Hond blaft voor de deur

B
Bonjouravous Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal, zoals de titel al zegt, blaft mijn hond urenlang voor de deur om naar binnen gelaten te worden.

Titi is 5 jaar oud (schatting van de dierenarts) en ik heb hem 4 jaar geleden geadopteerd.

We hebben een huis met een grote tuin. Hij slaapt 's nachts binnen.

Het probleem is dus dat Titi urenlang voor de deur kan staan blaffen om naar binnen te mogen. We hebben echt alles al geprobeerd: in het begin lieten we hem meteen binnen als hij te veel blafte, een fout die we zelf ook wel inzien, maar we proberen dit al jaren te corrigeren. Een hondentrainer gaf als tip om hem te negeren, maar hij blijft maar urenlang doorgaan. We hebben speeltjes geprobeerd om hem buiten bezig te houden, hem op zijn kop geven, super lange wandelingen gemaakt, hem naar binnen geroepen op de momenten dat hij juist niet blaft zodat hij het snapt... maar niets lijkt te werken.

Je snapt vast wel dat het ontzettend stressvol is om die kleine Jack urenlang onafgebroken te horen blaffen, dus inmiddels geven we het maar op en laten we hem toch maar binnen... We hebben nog een tweede, oudere hond die dit gedrag helemaal niet heeft. Ze spelen samen en kunnen het prima vinden, dus hij is in principe niet alleen buiten.

Wat kan ik doen om mijn hond beter te begrijpen en dit gedrag af te leren?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

31 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • B
    Rapporteren

Dus als ik alle reacties zo lees, is het geen probleem om de hond meteen naar binnen te halen zodra hij blaft. Ik ga er dan ook maar vanuit dat de trainster niet de juiste methode gebruikte… Nou, ik ga proberen om er bovenop te zitten en hem bij de eerste blaf direct naar binnen te halen! Ik wil trouwens nog wel even kwijt dat ik contact had opgenomen met mijn eigen trainster die dit adviseerde, en ook met Vincent Marchall van het programma Educ Dog (een erg populaire en in mijn ogen deskundige trainer). Ik had hem gemaild en hij gaf ook aan dat ik hem in zulke gevallen moest negeren. Ik zeg het nog maar even voor de duidelijkheid: het was dus niet mijn eigen idee.

Bedankt voor al jullie tips!

Vertaald Frans
    Doudou229
    Doudou229 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Ik leer mijn puppy's om met hun neus tegen een belletje aan de deurklink te tikken, zodat ze leren vragen om naar buiten te gaan. Zodra ze dat eenmaal doorhebben, beginnen we met het blaffen voor de omgekeerde weg, zodat ze kunnen vragen om weer naar binnen te mogen. Ook oefenen we het blaffen op commando (om ze stil te krijgen of juist toestemming te geven). Bij Oxane, mijn Labrador, was dat echt nodig, anders werd ze buiten vergeten – wel zo handig in de winter. Het is niet altijd even makkelijk, want soms maakt ze er misbruik van door steeds in en uit te lopen, omdat mijn moeder ze bij binnenkomst steeds een koekje gaf... Die gewoonte hadden die hongerige maagjes van mijn Labrador en hun Golden binnen twee dagen door.

Maar goed, het is altijd nog beter dan krassen op de deur of het rolluik, of zo'n serenade aan de deur...

Hoi Emma

^^ ik doe precies hetzelfde als jij: zodra het mooi weer is, blijven de deur of het raam lekker open staan.

Vertaald Frans
    Emma1975
    Emma1975 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi

"Ik heb hem 4 jaar geleden geadopteerd."

"Hij slaapt 's nachts binnen."

"In het begin lieten we hem naar binnen."

Hij blafte, jij deed open (of dat nou goed was of niet maakt even niet uit, dat is de gewoonte die je met je hond hebt gecreëerd).

Dit is wat hij gewend is en wat jij ergens ook zelf hebt aangeleerd.

Er komt een trainer langs die zegt dat je de deur niet open mag doen als de hond blaft.

En dus: "mijn hond staat urenlang voor de deur te blaffen om naar binnen te mogen."

Tja, logisch.

Wat wil je uiteindelijk nou echt? Dat is niet helemaal duidelijk meer.

Wil je hem de toegang tot binnen gaan weigeren?

Pas opendoen na één of twee blafjes?

Hoe wil je dat hij laat weten dat hij naar binnen wil?

Stel jezelf eerst al deze vragen eens.

Vroeger sprong mijn hond tegen de schuifpui aan als hij naar binnen wilde. Niet echt relaxed.

Nu is de deal een tikje met zijn poot. En als ik het niet hoor, nog een tikje. En als er dan nog niemand komt, één blaf. En anders geeft hij het op en wacht hij buiten... om het een tijdje later weer te proberen.

Ik ben van een onbehouwen brok van 44 kg op twee poten tegen mijn schuifpui, naar een tikje met de poot gegaan. Volgens mij liet ik hem eerst zitten voordat hij naar binnen mocht, met het commando "niet springen". Daarna mocht hij pas naar binnen...

Maar ik geef toe, in de zomer laten we de boel op een kier staan. Ik ben het zat om voor portier te spelen voor de hond ÉN de kat. Iedereen loopt dan gewoon in en uit.

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Mijn volwassen honden laten het altijd weten als ze naar binnen willen (Hiami doet één 'waf', Elastic doet drie keer 'waf waf waf'). Mijn jonge hond van een jaar heeft er alleen geen flauw benul van om even te blaffen. Laatst was ik haar dus een avond buiten vergeten; ik besefte pas midden in de nacht dat er iemand ontbrak in de hondenkamer... Je wilt niet weten hoe blij ze was toen ik haar eindelijk binnenliet, nadat ze daar uren dacht dat ze was achtergelaten. Er had van alles kunnen gebeuren, ik voelde me echt ontzettend schuldig.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Blaft hij meteen zodra hij buiten is met de deur dicht, of pas na een tijdje?

Zou het kunnen dat de hond gewoon niet begrijpt waarom hij in de tuin is gezet?

Kent hij het commando 'wacht'?

Krijgt hij wel genoeg beweging en uitdaging?

Hoe lang is hij alleen (zonder dat er iemand thuis is)?

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Dat een hond blaft om naar binnen te mogen is eigenlijk heel normaal, toch? Wat heeft het voor zin om een hond buiten te laten?

Mijn hond is al vanaf dat hij heel klein was in contact met mijn petekind van 2 jaar, en ik kan je verzekeren dat het hartstikke goed met hem gaat.

Ik vind het juist wel fijn als een hond laat weten dat hij naar binnen wil. Nika laat nooit van zich horen, dus ik moet altijd zelf opletten, anders blijft ze voor de deur staan 🙁

Ik denk ook dat als je hond begrijpt dat hij gewoon naar binnen en buiten kan, hij minder zal blaffen.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Dus als ik het goed begrijp, begint hij meteen te blèren als je de deur niet binnen een seconde openmaakt... Hij kan blijkbaar niet rustig wachten.

Misschien heb je hem in het verleden vaak te lang laten wachten zonder dat je er echt was en raakte hij daardoor in paniek? Of heb je de deur misschien te vaak juist opengedaan terwijl hij zo tekeerging?

Als je de werkelijke reden van dit gedrag niet vindt, ben ik bang dat je er niet vanaf komt. Je loopt dan namelijk het risico steeds dezelfde fouten te maken met hetzelfde resultaat. En zelfs al krijg je hem stil, vergeet dan niet dat jij (en je gezin) daarna heel strikt moeten zijn in je eigen gedrag. Je moet een tijdlang zo nauwkeurig zijn als een Zwitsers uurwerk (en we weten allemaal dat maar weinig mensen dat volhouden, laat staan met hun hond).

Je zou de deur eigenlijk alleen open moeten doen als hij stil is, maar daarvoor moet je wel constant alert zijn (lukt je dat?). Als hij het eenmaal doorheeft, betekent dat ook dat hij straks misschien uren voor de deur zit te wachten zonder dat je weet dat hij naar binnen wil, omdat hij geen seintje meer geeft. Is dat wat je wilt?

Zei je trainer dat hij de baas is, alleen vanwege dit probleem? Of kwam dat door een combinatie van dingen?

Laat je hem elke dag ook buiten de tuin uit?

Heeft hij buiten een hondenhok?

Vertaald Frans
    B
    Rapporteren

Ik woon nog ongeveer een jaartje bij mijn ouders, dus ik wil ze niet opzadelen met een luikje. Dat is waarschijnlijk iets voor als ik straks mijn eigen plekje heb.

Vertaald Frans
    B
    Rapporteren

In het begin was het voor mij geen probleem, ik liet hem gewoon naar binnen en we genoten er samen van. Maar toen ik contact opnam met een hondentrainer (gewoon voor wat training), kwam ze bij me thuis langs, observeerde mijn hond, enzovoort – ik zal je de details besparen. Ze vertelde me heel duidelijk dat mijn hond niet hoort te blaffen om naar binnen te mogen. Haar uitleg was min of meer dat niet de hond moet beslissen, maar ik (volgens haar was híj de baas als ik hem binnenliet zodra hij blafte). Ze zei dus dat ik hem moet negeren als hij blaft, zodat hij begrijpt dat hij niet naar binnen kan wanneer hij daar maar zin in heeft.

Vertaald Frans
    B
    Rapporteren

Het is op zich geen probleem omdat hij meestal gewoon binnen is. Het punt is dat ik hem gewoon wil leren om naar binnen te komen als ik hem roep, en niet wanneer hij zelf staat te blaffen, snap je?

Daarnaast pas ik nu op mijn neefje van één jaar die rondkruipt en alles in zijn mond stopt. Vanwege de hygiëne wil ik dus graag dat mijn hond buiten blijft, in ieder geval wanneer de baby er is.

Vertaald Frans
  • 30 reacties van 31

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!