Hoi,
Ik hoor echt de meest tegenstrijdige verhalen over kippenbotten. Rauw maar niet gekookt, noch rauw noch gekookt, enzovoort...
Uit eigen ervaring zag ik mijn ouders altijd alle soorten botten aan hun honden geven, behalve die van konijnen. De botten waren gekookt en de honden hebben lang en gezond geleefd; ze hebben nooit problemen gehad door die botten.
Nu heb ik zelf een Jack Russell die kleiner is dan de honden van mijn ouders, dus na me in botten te hebben verdiept, heb ik besloten haar geen gekookte botten te geven... Maar dat boefje gaat, als ze bij mijn ouders is, de botten opgraven die door Gizmo verstopt zijn om ze op te eten... Kortom, ik heb haar één keer een gekookt bot zien eten *althans, niet helemaal want ik heb het afgepakt, maar ik ben niet altijd bij haar in de tuin van mijn ouders en ik denk dat het vaker zal gebeuren of dat het zelfs al gebeurd is zonder dat ik het heb gezien....
Dan de rauwe botten: als ik kip snijd voor haar voer, is het overduidelijk dat die minder splinteren dan gekookte botten. Na het lezen van een flink aantal artikelen gaf ik haar één keer per week een kippenpoot met het vlees er nog aan (de andere rauwe botten bewaar ik voor Gizmo, die alleen de gekookte variant kende). Ja, ik heb namelijk een hele hoop botten omdat ik zelf haar eten klaarmaak...
Maar nu komt het: een tijdje geleden vertelde de dierenarts me, nadat ik had uitgelegd hoe ik mijn hond voer, dat kippenbotten zelfs rauw uit den boze zijn. Sinds mensen hun honden op BARF (rauw voer) hebben gezet, zien ze steeds meer consulten voor honden met inwendige perforaties door een rauw bot of botten die in de keel blijven steken. Kortom, de problemen zijn hetzelfde als bij gekookte botten.... Een hond kan uiteindelijk zijn hele leven rauwe of gekookte botten eten zonder problemen, maar op een dag is één bot genoeg om het mis te laten gaan.... Nu zit ik dus met een probleem... wat moet ik met mijn botten doen???? Denken jullie dat het mogelijk is om ze fijn te malen om zo de calcium binnen te krijgen en het haar in een andere vorm te blijven geven??