Hoi Lo0cie66,
Om te beginnen: het onderwerp antiblafbanden maakt me nogal boos, dat geef ik toe. En in dit geval past mijn gebruikersnaam me dan ook heel goed.
Toch ga ik je punt voor punt antwoorden, en dat op een heel rustige manier.
Ondertussen, als de antiblafband bestaat, is dat omdat hij effectief is en niet gevaarlijk voor de hond
Denk je echt dat omdat iets bestaat, het geen enkel gevaar vormt?
volgens mij is het zo berekend dat het zijn zenuwstelsel niet bereikt
Als de trillingen of schokjes niet door het zenuwstelsel van de hond worden waargenomen, dan voelt hij niets. Als hij niets voelt, verandert hij zijn gedrag niet en blijft hij blaffen.
Het voelen van trillingen veroorzaakt stress in het lichaam. Stress is niet per definitie iets slechts, maar het zorgt altijd voor een verstoring van de homeostase. Deze onbalans zorgt er bijna altijd voor dat de hond vanuit zijn instinct gaat handelen om dat evenwicht te herstellen. En vanaf het moment dat hij vanuit een instinctieve motivatie handelt, is de hond vrijwel niet meer ontvankelijk voor sociale motivaties.
Met andere woorden: op deze manier verbreek je alle communicatie met je hond en laat je hem de situatie zelf oplossen.
ik zorg voor hem alsof het mijn zoon is
Ook dat is volgens mij een fout die je met honden niet moet maken. Maar dat is een andere discussie.
Geloof niet dat ik hem de antiblafband om heb gedaan omdat ik niet van hem hou!
Ik heb niet gezegd dat je niet van je hond houdt, maar dat je voor de makkelijke weg hebt gekozen.
Zodat hij nergens last van heeft, was dit de meest effectieve en snelle oplossing!
Nee, de antiblafband zal nooit een oplossing zijn. Zoals ik al zei, pakt dit soort middelen alleen het gevolg aan en niet de oorzaak.
Stel je voor dat een hond in veel gevallen blaft om te waarschuwen. In die context doet de hond wat hem nodig lijkt om een potentieel gevaar te vermijden. En door te blaffen communiceert hij met jou. Vanuit zijn standpunt heeft hij zich als een perfecte metgezel gedragen.
Maar voor jou en de mensen om je heen is het overlast, wat ik heel goed kan begrijpen. Wat doe je dan? Je straft hem voor het communiceren met jou door hem die band om te doen. Hoe wil je dat je hond dit begrijpt zonder dat er eerst is gewerkt aan het begrijpen van de oorzaak? De hond zal alleen begrijpen dat hij gestraft wordt als hij blaft. Helaas blijft datgene wat zijn drang om te blaffen veroorzaakt gewoon aanwezig; alleen het blaffen zelf is onderdrukt.
Er bestaan andere methodes... gelukkig maar!