Goedenavond, met de Beagle heb ik geen ervaring, maar het is helaas waar dat je de nodige verhalen hoort over baasjes die het niet meer aankunnen. Ik ken er eentje van een vriend van mijn vader; die hond wordt gebruikt voor de jacht en woont op een boerderij midden in het bos. Ik heb hem eigenlijk nooit in een andere omgeving gezien. De Jack Russell ken ik beter, daar heb ik er twee van in huis. Het hangt echt af van je motivatie en wat je van plan bent, want een uurtje wandelen is echt niet genoeg. Een Jack rennnnnnt, springt, klimt en ontdekt! Die van mij zijn 7 en 5 jaar oud. Alleen van losloopwandelingen in het bos — waar ze kunnen rennen, speuren en op boomstammen klimmen — of van mee gaan met de fiets worden ze echt moe. Rustige wandelingen aan de lijn doen we ook wel, maar dat is vooral om bij een veld, akker of sportveld te komen waar ze los kunnen. Daar kunnen ze zich uitleven met ballen, achter elkaar aan jagen en graven... Het voordeel in de zomer is dat ze graag zwemmen: rivieren, meren, vennen, alles is goed. En in de winter rennen ze door de sneeuw. Bij een Jack zijn er geen smoesjes! Het is een geweldige hond, maar je moet er wel zeker van zijn dat je aan zijn behoeften kunt voldoen. Een neurotische Jack Russell die zich verveelt... dat is een ramp. Er zijn er heel veel in het asiel beland nadat de 'Jack Russell-hype' voorbij was, omdat de eigenaren het niet meer trokken. Ze kregen honden met gedragsproblemen, van 'gewoon' slopen en janken tot aan agressie. En geloof me, als een Jack bijt, doet dat echt pijn! Ik wil geenszins een slecht beeld van het ras schetsen — ik ben dol op mijn honden — en ik wil niemand ontmoedigen, maar je kunt maar beter gewaarschuwd zijn en zeker zijn van je zaak, in het belang van iedereen ;) Persoonlijk hebben we bijna altijd terriërs gehad, dus ik dacht dat een hond altijd druk was en enorm veel werk kostte. Sinds ik mijn eerste kleine molosser in huis heb, is dat compleet anders. Ik ben helemaal verkocht! Hoewel ik er qua uiterlijk eerst minder op viel, ben ik nu fan van bijna elke molosser die ik tegenkom. Uiterlijk is niet alles; je moet goed kijken naar de leefomstandigheden die je een hond kunt bieden en dan bepalen welk type hond daar bij past (terriër, gezelschapshond, molosser, herder, enzovoort).
Bedankt dat je je ervaring met me wilde delen. Ik ga er goed over nadenken welk ras ik ga adopteren.
Vertaald Frans