Mijn puppy van 6 maanden is nog steeds niet zindelijk

W
Wtigger7 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal, ik heb een Jack Russell-reu van 6 maanden oud en ondanks dat de tijd verstrijkt, is hij nog steeds niet zindelijk. Hij gaat elke dag minstens 3 keer naar buiten en ik heb een klein tuintje waar hij ook zijn behoefte doet als hij buiten is. Maar als hij bij ons binnen is, doet hij het gewoon in huis.

En 's nachts slaapt hij in een bench waar hij ook poept (omdat hij anders te veel sloopt). Wat ik niet begrijp is dat ik overal lees dat honden hun eigen nest niet bevuilen, dus waarom poept hij dan toch in zijn eigen slaapplek?

Om hem zindelijk te maken, heb ik geprobeerd hem op zijn kop te geven als hij binnen plast of poept en dan zeg ik: 'Nee, dat mag niet!'. Als hij het buiten doet, prijs ik hem de hemel in zodat hij begrijpt dat dat goed is, maar ondanks dat alles verandert er niets. Ik heb zelfs geprobeerd om hem met zijn neus erdoorheen te halen en hem streng toe te spreken, maar hij snapt het gewoon niet. Ik weet echt niet meer wat ik moet doen.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

20 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Celine45
    Celine45 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Als het je geruststelt: je bent echt niet de enige... ik heb een Staffie van 5 maanden. 's Middags gaat het wel, af en toe een plasje. Maar 's ochtends is het echt een drama. Ik laat haar om 7:00 uur uit, plasje en poepje. Als ik dan om 12:30 uur thuiskom, heeft ze in de tussentijd beide gedaan en om 13:00 uur doet ze het weer, maar dan wel buiten. Als ik 's avonds even weg ben, weet ik zeker dat ik bij thuiskomst kan gaan poetsen... maar goed, blijkbaar hoort het erbij. Dus we blijven buiten maar flink belonen en gaan er 5 à 6 keer per dag uit! We duimen voor je, ik begrijp echt wat je doormaakt...

Vertaald Frans
    Gigi397
    Gigi397 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goed gedaan Aggie, Elopumba, Warli, Sky.

Een reu is anders dan een teefje; teefjes plassen over het algemeen minder vaak dan reuen. Mijn bichon ging in het begin elke 2 uur naar buiten en ik probeerde dat steeds op te rekken naar 3 uur. Met een klein snoepje elke keer dat hij buiten zijn behoefte doet, heeft hij snel door dat plassen of wat dan ook = een beloning. In België hebben we een soort droge koekjes, een beetje zoals die van Lu maar dan in de vorm van letters van het alfabet. Ik gaf hem nooit een hele, eerst een kwartje, toen een halfje, enzovoort... Deze koekjes heten Nic-Nacjes en ze zijn heel goedkoop. Je vindt ze gewoon in de supermarkt. Als je in het noorden woont, ken je ze vast wel. Reuen worden door alles afgeleid: paaltjes, de geur van teefjes natuurlijk, het gras, de blaadjes aan de bomen, noem maar op... Maak je geen zorgen, een kleintje iets leren is nou eenmaal niet makkelijk; de één is zindelijk met 15 maanden, de ander veel eerder of later. Geduld en zachtheid zijn belangrijk, want schreeuwen heeft geen zin, dat werkt juist averechts. Praat met een zachte stem tegen hem, ze zijn echt allesbehalve dom. Probeer het maar, je zult het zien.

Veel succes en een aai over de bol voor de Jack. gigi397 kusjes Kikaah ,Jenijen

Vertaald Frans
    Elopumba
    Elopumba Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi @Wtigger7, misschien heeft je kleintje wat meer tijd nodig dan anderen en 6 maanden is natuurlijk nog best jong. Weet je, hem 's nachts in de bench opsluiten lijkt me geen goede oplossing. Voordat ik Pumba kreeg heb ik hier ook om advies gevraagd en toen raadden mensen me de bench voor 's nachts af, dus dat advies heb ik opgevolgd.

Als je puppy 's nachts zijn behoefte in huis doet, is het aan jou om hem extra uitbundig te belonen als hij het buiten doet. Naarmate hij ouder wordt, zal hij het ook steeds langer kunnen ophouden.

Je moet hem overdag ook echt vaker uitlaten, want 3 keer per dag lijkt me wel erg weinig. Hoe vaker je met hem naar buiten gaat, hoe vaker hij het buiten zal doen, hoe meer je hem kunt complimenteren en hoe sneller hij zindelijk zal worden om die beloningen te krijgen.

Geef je hem elke keer een snoepje?

Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt, want ik heb mijn eigen pup pas 3 dagen. Ik moet zeggen dat hij al aardig zindelijk is, ik heb alleen af en toe wat vreugdeplasjes. Maar ik moet zeggen dat ik hem heel regelmatig uitlaat, zeker om de 2 uur. Hij doet niet elke keer wat en vannacht hield hij het zelfs 10 uur vol, maar ik maak mezelf nog geen illusies hoor lol.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik ken niet veel honden die op commando hun behoefte doen...

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi, je moet echt even doorzetten en ongelukjes binnen (of op plekken waar je het niet wilt) proberen te voorkomen. Laat hem heel regelmatig uit zodat hij alleen nog maar buiten zijn behoefte doet en er niet aan went om het ergens anders te doen. Elke keer als hij het buiten doet, kun je 'behoefte doen' zeggen en hem belonen zodra hij klaar is. Zorg dat je niet meteen weer naar binnen gaat nadat hij klaar is, anders gaat hij het straks ophouden om maar langer buiten te kunnen blijven. Op den duur kan hij dan zelfs op commando zijn behoefte doen.

Binnen is hij misschien gestrest; geef hem wat speeltjes of voerspeelgoed waar hij lekker mee bezig kan zijn, zodat hij niet binnen plast of poept. Stel hem ook gerust. Hem met zijn neus in zijn eigen behoefte duwen is voor een hond juist prettig, dus dat moet je niet doen. Als hij het binnen doet, moet je hem gewoon zo snel mogelijk oppakken zodat hij stopt en het buiten afmaakt. Daarna beloon je hem weer uitbundig, net zoals je anders ook doet. Het is wel vreemd dat hij het in de bench doet; laat daar ook wat speeltjes bij hem, laat hem zo laat mogelijk uit voor de nacht en weer zo vroeg mogelijk in de ochtend. Ga er desnoods 's nachts nog even uit als hij het echt nog niet zo lang kan ophouden.

Floriane

Vertaald Frans
     Sky
    sky Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

En 's nachts slaapt hij in een bench waar hij ook in poept (omdat hij anders te veel sloopt). Wat ik niet begrijp is dat ik heb gelezen dat een hond vaste plekken heeft, dus waarom poept hij dan in zijn eigen slaapplek?

Als hij in de bench zit: omdat hij het simpelweg niet kan ophouden en "gevangen" zit in de bench, dus hij kan nergens anders heen.

Als hij niet in de bench zit: omdat hij het niet kan ophouden, nog niet weet hoe hij moet aangeven dat hij naar buiten moet (of je laat hem niet vaak genoeg uit en/of niet op de juiste momenten), en hij zich op die plek veilig voelt. Hij heeft die bevestiging nodig omdat hij steeds op zijn kop krijgt voor een natuurlijke behoefte waar hij geen controle over heeft.

Een Jack van 6 maanden, wat sloopt hij 's nachts dan precies? Als het alleen gaat om het vernielen van spullen die je ook gewoon buiten zijn bereik kunt leggen, dan is een bench niet echt nodig...

Heb je het al eens zonder bench geprobeerd om te kijken of hij dan nog steeds dingen kapotmaakt?

Vertaald Frans
    W
    Warli Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

hij is pas 6 maanden oud, dus je moet hem echt vaker mee naar buiten nemen. Het hoeven geen lange wandelingen te zijn, maar hij moet gewoon gaan begrijpen dat hij het buiten moet doen. Toen de mijne 3 maanden was liet ik hem elke 2 uur uit, en elke maand liet ik er steeds wat meer tijd tussen. Anders kun je een trainingsmatje proberen waar hij zijn behoefte op kan doen. Als je ziet dat hij zijn behoefte doet, til hem dan meteen op en zet hem op dat matje.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Waar heb je je puppy vandaan? Dat-ie nog niet zindelijk is, is helemaal niet gek voor zijn leeftijd en (zonder je aan te vallen) misschien heb je het hem niet op de juiste manier aangeleerd. Wat wel een beetje vreemd is, is dat hij zijn eigen slaapplek bevuilt, al hangt dat er natuurlijk wel vanaf hoe lang hij daarin moet blijven zitten.

Het is top dat je hem beloont als hij het buiten doet, maar het heeft echt geen zin om hem te straffen of met zijn neus door de plas te halen. We duwen de neus van een kind dat uit de luiers probeert te komen toch ook niet in een vieze onderbroek? Voor een pup werkt dat precies hetzelfde. Als je hem pas straft nadat hij allang klaar is (bijvoorbeeld 's ochtends na de nacht), snapt die pup echt niet waarom je zo vroeg op de dag tegen hem tekeergaat. En door ernaar te wijzen of hem er met zijn neus in te duwen, gaat hij het echt niet begrijpen. Op het moment dat hij op zijn kop krijgt en je hem die "misstap" laat zien, ziet hij alleen maar zijn eigen behoefte zonder de link te leggen met waarom je boos bent. Hij spreekt onze taal niet, dus hij begrijpt je woorden simpelweg niet.

Als je hem op heterdaad betrapt en dan boos wordt, bestaat de kans dat hij het straffen gaat koppelen aan het doen van zijn behoefte op zich. Dan gaat hij zich op een gegeven moment voor je verstoppen om maar geen straf te krijgen. Zeg niks, pak hem gewoon op en zet hem direct in de tuin.

Vertaald Frans
    Jenijen
    Jenijen Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Misschien moet je hem vaker dan 3 keer per dag uitlaten?

Ik had ook gelezen dat puppy's niet plassen op de plek waar ze slapen, maar die van mij, als hij een keertje binnen plast (wat echt bijna nooit gebeurt terwijl hij pas drie maanden is), doet het ook altijd in zijn mand...

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

De neus van een puppy in zijn eigen poep duwen, dat doen we al tientallen jaren niet meer. Dat werkt juist averechts...

Ik begrijp dat het lastig is als een hond nog niet zindelijk is, maar je puppy is echt geen uitzondering. Niet elke pup is op dezelfde leeftijd zindelijk. De één is zindelijk met 4 à 5 maanden en de ander pas met 6 à 7 maanden. Dit wijst niet direct op een gedragsprobleem; zijn sluitspieren moeten er namelijk ook fysiek klaar voor zijn.

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 20

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!