Hond blaft voor de deur

B
Bonjouravous Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal, zoals de titel al zegt, blaft mijn hond urenlang voor de deur om naar binnen gelaten te worden.

Titi is 5 jaar oud (schatting van de dierenarts) en ik heb hem 4 jaar geleden geadopteerd.

We hebben een huis met een grote tuin. Hij slaapt 's nachts binnen.

Het probleem is dus dat Titi urenlang voor de deur kan staan blaffen om naar binnen te mogen. We hebben echt alles al geprobeerd: in het begin lieten we hem meteen binnen als hij te veel blafte, een fout die we zelf ook wel inzien, maar we proberen dit al jaren te corrigeren. Een hondentrainer gaf als tip om hem te negeren, maar hij blijft maar urenlang doorgaan. We hebben speeltjes geprobeerd om hem buiten bezig te houden, hem op zijn kop geven, super lange wandelingen gemaakt, hem naar binnen geroepen op de momenten dat hij juist niet blaft zodat hij het snapt... maar niets lijkt te werken.

Je snapt vast wel dat het ontzettend stressvol is om die kleine Jack urenlang onafgebroken te horen blaffen, dus inmiddels geven we het maar op en laten we hem toch maar binnen... We hebben nog een tweede, oudere hond die dit gedrag helemaal niet heeft. Ze spelen samen en kunnen het prima vinden, dus hij is in principe niet alleen buiten.

Wat kan ik doen om mijn hond beter te begrijpen en dit gedrag af te leren?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

31 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Want haar binnenlaten is zeker te veel gevraagd?

Sjongejonge, is iedereen op dit forum zo? De hond kan jullie blijkbaar niks schelen, je kijkt alleen maar naar je eigen gemak.

Om het nog netjes te houden: dit slaat echt nergens op.

Vertaald Frans
    Chanel
    Chanel Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Oh jee, dat probleem ken ik maar al te goed 🙂 Mijn kleine Chanel, een Cavalier King Charles, blaft niet als ik haar buiten laat in de omheinde tuin, maar ze krabt aan de voordeur en de schuifpui tot ik haar weer binnen laat. Ik kan je vertellen dat dat echt lastig is... Daarom heb ik buiten een soort grote ren voor haar gemaakt, zodat er niet meer aan de ramen gekrabd wordt.. 😆😅😅😅

Vertaald Frans
    B
    Binky Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik voeg nog toe: steeds maar weer dezelfde zinnetjes herhalen.

Vertaald Frans
    B
    Binky Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Wij hebben een hond met een flink karakter (een foxterriër) van 8 jaar oud die we via een stichting hebben geadopteerd. We weten niets van zijn verleden! Hij is behoorlijk eigenwijs en als je één keer toegeeft, denkt hij meteen dat het een verworven recht is. In het begin was het lastig; hij blafte om het minste of geringste. Stapje voor stapje gaat het nu beter. We gebruiken geen geweld, maar we herhalen heel consequent "nee" en "dat mag niet". Na het ontbijt begint hij vaak te blaffen en te bedelen. Als hij dat doet, staan we op en gaan we iets anders doen in een andere kamer. Pas als hij gekalmeerd is, moet hij gaan zitten en krijgt hij zijn beloning.

Zodra hij water uit de buitenkraan ziet komen of het water in het zwembad ziet, begint hij te blaffen en wil hij alles opdrinken. Je krijgt hem dan niet stil; hij raakt zo opgewonden dat het witte schuim op zijn bek staat. Daarom vermijden we dat soort situaties nu en laten we hem lekker rustig binnen.

Als we een sleutel pakken (welke dan ook), denkt hij meteen dat we met de auto weggaan. Dat gaat nog wel, dat hebben we onder controle omdat we dan toch ergens anders naartoe gaan.

Als hij meegaat in de auto, begint hij te blaffen zodra we de motor uitzetten. Hij is dan echt niet stil te krijgen, maar eenmaal buiten is alles weer prima. Het is een echte stresskip, maar verder is hij heel aanhankelijk, dol op spelen, enz. En we houden ontzettend veel van hem. Wat we vooral hebben begrepen, is dat we niet op al zijn eisen moeten ingaan.

Succes!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Wat een stelletje komedianten........ 😔

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Soléne, bedankt voor je wijsheid en je vriendelijkheid. Ik verlaat jullie fijne community. Nogmaals bedankt en het allerbeste!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Wat fijn voor je, we zijn erg blij om te horen dat je niet de slaaf van je hond bent

Het is alleen niet echt het onderwerp, maar dat geeft niet

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

We hebben niet alle informatie, maar we kunnen wel een paar dingen raden, zoals de behoefte aan een hond die rustig kan wachten zonder meteen een scène te schoppen.

Dat ze zei dat hij urenlang kan janken, betekent niet dat ze hem ook urenlang wíl laten wachten. Ik vind dat nogal kort door de bocht, bijna beledigend zelfs. Alsof ze zó sadistisch is.

Ze heeft niet gezegd dat ze hem buiten laat om te laten zien dat ze de baas is; ze lijkt gewoon niet helemaal te hebben begrepen wat haar waarschijnlijk verkeerd is uitgelegd (lees haar bericht maar eens terug, ze zegt: "als ik de uitleg goed heb begrepen...").

Ze heeft alleen wat gemaild met Educ Dog (een hondentraining-merk uit Frankrijk), die de hond waarschijnlijk nooit heeft gezien, plus een trainster die ze maar één keer heeft ontmoet? (Tenminste, dat weten we niet zeker, maar ik heb het gevoel dat ze niet vaak is langsgekomen, anders had ze wel de tijd gehad om alles opnieuw uit te leggen en te checken of ze het echt begreep).

Eén afspraak is wel erg weinig om een probleem op te lossen dat volgens mij verder gaat dan alleen wat geblaf achter een deur.

Dus nee, het hangt niet van slechts één factor af, dat denk ik ook.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Aan de ene kant zegt de TS dat de hond 's nachts binnen blijft, dus ik nam aan dat hij overdag dan buiten was. Sorry als ik het verkeerd begrepen heb 😕 Maar in het eerste bericht staat wel dat hij uren buiten kan doorbrengen (met de andere hond en speeltjes). Hij is meestal binnen = hoeveel tijd per dag is dat dan?

We hebben waarschijnlijk niet alle info, maar ik blijf erbij dat ik het nut niet inzie van een hond buiten laten om te laten zien dat je "domineert". Een respectvolle relatie met je hond is een geheel: je dagelijkse houding, de grenzen die je stelt (of juist niet)... dat hangt toch niet van één dingetje af?

Ze zegt dat ze de hond buiten wil hebben als de baby er is... omdat hij niet zindelijk is... maar wordt de vloer dan gedesinfecteerd voordat de baby er is?

Want anders zijn die bacteriën en microben er sowieso wel, ook al is de hond buiten...

Ik weet het niet, ik ben zelf als baby met honden opgegroeid en ik ken genoeg baby's die met honden opgroeien, waaronder mijn neefje, en we hebben nooit problemen gehad...

We dragen zelf ook microben bij ons, we eten zelfs mijten op sommige kazen... onze wereld is verre van steriel.

Maar goed, ik weet in ieder geval dat ik er persoonlijk geen enkel probleem mee heb om mijn hond binnen te laten als ze daarom vraagt. Ik ben daardoor echt haar slaaf niet en zij is ook niet de baas over mij.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Het is niet haar baby maar haar neefje, dus ik neem aan dat ze af en toe oppast.

Ze heeft niet gezegd dat de plek van de hond buiten is (dat maken jullie ervan), maar dat de baby alles in zijn mond stopt en ze wil voorkomen dat de hond aan het speelgoed komt dat op de grond slingert. Daar is niks mis mee, je moet hem gewoon opvoeden. Je kunt ze niet simpelweg bij elkaar zetten en verwachten dat het goed gaat.

Maar als ze daarnaast nog andere opvoedingsproblemen heeft, is het logisch dat we die hier ook terugzien.

Dat neemt niet weg dat, zelfs als het samenleven goed zou gaan (hond is gehoorzaam met speelgoed, etc.), ze nog steeds mag verwachten dat haar hond even kan wachten! Ze moet de luier van de kleine kunnen verschonen of een noodgeval kunnen afhandelen zonder dat de hond de hele tijd aan haar kop zeurt. Maar dat moet je hem wel leren en niet hopen dat hij het uit zichzelf begrijpt. Misschien is hij wel angstig, dat is lastig te beoordelen zonder het te zien...

En nee, hij is meestal gewoon binnen (als ik het me goed herinner van pagina 1).

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 31

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!