Pup speelt te hard met andere honden

A
Angie98 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi, ik heb een kleine Ratier du Jura van 8 maanden oud en ze is echt een schatje voor mensen, helemaal niet agressief, maar als ze met andere honden speelt, heeft ze de neiging om even te spelen en daarna te proberen haar speelmaatje te domineren. Ze doet dit niet bij alle honden, maar vooral bij pups van een jaar of jonger; ze gromt, gaat er bovenop staan en grijpt het nekvel vast (zonder de huid te doorboren) totdat de andere hond zich overgeeft. Daarna begint ze weer te spelen, maar als de andere hond weer iets doet wat ze niet leuk vindt, begint ze opnieuw. De andere hond piept nooit en wil altijd weer verder spelen, maar ik ben bang dat ze uiteindelijk echt agressief wordt naar andere honden en dat het uit de hand loopt. Hebben jullie tips voor me? Meestal haal ik haar weg als ze dit gedrag vertoont en niet rustiger wordt, en laat ik haar pas weer spelen als ze weer kalm is, maar ze valt steeds weer in herhaling.

Alvast bedankt! :)

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

14 antwoorden
Sorteren op:
  • Flip-Cockwood
    Flip-cockwood Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Met 8 maanden tegenover een andere pup is de hypothese van corrigeren of zelfs dominantie, volgens mij is dat hier het geval met de weinige informatie die we hebben, heel aannemelijk.

Ja, dat is ook aannemelijk gezien het ras en de grootte; ze is al volwassen, maar nog wel jong. Ze zou in dat geval blijk geven van een grote volwassenheid. In ieder geval is het waar dat ik me in de leeftijd heb vergist, omdat ik me blindstaarde op het gedrag, wat echt doet denken aan het aanleren van de hondentaal...

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bij 8 maanden tegenover een andere pup is de kans groot dat het gaat om een correctie of zelfs dominantie. Met de weinige info die je geeft, lijkt me dat in dit geval heel aannemelijk.

Vertaald Frans
    Flip-Cockwood
    Rapporteren

Ja, die andere hond vraagt erom, maar volgens mij is het op een leeftijd van 8 maanden geen corrigeren, maar gewoon opwinding tijdens het spel. 🙄
    Ik lees het net... Als die ander er ook om vraagt, kun je ze gewoon laten spelen 👍

Aggie had het niet tegen jou hoor, maar tegen mij denk ik. En inderdaad, mijn fout, ik had het verkeerd gelezen en dacht dat het om een hond van 8 jaar ging en niet 8 maanden 🙄 Dus ja, ik ben het ermee eens: geen corrigeren maar opwinding. En op die leeftijd moet je als baasje wel even ingrijpen als het te gek wordt...

Vertaald Frans
    A
    Adb têtes de cailloux Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ja, de andere hond vraagt er steeds weer om, maar volgens mij is het met 8 maanden geen corrigeren, maar gewoon opwinding tijdens het spel. 🙄

Ik lees het net... Als de ander erom blijft vragen, kun je ze gewoon laten spelen 👍

Vertaald Frans
    A
    Adb têtes de cailloux Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi allemaal!

Angie98

Je pup speelt en wordt erg enthousiast, ze dwingt het spel ook af. Dat is normaal, dat is haar temperament, net zoals het normaal is dat anderen haar corrigeren.

Als we hadden moeten wachten tot de anderen haar zouden corrigeren, waren we nu nog bezig... Dat gebeurde namelijk niet echt, iedereen liet haar maar haar gang gaan. Dat was jammer... voor ons! In bijna drie jaar tijd is ze misschien maar drie keer echt gecorrigeerd door andere honden. Kortom, we hadden geluk dat er geen gevechten waren, maar minder geluk omdat we er zelf hard aan moesten trekken om te voorkomen (ik heb het over het risico) dat we met een hondje zouden zitten dat nooit rustig wordt... Die extreme opwinding, frustratie, enzovoort... Dat is voor niemand goed, en al helemaal niet voor haar.

Zonder het spelen te verbieden, is dit wat wij deden:

Een paar sprintjes trekken voordat ze andere honden ziet (behalve als we ze onverwacht tegenkomen), en één of twee keer hierroepen met een beloning.

Haar laten spelen en af en toe even terugroepen om te belonen (dat klinkt misschien alsof je je er teveel mee bemoeit, maar je moet gewoon de juiste balans vinden... En zo oefen je het hierkomen terwijl er veel prikkels zijn).

Het resultaat was dat ze honden die niet wilden spelen met rust liet; de hele wandeling lang viel ze hen niet lastig.

Ik raad ook aan om lekker samen te wandelen in plaats van op één plek te blijven staan. Zo kan die van jou lekker rennen, haar eigen ding doen en haar energie kwijt...

Doe ook spelletjes met haar om haar stap voor stap te leren hoe ze met haar emoties moet omgaan.

Als die van jou niet weet wanneer ze moet stoppen en flink blijft aandringen... Dan vind ik dat je moet ingrijpen, en indien mogelijk alleen verbaal.

Verder is elke hond anders en ze ontwikkelen zich natuurlijk, dus misschien lost het zich vanzelf wel op!

Maar ik wil nog wel even zeggen dat andere pups of honden niet de dupe moeten worden van die overdaad aan energie. Sommigen kunnen zelf geen grenzen aangeven, moeten ze het dan maar ondergaan omdat het 'spel' is? Als wij er niet waren, zouden ze het zelf wel uitzoeken, maar we zijn er wel 😅 Je moet je ingrepen gewoon rustig doseren en niet gaan mopperen, anders maak je de frustratie alleen maar groter.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja, die andere hond vraagt er steeds weer om, maar volgens mij is het met 8 maanden geen corrigeren, maar gewoon opwinding tijdens het spel. 🙄

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren
    Ik snap je uitleg Flip, maar het teefje is pas 8 maanden oud. Is ze niet wat jong om zich als 'opvoedster' op te stellen, zeker omdat zij volgens Angie juist degene is die zo snel druk wordt...
    Vertaald Frans
    Flip-Cockwood
    Rapporteren

Hoi,

Wat mij betreft ziet dit gedrag er op het eerste gezicht heel normaal uit, afgaande op je beschrijving. Sommige honden eisen van jonge honden dat ze even rustig doen tijdens het spelen. Een andere hond bij de nek tegen de grond drukken is typisch gedrag voor honden die willen dat de ander even kalmeert. Spelen vraagt nu eenmaal om pauzes en rustmomenten. Als een hond gaat liggen tijdens het spelen, is dat een gebaar om de ander te laten weten dat het tijd is voor een pauze. Het is een teken van respect en een goede verstandhouding.

Niet alle honden doen dit, maar die van mij is ook wel eens een paar keer tegen de grond gewerkt door oudere honden. Meestal laat de andere hond de druk weer los zodra de jonge hond op de grond ligt en rustig is geworden.

Als je hond dit alleen bij jonge honden doet, zou ik me er niet al te druk om maken. Ze leert de pup eigenlijk gewoon "manieren". Dit hoort bij de hondentaal die wij soms lastig kunnen ontcijferen. Houd het natuurlijk wel even in de gaten, voor de zekerheid...

Vertaald Frans
    A
    Angie98 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Heel erg bedankt voor jullie reacties, ik ga jullie advies opvolgen, echt super lief!!

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 14

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!