handelen.

We hebben geprobeerd "Nee!" te roepen vanaf de verdieping of als hij eenmaal boven is. We tillen hem dan weer naar beneden of pakken hem bij zijn nekvel om hem terug naar zijn mand te brengen. Maar niets helpt. Hij schreeuwt, krijst en piept, krijgt er zelfs diarree van en rent meteen weer naar boven terwijl hij kwispelt (van blijdschap of stress).

Het doel is om absoluut te voorkomen dat hij hiermee doorgaat of het als een spelletje gaat zien. We weten niet of we de juiste methode gebruiken. Eigenlijk wilden we zijn gepiep een paar dagen negeren om hem minder afhankelijk van ons te maken, maar we hadden niet verwacht dat ons hekje niet zou werken. Want ook al zal hij zelden langer dan een paar uur alleen thuis zijn (mijn vriendin heeft een heel licht rooster), willen we niet dat hij overmatig gehecht raakt en dus stress ervaart als we weg zijn.

Vannacht ben ik uiteindelijk gezwicht en heb ik op de bank geslapen terwijl ik hem volledig negeerde, en dat kalmeerde hem. Maar dat is geen duurzame oplossing.

Ik zou daarom graag jullie mening willen:

Wat doen we verkeerd?

Is het te vroeg om apart van hem te slapen?

Is het normaal dat hij na 2 dagen al zo aan ons gehecht is?

Wat moeten we doen als hij naar boven komt terwijl we dat willen verbieden?

Alvast bedankt voor jullie advies,

Adrien

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

15 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Damathe
    Damathe Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb een puppyren voor mijn honden, maar ze zijn totaal niet van hetzelfde formaat (3 kg).

Ze weten dat ze de slaapkamers niet in mogen, ook al is de gang niet afgesloten, al lappen ze het verbod af en toe wel eens aan hun laars ^^

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Bedankt voor jullie reacties.

Zijn mand staat in een rustig hoekje van de woonkamer en we hebben ook al oude kleren geprobeerd, maar dat was niet voldoende.

Wat dat traphekje betreft: die van ons klem je er gewoon tussen, maar hij krijgt het voor elkaar om er toch langs te glippen. We zouden eigenlijk een stevig hekje moeten hebben dat je aan de muur schroeft, maar omdat ik huur moet ik dat eerst even met de huisbaas overleggen.

Verder ben ik het ermee eens hoor, het is een gewone trap in huis, maar één verdieping en niet zo steil, dus normaal gesproken zou hij die niet zo vaak gebruiken dat hij zich bezeert. Het uiteindelijke doel is sowieso dat hij de regel respecteert dat hij niet naar boven mag; de begane grond en de tuin zouden genoeg voor hem moeten zijn.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

als je zijn mand op een rustig en stil plekje neerzet, heeft dat hetzelfde effect

ik ben zelf tegen de trend van benches en puppyrennen

je kunt ook een oud kledingstuk van jezelf in de mand leggen, dat kan hem geruststellen

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik kwam op internet het fenomeen 'puppyren' tegen, iets waar ik nog niet eerder van had gehoord. Blijkbaar geeft zo'n afgebakende ruimte ze een veilig gevoel en helpt het bij de zindelijkheidstraining. Je kunt het 's nachts gebruiken (waarbij je natuurlijk wel moet opstaan voor de plaspauzes) of als je even weg bent.

Hebben jullie hier ervaring mee? Wat vinden jullie ervan?

Alvast bedankt!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi

Allereerst: je kunt hem gewoon mee naar buiten nemen, ook al is hij nog niet gevaccineerd. Let er alleen wel goed op dat hij niet zomaar alles van de grond eet.

Je doet helemaal niets verkeerd hoor. Je kleintje vertoont heel normaal gedrag; hij is net weggehaald bij zijn nestgenootjes en het is nog maar een baby. Hij zal zich heel snel aan zijn nieuwe gezin gaan hechten.

Wat de trap betreft: als hij je overdag de trap op volgt, zeg dan "NEE", breng hem naar zijn mandje, en ga zo maar door.

Blijf dit herhalen en heb veel geduld.

Hij moet leren dat je vertrek geen "gebeurtenis" is en natuurlijk moet je hem uitbundig belonen op de momenten dat hij de trap niet op gaat.

Nog even een kort rondje naar buiten voordat je gaat slapen om hem lekker moe te maken.

Succes!

Vertaald Frans
  • 15 reacties van 15

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!