Mijn Jack Russell maakt mijn leven een hel

A
Analine13 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond,

Ik schrijf dit berichtje omdat ik echt radeloos ben. Mijn Jack Russell is 6 jaar oud en hij maakt mijn leven een hel. Dit duurt nu al ongeveer 4 jaar.

Toen hij klein was, was hij echt heel lief, braaf en knuffelig... Hij haalde lang niet zoveel kattenkwaad uit vergeleken met sommige andere Jacks in mijn omgeving. We hadden een heel hechte band, hij was mijn zonnetje in huis (en dat is hij nog steeds!).

Vier jaar geleden kreeg ik gezondheidsproblemen die drie jaar hebben geduurd. In het begin van die periode veranderde het gedrag van mijn hond niet, dus ik weet niet echt of het daarmee te maken heeft of niet.

Het begon met gegrom op een avond dat ik zijn voerbak aanraakte; dat vond hij niet leuk en hij stelde zich nogal dreigend op. Ik heb hem op zijn kop gegeven, maar dat was pas het begin. Stapje voor stapje werd het erger, totdat hij me aanviel (heel vaak zelfs). Hij rende achter me aan om me te bijten en ik was gedwongen me in een kamer op te sluiten om aan hem te 'ontsnappen'. Ik weet dat het idioot klinkt als ik het zo vertel, maar hij voelde mijn angst waarschijnlijk aan. Ik ben al vaak gebeten, ik heb littekens op mijn benen en mijn vinger heeft zelfs een keer opengelegen, waarvoor ik hechtingen moest krijgen.

Ik heb er alles aan gedaan om hem te begrijpen; ik ben met hem naar verschillende dierenartsen geweest en heb een gedragsdeskundige ingeschakeld, maar niets hielp en het werd alleen maar erger.

Ondanks alles ben ik altijd geduldig gebleven en heb ik er NOOIT aan gedacht om hem weg te doen, terwijl mensen om me heen zeiden dat hij gevaarlijk was en dat ik de knoop moest doorhakken (en dat nog steeds moet doen), voor mijn eigen bestwil maar ook voor die van hem. Mijn relatie is erg wankel; mijn partner wilde mijn Jack niet meer nadat hij me beet waar hij bij stond.

Onze vorige buren klaagden over zijn gejank. We kregen een briefje toen we er net woonden, maar daarna hoorden we niets meer. Ik dacht dat het over was, dat het gewoon het begin was. Uiteindelijk kwamen er klachten bij de VvE binnen. Ik heb toen besloten om te verhuizen in plaats van mijn hond weg te doen, want we mochten in het complex blijven, maar dan zonder hem. Om eerlijk te zijn dacht ik zelfs dat de buren overdreven, want ik had mijn Jack nog nooit zulke geluiden horen maken.

We zijn dus naar een nieuw appartement verhuisd en mijn hond leek daar veel gelukkiger en vooral meer ontspannen. Geen geblaf, geen klachten. We wonen nu drie maanden in dit appartement en dit weekend kwam ik er eindelijk achter dat hij de boel bij elkaar jankt als we er niet zijn. Echt waar, ik had voor de zekerheid de ramen dichtgedaan (we zitten op de bovenste verdieping), maar ik hoorde hem al janken toen ik nog buiten het complex stond. Sindsdien ben ik er ziek van en durf ik niet meer naar buiten uit angst dat hij de buren stoort. Ik ga met een knoop in mijn maag naar mijn werk. We hebben het hier naar ons zin, de buren zijn heel rustig en ik ben zo bang om ze tot last te zijn, zeker omdat we hier nieuw zijn.

(De rest zet ik voor jullie in de reacties)

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

73 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Bobkat
    Bobkat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Valt hij alleen jou aan?

Als je hem bij anderen achterlaat, valt hij die mensen daar dan niet aan? Wordt je partner ook gebeten? Hoe gaat het tussen hen?

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

https://www.facebook.com/LaTeamCapDog/

Hier kun je een gedragstherapeut zoeken.

Vertaald Frans
    Gabyn
    Gabyn Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Helemaal eens met @Docline en @Kikaah. Volgens mij lijk je het echt even niet meer te weten. Deze situatie sleept al jaren voort, dus het gaat een pittige kluif worden; je zult alles weer van voren af aan moeten oppakken, en dat elke dag opnieuw. Je hebt al eens een gedragstherapeut ingeschakeld, was je daar tevreden over? En zo ja, heb je diegene nog eens gebeld om te vertellen wat er nu allemaal speelt?

Het is een enorme klus. Zodra de gedragstherapeut je heeft geobserveerd, krijg je aanwijzingen en is het aan jou om die toe te passen. Dat is hartstikke vermoeiend, want je moet er constant mee bezig zijn, altijd, elke dag, ook al moet je het tien keer op een dag herhalen. Je moet wekenlang dezelfde houding aannemen, dezelfde commando's geven en consequent blijven. De therapeut kan dan na een week weer langskomen om de voortgang te bekijken en eventueel bij te sturen.

Honden zijn ontzettend slim, ze begrijpen heel goed wat we van ze willen, maar ze zijn ook slim genoeg om precies te weten wie ze voor zich hebben...

Ik had een jaar geleden ook een heel lastige hond, echt super eigenwijs. Na drie maanden trok ik het niet meer en heb ik hulp gezocht. Wandelen was een hel. Ik dacht bij mezelf: of ik onderga dit nog tien jaar lang omdat ik hem nou eenmaal geadopteerd heb en mijn verantwoordelijkheid neem, of ik ga er zelf aan onderdoor...

We hebben zes maanden getraind. In het begin deed ik het een beetje halfbakken, omdat ik kapot was van mijn werk en de dagelijkse beslommeringen, maar omdat dat niet echt werkte, ben ik er echt elke dag vol voor gegaan, zowel thuis als tijdens het wandelen. Nu gaat het veel beter. Ik moet nog steeds elke dag alert blijven, maar het is niet te vergelijken met een jaar of zelfs zes maanden geleden; hij is echt enorm vooruitgegaan.

Ik snap dat je hem niet weg wilt doen, maar ik heb het gevoel dat je dagelijks in angst en stress leeft. Ik ben bang dat je je hond uiteindelijk gaat haten. Zoek alsjeblieft opnieuw hulp, of zoek anders een goed nieuw baasje voor hem (maar wees dan wel eerlijk tegen die persoon over wat er misgaat). Dat nieuwe baasje moet dan wel sportief zijn om hem te laten uitrazen, en stevig in zijn schoenen staan om de hele opvoeding weer vanaf het begin op te pakken of zelf een gedragstherapeut inschakelen. Maar geen bench en geen medicatie.

Vertaald Frans
    A
    Rapporteren

Ik ben juist bang om hem weg te doen om twee redenen (nog afgezien van het feit dat ik het helemaal niet wil); als ik eerlijk ben over zijn karakter, namelijk dat hij bijt enzo, ben ik bang dat hij wordt ingeslapen (ik weet niet precies hoe dat werkt, maar dat is wat ik ervan heb gehoord). Maar als ik niets zeg en hij valt iemand aan, dan is dat natuurlijk net zo erg.

Ik denk dat de reden dat ik de situatie al 4 jaar "volhoud", is omdat ik tegen mezelf zeg dat ik er zelf voor heb gekozen om hem te adopteren en dat ik daar nu de verantwoordelijkheid voor moet nemen. Wat ik telkens zeg als mensen om me heen zeggen dat ik hem weg moet doen, is dat als het mijn kind was, je hem ook niet weg zou doen, zelfs niet als hij slaat of scheldt. Voor mij is dat met honden precies hetzelfde.

Dat is precies wat me zo gek maakt: dat ik er zo over denk, maar dat ik voor mijn gevoel in een impasse zit.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Trouwens, zijn karakter kennende moet je hem niet zomaar bij de eerste de beste herplaatsen...

Maak een afspraak met een gedragstherapeut die bij je thuis komt.

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Niemand wordt hier gelukkig van, en de hond al helemaal niet.

Mijn standpunt is dat als je de juiste professional niet hebt kunnen vinden om je te helpen, je hem voor ieders bestwil zult moeten herplaatsen bij een baasje dat wel de juiste gebruiksaanwijzing voor hem heeft.

Vertaald Frans
    A
    Rapporteren

Ik ben er weer even omdat ik niet kan slapen. Ik wilde jullie vertellen wat er net is gebeurd; ik ben mijn geduld verloren en ik voel me er echt rot over.

Morgen heb ik een belangrijke afspraak en ik heb iemand kunnen vinden zodat mijn Jack niet alleen hoeft te blijven. Hij had geplast en was erin gaan rollen, dus ik heb hem vanavond rond 23:00 uur gewassen. Dat deed ik voor onszelf, maar ook voor degene die morgen op hem past, zodat diegene niet met een vieze, stinkende hond zit. Hij was net de douche uit of hij begon te poepen en ging er middenin liggen. Ik zag echt rood voor mijn ogen en heb hem vreselijk op zijn kop gegeven. Het zat overal in de woonkamer, dus ik heb hem even in de gang gezet terwijl ik de boel schoonmaakte. Hij had het zelfs op de muren gesmeerd. Ik ben zo tegen hem tekeergegaan, ik voel me zo schuldig. Jullie hadden me nog gezegd dat dit niet de oplossing was, maar ik knapte gewoon. Ik voel me overal schuldig over. Ik baal ervan dat het zover is gekomen en dat ik niets heb gedaan voordat het uit de hand liep. Ik voel me schuldig omdat we in deze situatie zitten door mijn eigen nalatigheid. Als ik misschien eerder beter op zijn behoeften had gelet, hadden we nu een "normale" band gehad.

Ik heb net een topic gelezen dat bijna hetzelfde is als het mijne, en de persoon die dat schreef werd in de reacties neergezet als een heel slecht baasje. Ze werd bijna beschuldigd van dierenmishandeling. Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij het posten heel bang was dat ik overladen zou worden met kritiek, maar misschien ben ik ook wel een slecht baasje, aangezien dat ook over die andere persoon werd gezegd?

In ieder geval bedankt dat jullie de tijd hebben genomen om te reageren, bedankt allemaal.

Vertaald Frans
    A
    Rapporteren

Goedenavond en bedankt allemaal voor jullie berichtjes en waardevolle advies.

Sorry dat ik nu pas reageer, het weekend was nogal pittig. Het was constant raak met zijn streken en de 'agressieve' momenten.

Mijn vriend wil dat we mijn hondje wegdoen. Hij trekt het niet meer, maar voor hem is dat natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan: het is mijn hond. Ik ben er echt kapot van. Ik doe er alles aan om hem te kunnen houden en de situatie te verbeteren, want ik weet donders goed dat het probleem ook bij mij ligt. Ik wil niets liever dan leren hoe ik het beter kan aanpakken om onze dagelijkse situatie te verbeteren.

Mijn vriend wil hem eigenlijk al zo'n 6 maanden niet meer (sinds de eerste keer dat hij me beet waar hij bij was). Hij had me toen zelfs een ultimatum gesteld: hij eruit of de hond eruit. Ik had voor mijn hond gekozen, ook al ben ik stapelgek op mijn vriend. Hij besloot toen te blijven omdat hij me niet kwijt wilde. Maar nu is voor hem de maat vol. De grens is al lang geleden overschreden, hij zit er nu echt helemaal doorheen (en dat snap ik ook wel, want dat heb ik zelf ook).

Ik weet echt niet meer wat ik moet doen, mijn nachtmerrie wordt werkelijkheid en ik voel me totaal machteloos. Hij zegt dat ik ofwel zelf een goed plekje voor hem moet zoeken waar hij het goed heeft, of dat hij het anders doet en hem gewoon ergens naartoe brengt...

Eerlijk gezegd weet ik niet eens wat ik nog meer moet zeggen, mijn hond is voor mij echt een volwaardig gezinslid. Dat hij mij bijt is MIJN probleem, want het is MIJN hond. Ik vind het zo oneerlijk, vooral omdat hij nooit iemand anders heeft gebeten. De beslissing zou bij mij moeten liggen. Ik vertelde al dat ik er soms aan dacht om hem weg te doen en dat ik me daar schuldig over voelde, maar ik zit al zo lang in deze situatie dat ik het nog wel een hele tijd had volgehouden. Ondanks wat ik zei, had ik het nooit echt over mijn hart kunnen verkrijgen. Maar nu lijkt het onvermijdelijk.

Ik ga nog alles doen wat ik kan om het op te lossen, maar het voelt als een verloren zaak.

Ik ben er ziek van... Ik weet niet eens of ik nog wel advies nodig heb of wat dan ook. Wat moet je in godsnaam doen in zo'n situatie??

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Mijn ***, als ik het teruglees doen m'n fouten gewoon pijn aan m'n ogen, sorry^^

Ja, ik ben echt blind nu! Lol, maar nee hoor, maak je geen zorgen! Ik maak ze zelf ook en soms helpt de autocorrectie me om er nog meer te maken!

Vertaald Frans
    Jean-Yves
    Jean-yves Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Mijn ***, als ik het teruglees doen m'n fouten echt pijn aan m'n ogen, sorry hoor^^

Vertaald Frans
  • 50 reacties van 73

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!