Mijn hond afleren om in bed te slapen

Margotdu66
Margotdu66 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi community!

Ik zou graag wat advies willen van anderen om een gewoonte van mijn hond te veranderen.

Mijn puppy Spock is 10 maanden oud en ik heb hem al sinds hij 5 weken was.

Toen ik hem net in huis nam, had ik nog een relatie en hadden mijn vriend en ik afgesproken dat hij niet in bed zou slapen, maar alleen in zijn mand. Tot hij ongeveer 3,5 maand oud was, heeft hij altijd in zijn mand op de slaapkamer geslapen.

Daarna ben ik uit elkaar gegaan met mijn partner en moest ik weer bij mijn ouders gaan wonen. Dat was een moeilijke tijd voor me en ik geef eerlijk toe dat ik toen gezwicht ben... Ik heb hem bij me in bed genomen en sindsdien slapen we altijd samen.

Het is altijd een droom van me geweest om een eigen hond te hebben. Hij is mijn eerste hond als volwassene en ik wilde altijd al met mijn hond slapen; we hebben echt een superhechte band.

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik me realiseer dat dit soms problemen kan geven, vooral voor de privacy met een man en dat soort dingen... Daarom heb ik besloten om hem weer te laten wennen aan slapen in zijn mand. Ik zie niet echt hoe ik dit geleidelijk kan doen, omdat hij er nu zo aan gewend is. Ik dacht erover om een feromonenspray te kopen om in zijn mand te spuiten zodat hij wat rustiger wordt, en hem de eerste nachten in de woonkamer te laten slapen waar zijn mand staat. Zo begrijpt hij dat ik niet meer wil dat hij bij mij slaapt. Maar ik ben bang dat dit traumatisch voor hem is of te rigoureus... Ik weet niet zo goed hoe ik het moet aanpakken, dus ik zou graag wat meningen of ervaringen horen zodat ik dit zo snel mogelijk kan opstarten.

Bedankt voor jullie reacties 🤗

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

18 antwoorden
Sorteren op:
  • B
    Bangdji Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bij mij mocht m'n vorige hond gewoon op bed als we alleen waren.

Maar ze wist heel goed dat ze er niet op mocht als er een vent in de buurt was. Dan nam ze gewoon braaf genoegen met de bank.

En tja, snurkende mannen of vriendinnen waren al genoeg om haar weg te jagen 😅 zo van: "Nou ja, zoek het maar uit hoor, ik weet niet hoe jij kunt slapen, maar ik ben weg!"

Vertaald Frans
    M
    Mel1 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

@Musher natuurlijk werkt dat niet bij alle honden, dat is precies wat ik al zei. Elke hond heeft zijn eigen karakter.

Mocht het niet werken, dan kun je het tegen die tijd altijd nog gewoon verbieden.

@Party ja, ik vind mijn hond niet vies, en ja, ik gebruik een plaid die ik vaak was. Het is een stuk makkelijker om een kleedje te wassen dan een groot dekbed.

Ik was de kleden en dekens van de hond net zo vaak, juist om hem schoon te houden.

Trouwens, ik vind mezelf ook niet vies en toch was ik mijn eigen beddengoed net zo hard. Dat is precies hetzelfde.

En als ik een vent "adopteer", krijgt hij een prima plekje bij mij thuis. Hij krijgt geen mandje, maar een relaxfauteuil (zo eentje die je kunt uitklappen). Dus dat valt wel mee, ik ben best aardig, dat is nog best comfortabel. Tenminste, als mijn hond het goedvindt om te delen, want het is wel zíjn stoel. Anders wordt het een matje op de grond. 😁

Mij maakt het niet uit, ik heb mijn grote lieverd om me warm te houden, plus 3 of 4 katten, ik heb niet eens verwarming nodig! 😅

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hihi

Die jojo-methode, dat werkt bij katten echt niet...

Met een knipoog zou ik willen zeggen dat een hond trouwer is dan een vent, maar ik geef toe: die indringende blik van een hond tijdens 'de daad' kan de sfeer behoorlijk verpesten. Het is een beetje als plassen terwijl er iemand meekijkt, dat lukt mij ook niet...

Misschien kun je het in twee stappen aanpakken: geef hem eerst een eigen mand of kleedje zodat hij in je slaapkamer kan slapen, maar verbied hem op het bed te komen.

Daarna verplaats je dat kleedje naar een andere kamer, terwijl je een tweede mand of kleedje in je eigen kamer zet (nieuw en zonder geurtjes).

In ieder geval moet je hem niet helemaal afleren om bij je te slapen, want als je volgende vriendje weer vertrekt, ben je hartstikke blij dat je je hond weer bij je hebt 😄

Vertaald Frans
    Vénus17
    Vénus17 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

"Mijn hond afleren om niet meer bij me te slapen" – dat staat in de titel!

Dat betekent dus eigenlijk dat je hem leert om juist wel bij je te slapen. Hoe moet je hond er zo nog wijs uit worden met al die verwarring bij je...

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

@Kanger die 'yoyo-oplossing', of eigenlijk een privilege dat door het baasje wordt gegeven, werkt bij mij en bij veel anderen hartstikke goed. Een hond is niet dom; hij is prima in staat om te begrijpen dat het alleen mag wanneer je 'oké' zegt. Vrijwel alle honden die ik ken snappen het principe van een 'privilege' heel goed, of het nu om het bed of de bank gaat.

Wat de hygiëne betreft, dat moet iedereen voor zichzelf weten. Ik zie mijn hond echt niet als iets vies. Ik was m'n handen niet nadat ik hem heb geaaid. En ik vind het heerlijk als hij lekker tegen me aan komt liggen en zijn grote kop op mijn buik legt om me in slaap te laten vallen.

Ik vind het niet vies omdat mijn hond niet vies is. Ik gebruik gewoon een plaid die ik heel vaak verschoon. En de hond en katten mogen bij me komen slapen zo vaak als ze maar willen.

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Als je je bed verplaatst of een andere verandering doorvoert, komt je "Nee!" waarschijnlijk een stuk beter aan dan wanneer alles bij het oude blijft.
    Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het klopt dat 's avonds een van mijn honden, of zelfs allebei, op het bed springen voordat ik naar bed ga; ze gaan er weer vanaf als ik het zeg.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi Margot,

Ik geloof niet in zo'n jojo-aanpak. Voor mij is de oplossing simpel: zet zijn mand buiten je slaapkamer en ontzeg hem gewoon definitief de toegang. Ongeacht het tijdstip, je hond wacht dan maar in een andere kamer en de deur van de slaapkamer blijft gewoon dicht.

Je zult een paar dagen hebben waarin je simpelweg je gezag moet tonen en jezelf koppiger moet opstellen dan hij. Je moet gewoon voet bij stuk houden bij deze nieuwe regel. Je hond went er vanzelf wel aan.

Trouwens, ik ben ervan overtuigd dat de slaapkamer verbieden een basisregel is voor de hygiëne als je een hond hebt. Ik neem niet aan dat je hond elke avond wordt gedoucht voordat hij gaat slapen. Ik ben dol op mijn honden en zeker niet zuinig met knuffelen en fysiek contact, maar ik was wel mijn handen na het aaien of als ik ze mijn handen laat likken. De slaapkamer, en al helemaal het bed, zijn verboden terrein.

Vertaald Frans
    Margotdu66
    Margotdu66 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt mel1, je reactie stelt me echt gerust. Het is waar dat ik het probleem nog niet vanuit die hoek had bekeken. Ik moet hem inderdaad leren om op commando naar beneden te gaan, ja. Dank je wel! 🤗

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

@Margotdu66 mijn hond slaapt ook bij mij, maar als ik 'nee' zeg, gaat hij in zijn eigen stoel.

Om ervoor te zorgen dat het mag maar wel een privilege blijft, bepaal ik wanneer het gebeurt. Ik heb hem geleerd om op commando eraf te gaan en niet op het bed te springen als ik 'nee' zeg.

Het helemaal verbieden is misschien niet nodig, maar je moet je hond wel duidelijk maken dat het soms mag en op andere momenten niet.

Als je het fijn vindt om je hond bij je te hebben, is er geen reden om jezelf dat te ontzeggen, zolang je maar een paar basisregels instelt. Jij bepaalt het moment, niet hij.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 18

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!