Mijn hond durft de trap niet meer af

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi, ik heb een Jack Russell van 4 jaar die altijd zonder problemen de trap op en af ging. Ze is het gewend, maar sinds ongeveer een week gaat naar boven nog steeds prima, maar als ze naar beneden moet, blijft ze voor de trap staan piepen totdat we haar komen helpen. We dachten eerst dat ze misschien gevallen was en dat ze sindsdien bang is om naar beneden te gaan, maar we merkten uiteindelijk dat ze alleen bang is voor de eerste en de laatste trede. Want als we haar helpen met de eerste trede, loopt ze de rest zonder problemen naar beneden tot de laatste trede, waar ze weer stopt en weer begint te piepen om op ons te wachten. Als we dan niet komen, springt ze uiteindelijk vanaf de tweede trede om de laatste over te slaan. Ik begrijp echt niet wat haar dwarszit.

Alvast bedankt voor de hulp! :)

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

2 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt voor de info! Sindsdien heb ik het geprobeerd door een snoepje op de treden te leggen en haar te roepen, maar ze wil niet naar beneden komen en ze piept alsof ze me probeert duidelijk te maken dat ze te bang is (zie de video in de bijlage). Toch heb ik het gevoel dat er vooruitgang in zit, want eerst kwam ze helemaal niet in de buurt van de trap, maar nu gaat ze tot aan de rand en steekt ze soms aarzelend een pootje uit, al piept ze dan wel extra hard. [youtube=https://www.youtube.com/watch?v=y272XwBKbWg]

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Het gedrag van je hond wijst op angst: misschien is ze inderdaad een keer geschrokken doordat ze is uitgeleden of gevallen toen je er niet was. Ik raad je aan om haar aan te moedigen door haar met wat lekkers te begeleiden. Doe het rustig aan totdat ze haar zelfvertrouwen weer terugkrijgt. Je kunt kleine beloningen op de treden leggen om haar te stimuleren om stap voor stap en zonder vrees naar beneden te gaan.

Het is echter ook belangrijk om te controleren of je hond geen pijn heeft bij het traplopen. Trappen op- en afgaan is een beweging die het heupgewricht zwaar belast: als je hond pijn heeft, kan het zijn dat ze zichzelf ontziet en niet meer naar beneden durft uit angst voor de pijn. Ik adviseer je om goed te kijken naar hoe ze loopt, zowel op een vlakke vloer als op de trap, en een dierenarts te raadplegen als je vermoedt dat ze pijn heeft. Forceer haar in dat geval niet om naar beneden te gaan: til haar op om de pijn niet te verergeren en plaats een traphekje onderaan de trap om te voorkomen dat ze naar boven gaat.

Groetjes,

Chloé - Diergeneeskundestudent aan de École Nationale Vétérinaire d'Alfort (ENVA) en projectmedewerker voor ProVéto Junior Conseil, het studentenadviesbureau van de ENVA http://proveto.net/

Vertaald Frans
  • 2 reacties van 2

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!