Pup speelt te hard met andere honden

A
Angie98 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi, ik heb een kleine Ratier du Jura van 8 maanden oud en ze is echt een schatje voor mensen, helemaal niet agressief, maar als ze met andere honden speelt, heeft ze de neiging om even te spelen en daarna te proberen haar speelmaatje te domineren. Ze doet dit niet bij alle honden, maar vooral bij pups van een jaar of jonger; ze gromt, gaat er bovenop staan en grijpt het nekvel vast (zonder de huid te doorboren) totdat de andere hond zich overgeeft. Daarna begint ze weer te spelen, maar als de andere hond weer iets doet wat ze niet leuk vindt, begint ze opnieuw. De andere hond piept nooit en wil altijd weer verder spelen, maar ik ben bang dat ze uiteindelijk echt agressief wordt naar andere honden en dat het uit de hand loopt. Hebben jullie tips voor me? Meestal haal ik haar weg als ze dit gedrag vertoont en niet rustiger wordt, en laat ik haar pas weer spelen als ze weer kalm is, maar ze valt steeds weer in herhaling.

Alvast bedankt! :)

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

14 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Leeleebijou
    Leeleebijou Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Je teefje lijkt wat dwingend gedrag te vertonen, wat komt doordat ze te opgewonden raakt. Het is belangrijk om hierop te anticiperen en weer rustig te gaan wandelen voordat je ze echt uit elkaar moet halen. Door je wandelingen goed af te wisselen met momenten van spel, wandelen en snuffelen, leert ze om zelf weer tot rust te komen.

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Pas wel op bij honden die te jong of te oud zijn. Bij de rest kun je die deugniet van je best even flink terecht laten wijzen; andere honden leren haar de goede manieren wel.

Vertaald Frans
    A
    Angie98 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt voor je reactie :) Ze vindt het lastig om te accepteren dat de andere hond eigenlijk niet meer wil spelen en ze blijft dan aandringen. Als de andere hond haar op haar plek zet en duidelijk laat merken dat hij niet meer wil spelen, stopt ze wel. Maar als hij haar niet corrigeert en gewoon probeert weg te lopen, blijft ze hem volgen en hem uitdagen om te spelen, of ze gaat grommen als hij weigert. Meestal haal ik ze op dat moment uit elkaar, omdat de andere hond zich er niet prettig bij voelt. Pak ik dit zo goed aan? Of is er een betere manier om hierop te reageren?

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik zou zeggen dat zolang de andere hond zich niet ongemakkelijk voelt, er geen reden is om in te grijpen. Kijk goed naar de signalen die de hond afgeeft met wie ze speelt.

Als je merkt dat je hond te druk of opgewonden raakt, stop het spel dan even.

Er is niet echt een reden waarom dit soort spel haar later agressief zou maken, zolang ze honden respecteert die niet willen spelen of die willen dat het spel stopt, en zolang de communicatie maar goed is ^^

Vertaald Frans
  • 14 reacties van 14

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!