Mijn hond afleren om in bed te slapen

Margotdu66
Margotdu66 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi community!

Ik zou graag wat advies willen van anderen om een gewoonte van mijn hond te veranderen.

Mijn puppy Spock is 10 maanden oud en ik heb hem al sinds hij 5 weken was.

Toen ik hem net in huis nam, had ik nog een relatie en hadden mijn vriend en ik afgesproken dat hij niet in bed zou slapen, maar alleen in zijn mand. Tot hij ongeveer 3,5 maand oud was, heeft hij altijd in zijn mand op de slaapkamer geslapen.

Daarna ben ik uit elkaar gegaan met mijn partner en moest ik weer bij mijn ouders gaan wonen. Dat was een moeilijke tijd voor me en ik geef eerlijk toe dat ik toen gezwicht ben... Ik heb hem bij me in bed genomen en sindsdien slapen we altijd samen.

Het is altijd een droom van me geweest om een eigen hond te hebben. Hij is mijn eerste hond als volwassene en ik wilde altijd al met mijn hond slapen; we hebben echt een superhechte band.

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik me realiseer dat dit soms problemen kan geven, vooral voor de privacy met een man en dat soort dingen... Daarom heb ik besloten om hem weer te laten wennen aan slapen in zijn mand. Ik zie niet echt hoe ik dit geleidelijk kan doen, omdat hij er nu zo aan gewend is. Ik dacht erover om een feromonenspray te kopen om in zijn mand te spuiten zodat hij wat rustiger wordt, en hem de eerste nachten in de woonkamer te laten slapen waar zijn mand staat. Zo begrijpt hij dat ik niet meer wil dat hij bij mij slaapt. Maar ik ben bang dat dit traumatisch voor hem is of te rigoureus... Ik weet niet zo goed hoe ik het moet aanpakken, dus ik zou graag wat meningen of ervaringen horen zodat ik dit zo snel mogelijk kan opstarten.

Bedankt voor jullie reacties 🤗

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

18 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Margotdu66
    Rapporteren
    Ik vergeet echt niet dat ik degene ben die deze situatie heeft veroorzaakt, daarom trek ik het me ook zo aan. Ik begrijp de jaloezie ook heel goed, vandaar dat ik vanaf het begin al heel voorzichtig ben en me eerst goed inlees voordat ik wat doe. Maar ik ga er inderdaad voor zorgen dat hij alleen leert slapen. Dat doe ik dan heel geleidelijk, zodat hij niet te veel van slag raakt. Ik kijk gewoon hoe het gaat, zodat het voor hem zo prettig mogelijk verloopt.
    Vertaald Frans
    Margotdu66
    Rapporteren

Octalove, je reactie op deze discussie is er alleen maar om een oordeel te vellen over een situatie waar je helemaal geen verstand van hebt, en dat puur om me af te kraken?

Waarom plaats je dit soort opmerkingen? Ik snap het niet, dit is totaal nutteloos..

Vertaald Frans
    Margotdu66
    Rapporteren

En wat betreft de privacy, of het nu een man is die vast bij me woont of gewoon iemand die op bezoek komt, het probleem blijft hetzelfde haha. Mijn hond komt in bed en gaat precies in het midden liggen, en als we hem willen verplaatsen, begint hij te grommen. Ik heb het idee dat hij een beetje jaloers is; soms komt hij er zelfs tussen als ik een man een kus geef 😂. Daarom wil ik niet meer dat hij bij me slaapt, want ik denk dat onze band misschien té hecht is en daar heeft iedereen uiteindelijk last van, zowel hij als ik. Ik besef heel goed dat het mijn eigen schuld is, dus ik probeer dat nu recht te zetten ^^

Vertaald Frans
    Margotdu66
    Rapporteren

Bedankt voor jullie reacties, dat stelt me in eerste instantie gerust en bevestigt dat ik de juiste keuze maak.

Het punt is dat ik niet weet of mijn hond nou gewoon te eigenwijs is, of dat ik hem niet goed heb opgevoed of te weinig overwicht heb, maar hij luistert echt niet naar me lol.

Soms luistert hij wel als ik zeg dat hij naar zijn plaats moet gaan, maar niet als hij op bed ligt. Elke keer als ik "nee" of "eraf" zeg, doet hij het niet. Ik moet hem er dan zelf echt vanaf halen en dan komt hij gewoon weer terug. Dat kan uren doorgaan...

Dus ik denk dat ik hem maar in de woonkamer moet laten en de deur van mijn slaapkamer dicht moet doen, met wat spullen van mij erbij, totdat hij begrijpt dat dit voortaan de bedoeling is.

Ik ben alleen bang dat hij het niet snapt en het als een straf ziet 😕

Vertaald Frans
    Tosca17
    Tosca17 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bij ons weet ze dat ze bij mij mag slapen als m'n man er niet is... en als hij pas laat klaar is met werk, gaat ze meteen naar haar mand zodra ze hem de slaapkamer in ziet komen... maar 's ochtends is het lekker knuffelen in bed lol

Honden begrijpen het heel snel, dus twijfel niet en wees zeker van je zaak als je hem naar zijn plek terugstuurt... het zal een paar dagen even lastig zijn, maar daarna went hij er vanzelf aan

Vertaald Frans
    K
    Katiaaqua Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Eigenlijk moet je je hond of kat gewoon even storen, zodat hij op een plekje gaat slapen waar hij meer rust heeft. Er zijn vast wel meer mensen hier die dit herkennen.
    Vertaald Frans
    B
    Bangdji Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik had een hondje dat gewend was om bij me te slapen. In een tweepersoonsbed pikte ze al steeds m'n dekens in, maar toen ik verhuisde en weer in een eenpersoonsbed ging slapen, werd het slapen wel echt een uitdaging 😅

Dus op een dag heb ik tegen haar gezegd dat ze weg moest gaan. En dat was het. Ze sliep toen gewoon (terwijl ze me met van die grote ogen aankeek) op het bed ernaast. Overdag waren we nog steeds even dikke maatjes enz...

Nu heb ik een ander klein hondje. Ze slaapt bij me op bed en ze stoort me niet eens zo erg. Maar als er dan ook nog eens 50 katten bij me in dat eenpersoonsbed liggen, wordt het natuurlijk wel erg krap. Dan lig ik in m'n slaap te woelen en te mopperen, en dan gaat de hond er vandoor 😡

In plaats van de katten! Dus nu ben ik juist aan het proberen om m'n hondje te overtuigen om bij me te blijven.

Maar als ik haar weg zou willen hebben, zou ik gewoon 'pouss-pouss' zeggen (dat is mijn commando voor 'ga van de bank', 'ga van het bed', enz.) op het moment dat we gaan slapen. En als ze dan 's nachts stiekem weer op bed zou klimmen, hoef ik alleen maar even m'n voeten te bewegen door ze een beetje onder haar te duwen terwijl ik wat mopper. En hup.

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Ik zie niet zo heel veel andere opties, want als je hem eerst in zijn mand op je slaapkamer laat slapen, is de kans groot dat hij niet in zijn mand blijft maar bij je in bed kruipt...

Als ik in jouw schoenen stond, zou ik zijn mand dus meteen in de kamer zetten waar hij uiteindelijk moet gaan slapen (in dit geval de woonkamer, maar dan met de deur van je slaapkamer dicht). Leg er wat gedragen kleding van jezelf in, zodat hij je geur bij zich heeft om hem gerust te stellen. Dat werkt vaak beter dan feromonen die hij niet kent en waarvan het effect nogal wisselend is.

Je kunt hem bij het slapengaan ook wat lekkers geven zodat je weg kunt gaan zonder dat hij het doorheeft, en geef hem ook zijn speeltjes.

Het kan even duren, maar uiteindelijk zal hij eraan wennen, ook al gaat hij in het begin waarschijnlijk piepen. Maar pas op: als je toegeeft, heeft hij zo door dat hij door te piepen zijn zin krijgt...

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Succes!

Groetjes,

Romain

Vertaald Frans
  • 18 reacties van 18

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!