Hond blaft als ik weg ben en boze buren

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal!

Ik vermoed dat er al vaker onderwerpen over dit thema geopend zijn, maar omdat elke situatie anders is, stuur ik toch even deze SOS de deur uit.

Ik ben net naar een appartement in Parijs verhuisd en ik heb een Jack Russell teefje van 5 jaar oud.

Het probleem is dat ze blaft als ik er niet ben, en blijkbaar doet ze dat aan één stuk door. Mijn buren zijn inmiddels tot wanhoop gedreven... Ik ben bang dat er maatregelen volgen als er niets verandert. Ze blaft zodra ze geluid hoort in het trappenhuis, of soms blijkbaar zonder reden (volgens de buren dan).

Ik wil echt dat dit stopt, want zelfs als ik thuis ben en ze iets hoort begint ze te blaffen. Voor mij is het ook niet meer te doen, zeker niet om 4 uur 's ochtends!...

Als iemand me kan helpen, zou ik je echt ontzettend dankbaar zijn.

Alvast bedankt,

Ophélie

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

22 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Rapporteren

Ik heb persoonlijk ook een hond die begint te blaffen zodra ik wegga. Ik heb echt alles geprobeerd: van hem 30 minuten voor vertrek en 30 minuten na thuiskomst negeren, tot hem zoveel mogelijk negeren als hij om aandacht vraagt. Ik nam zelf het initiatief om naar hem toe te gaan in plaats van andersom. Maar het gepiep is inmiddels veranderd in wolvengehuil. Helaas woon ik in een appartement dat heel slecht geïsoleerd is en ik kan het me simpelweg niet veroorloven dat de hond te veel lawaai maakt. Ik ben nu de methode van Cesar Millan aan het testen: de hond kalmeren en hem in een rustige, onderdanige staat brengen in plaats van opwinding voor het vertrek. Ik heb ook een gedragstherapeut ingeschakeld, wat me eerlijk gezegd wel wat lacherige reacties heeft opgeleverd. Maar ja, ik wilde het beste voor mijn hond. Het resultaat van die sessie was helaas geen wonder. Omdat mijn appartement niet zo groot is, heeft mijn hond de rol van bewaker op zich genomen en staat hij constant in het middelpunt van de aandacht.

Na een maand trainen is er nog steeds geen verbetering...

De dierenarts stelt voor om hem plat te spuiten met medicatie en de gedragstherapeut heeft me ook niet echt geholpen... hij adviseerde me zelfs een antiblafband met citroenspray of mosterd.

Kortom, ik ben niet de aangewezen persoon om anderen te veroordelen, maar ik denk niet dat een antiblafband het ergste is wat je kunt doen als de hond verder geen andere tekenen van verlatingsangst vertoont. Mensen moeten ophouden met dat belerende vingertje en het aanpraten van schuldgevoelens bij eigenaren, puur om van honden een verdienmodel te maken en reclame voor zichzelf te maken!

Vertaald Frans
    Pixoute
    Pixoute Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Dat is alsof je morfine voorschrijft aan iemand met een gebroken arm. Je voelt de pijn dan niet meer, maar die arm is nog steeds gebroken! De volgende dag, als je geen pillen meer slikt, heb je gewoon weer pijn... Je kunt beter de arm aanpakken om het probleem voorgoed op te lossen ;)

Pak de oorzaak aan en niet de symptomen...

Vertaald Frans
    Humeur-De-Chien
    Humeur-de-chien Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

(vervolg)

Helaas nemen mensen de vrijheid om je te veroordelen en bepaalde handelingen af te keuren, terwijl ze er helemaal niets van weten...

Ik word geraadpleegd om een situatie te beoordelen en passende oplossingen voor te stellen. Als mensen contact met me opnemen, verwachten ze niet dat ik hun hond ken, maar dat ik honden ken. En als ze contact met me opnemen, is dat omdat ze denken te kunnen profiteren van mijn kennis en vaardigheden op het moment dat ze er zelf niet meer uitkomen.

Heb ik voor alles de oplossing? Nee, natuurlijk niet. Daarom blijf ik mezelf continu bijscholen.

Lukt het me om andere wegen te vinden dan dwang of aversieve middelen, zodat baasje en hond zich weer goed voelen? Absoluut!

Ik wil er nog aan toevoegen dat pijn en brandwonden niet de enige gevaren zijn van de anti-blafband.

Je moet echt begrijpen dat blaffen een manier is om een emotionele toestand te uiten (zowel positief als negatief). Als we honden niet langer toestaan hun emoties te uiten zoals ze dat van nature doen, dan zullen ze andere manieren moeten vinden. Juist daarom is het zo belangrijk om de oorzaak te begrijpen en niet alleen het gevolg aan te pakken.

Omdat we een aantal primaire emoties delen met honden, trek ik voor deze ene keer een vergelijking met mensen.

Als wij verdriet voelen, kunnen we huilen. Als we vreugde voelen, kunnen we lachen. Honden voelen ook verdriet en vreugde; ze uiten het alleen op een andere manier... en dat kan blaffen zijn.

Stel je nu eens voor dat ik vind dat jouw gehuil en gelach overlast veroorzaken en dat ik een snelle en effectieve manier vind om dat te onderdrukken. Het verdriet en de vreugde zijn er dan nog steeds. Het interesseert me niet wat je verdriet of vreugde veroorzaakt, ik wil alleen dat je het niet meer uit. Psychologisch gezien zou dat best heftig zijn.

Dat is de belangrijkste reden waarom ik fel tegen het gebruik van dit soort hulpmiddelen ben. Het is een makkelijke uitweg, maar zeker geen oplossing!

Vertaald Frans
    Humeur-De-Chien
    Rapporteren

Hoi Lo0cie66,

Om te beginnen: het onderwerp antiblafbanden maakt me nogal boos, dat geef ik toe. En in dit geval past mijn gebruikersnaam me dan ook heel goed.

Toch ga ik je punt voor punt antwoorden, en dat op een heel rustige manier.

Ondertussen, als de antiblafband bestaat, is dat omdat hij effectief is en niet gevaarlijk voor de hond

Denk je echt dat omdat iets bestaat, het geen enkel gevaar vormt?

volgens mij is het zo berekend dat het zijn zenuwstelsel niet bereikt

Als de trillingen of schokjes niet door het zenuwstelsel van de hond worden waargenomen, dan voelt hij niets. Als hij niets voelt, verandert hij zijn gedrag niet en blijft hij blaffen.

Het voelen van trillingen veroorzaakt stress in het lichaam. Stress is niet per definitie iets slechts, maar het zorgt altijd voor een verstoring van de homeostase. Deze onbalans zorgt er bijna altijd voor dat de hond vanuit zijn instinct gaat handelen om dat evenwicht te herstellen. En vanaf het moment dat hij vanuit een instinctieve motivatie handelt, is de hond vrijwel niet meer ontvankelijk voor sociale motivaties.

Met andere woorden: op deze manier verbreek je alle communicatie met je hond en laat je hem de situatie zelf oplossen.

ik zorg voor hem alsof het mijn zoon is

Ook dat is volgens mij een fout die je met honden niet moet maken. Maar dat is een andere discussie.

Geloof niet dat ik hem de antiblafband om heb gedaan omdat ik niet van hem hou!

Ik heb niet gezegd dat je niet van je hond houdt, maar dat je voor de makkelijke weg hebt gekozen.

Zodat hij nergens last van heeft, was dit de meest effectieve en snelle oplossing!

Nee, de antiblafband zal nooit een oplossing zijn. Zoals ik al zei, pakt dit soort middelen alleen het gevolg aan en niet de oorzaak.

Stel je voor dat een hond in veel gevallen blaft om te waarschuwen. In die context doet de hond wat hem nodig lijkt om een potentieel gevaar te vermijden. En door te blaffen communiceert hij met jou. Vanuit zijn standpunt heeft hij zich als een perfecte metgezel gedragen.

Maar voor jou en de mensen om je heen is het overlast, wat ik heel goed kan begrijpen. Wat doe je dan? Je straft hem voor het communiceren met jou door hem die band om te doen. Hoe wil je dat je hond dit begrijpt zonder dat er eerst is gewerkt aan het begrijpen van de oorzaak? De hond zal alleen begrijpen dat hij gestraft wordt als hij blaft. Helaas blijft datgene wat zijn drang om te blaffen veroorzaakt gewoon aanwezig; alleen het blaffen zelf is onderdrukt.

Er bestaan andere methodes... gelukkig maar!

Vertaald Frans
    C
    Caroline-eg Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Als alles wat er gebruikt wordt 'goed' zou zijn, dan denk ik dat geen enkele hond problemen zou hebben. Zeker als je bedenkt dat de meeste dingen die in Frankrijk zijn toegestaan, ergens anders verboden zijn omdat het als dierenmishandeling wordt gezien. Nu zie ik een trilband zelf niet direct als mishandeling, maar ik denk niet dat het de oplossing is. Het neemt de oorzaak van het gedrag namelijk niet weg, maar is er alleen op gericht om het gedrag te laten stoppen zonder de achterliggende reden te begrijpen. Je negeert het probleem eigenlijk in plaats van het te begrijpen en je geeft de hond geen ruimte om te laten zien wat er aan de hand is. We trekken hier trouwens absoluut de liefde van een baasje voor zijn hond niet in twijfel. Ik begrijp heel goed dat je door slecht advies in extreme situaties terecht kunt komen, dus ik zal je zeker niet veroordelen. Mijn ouders hebben zelf ook heel slecht advies gekregen van zogenaamde 'pro's' waar ik het hier verder niet over zal hebben. Ik geloof echt dat je hieraan kunt werken; ik heb zelf ook honden gehad die veel blaften en met wat tijd kom je er wel.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Als reactie op Humeur-De-Chien:

Geloof me maar niet! Doe wat je wilt... Feit blijft dat die anti-blafbanden er niet voor niets zijn; ze zijn effectief en niet gevaarlijk voor de hond. Volgens mij is het zo ontworpen dat het zenuwstelsel er helemaal geen last van heeft! Natuurlijk heb ik het eerst op mezelf getest voordat ik het bij hem omdeed, wat denk je wel niet? Dat ik een slecht mens ben?! Het is gewoon een trilling, een beetje zoals zo'n massageapparaat... er zit trouwens ook een elektrische stand op, maar die wil ik absoluut niet gebruiken en dat weiger ik ook!

Je kent mijn hond niet en je hebt geen idee hoe moeilijk het is om hem op te voeden! Ik leef elke dag met hem en in tegenstelling tot wat je misschien denkt, zorg ik voor hem alsof het mijn eigen zoon is. Ik neem hem overal mee naartoe en hij is dol op mij! Denk maar niet dat ik hem die anti-blafband om heb gedaan omdat ik niet van hem hou! Integendeel, er was ook behoorlijk wat haast bij omdat we op de werkplek van mijn vriend wonen... Om te voorkomen dat hij daar gedoe krijgt, was dit de meest effectieve en snelste oplossing! Ik ben gek op honden! Ik heb er drie en ze zijn alle drie anders opgevoed, en ze zijn allemaal even lief en gelukkig! Helaas denken mensen je zomaar te kunnen veroordelen en bepaalde acties af te keuren, terwijl ze er eigenlijk niets vanaf weten...

Een goede verstaarder heeft aan een half woord genoeg....

Vertaald Frans
    Humeur-De-Chien
    Rapporteren

Zoals ik ergens anders ook al zei, is het gebruik van een anti-blafband eigenlijk alleen maar symptoombestrijding zonder naar de oorzaak te kijken. Het is zo makkelijk...

En ja, natuurlijk werkt het. Een hond is niet gek.

Toch getuigen alle dwingende en aversieve middelen die worden gebruikt om gedrag te onderdrukken vooral van een enorm gebrek aan respect en begrip voor je hond. Ik keur het gebruik van dit soort hulpmiddelen dan ook fel af.

LoOcie66,

Je zegt dat je alles al hebt geprobeerd. Ik vind dat lastig te geloven, want dat zou betekenen dat in sommige gevallen een anti-blafband de enige oplossing is. Uit ervaring weet ik dat dat absoluut niet waar is.

Je zegt dat je geen andere keuze had. Ook hierbij kan ik me moeilijk voorstellen dat iemand je een mes op de keel heeft gezet om je hond die band om te doen.

Daarnaast zeg je dat het helemaal geen pijn doet. Heb je de band zelf al eens uitgeprobeerd? Weet je eigenlijk wel wat die constante trillingen doen met het zenuwstelsel en de spieren van een hond? Ik betwijfel het. Maar bovenal: hoe verklaar je dat je hond is gestopt met blaffen als het niet op z'n minst onprettig voor hem was?

Waar ik je wel helemaal in geloof, is wanneer je toegeeft dat je er geen tijd voor hebt en dus voor de makkelijke weg hebt gekozen.

Weten hoe je goed voor een hond zorgt is niet alleen lastig, het kost ook veel tijd. Een gewaarschuwd mens telt voor twee!

Hoi Paline,

Het beste advies dat ik je kan geven, is inderdaad om contact op te nemen met een gedragstherapeut. Misschien is het ook een goed idee om je buren te laten weten dat je ermee bezig bent en hulp hebt gezocht om een oplossing te vinden. Zo zien ze dat je je bewust bent van de situatie en dat je begrijpt dat het voor overlast zorgt. Dat helpt vaak om de spanningen te verminderen en wat meer tijd te winnen.

Maak jezelf alleen geen illusies: dat geblaf is niet van de ene op de andere dag verdwenen. Voor sommige honden is blaffen om te waarschuwen een instinctief gedragspatroon (een zogenaamd patron-moteur) dat je nooit helemaal kunt wegnemen. Je zult dus met je hond mee moeten gaan door te laten zien dat je zijn waarschuwingen serieus neemt.

Zodra je hond begint te blaffen, sta je meteen op en loop je naar de voordeur om te doen alsof je checkt of alles in orde is. Vraag je hond daarna vriendelijk om rustig te worden en je te volgen zodra hij stil is. Dit laat hem zien dat hij zijn werk goed heeft gedaan en moedigt hem aan om weer snel wat anders te gaan doen.

Dit is natuurlijk maar één advies. Ik ken de situatie niet goed genoeg om te pretenderen dat dit sowieso gaat werken of voldoende zal zijn. Het is in ieder geval het proberen waard in afwachting van het bezoek van een van mijn collega's.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Zeker, maar ondertussen lijkt hij er niet echt last van te hebben, nu is het zelfs niet eens meer nodig om die halsband om te doen! Voor mij was het in ieder geval effectief. Natuurlijk zijn er honden bij wie je die halsband absoluut niet moet gebruiken! De hond van mijn moeder was bijvoorbeeld super bang en is twee dagen lang weggedoken; tja, toen begreep mijn moeder wel dat het bij haar hond niet zou werken en heeft ze hem aan mij gegeven! Die van mij is echt heel, heel, heel, heel erg eigenwijs, het is onmogelijk om hem dingen makkelijk aan het verstand te brengen! En omdat ik op het moment niet zoveel tijd heb, heb ik inderdaad voor de makkelijke weg gekozen!

Vertaald Frans
    Célineo
    Célineo Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik werk meestal met sessies van 60 euro. Een trilband (waar veel honden trouwens aan wennen) en die volgens je eigen zeggen werkte door angst, zou 40 euro kosten. Het is niet echt een kwestie van budget, maar van je eigen wil... Geen angst of pijn gebruiken is een keuze.

Ik heb het opgevoerd totdat hij bang werd, en als bij toverslag stopte het blaffen!!

Iedereen voedt zijn hond op zoals hij dat zelf wil, niemand beweert het tegendeel (ook al zijn er natuurlijk grenzen), maar we moeten eerlijk zijn: als je angst of pijn gebruikt, dan gebruik je angst of pijn, punt uit. We hoeven er niet omheen te draaien 😔

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Als je hond aan één stuk door blaft en je hebt niet per se het geld om een gedragstherapeut in te schakelen, dan is de beste oplossing die ik al noemde. Nadat ik echt alles heb geprobeerd met die van mij, maar dan ook echt alles!! was ik genoodzaakt hem die halsband om te doen! Het doet helemaal geen pijn hoor, want het zijn alleen maar trillingen! Hij hoort het geluid en omdat hij pas 6 maanden is, vindt hij het nog wel wat spannend, maar ondertussen heb ik geen enkel geblaf meer overdag als we weg zijn! En dat betekent echt niet dat onze hond getraumatiseerd is! Hij is superblij om ons weer te zien, hij is hartstikke enthousiast, eet, speelt, drinkt en slaapt goed! Hij is verder gewoon een heel normale hond.

Maar goed, uiteindelijk voedt iedereen zijn hond op zijn eigen manier op... Het is net als met kinderen die je niet mag slaan...

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 22

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!