Hond blaft als ik weg ben en boze buren

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal!

Ik vermoed dat er al vaker onderwerpen over dit thema geopend zijn, maar omdat elke situatie anders is, stuur ik toch even deze SOS de deur uit.

Ik ben net naar een appartement in Parijs verhuisd en ik heb een Jack Russell teefje van 5 jaar oud.

Het probleem is dat ze blaft als ik er niet ben, en blijkbaar doet ze dat aan één stuk door. Mijn buren zijn inmiddels tot wanhoop gedreven... Ik ben bang dat er maatregelen volgen als er niets verandert. Ze blaft zodra ze geluid hoort in het trappenhuis, of soms blijkbaar zonder reden (volgens de buren dan).

Ik wil echt dat dit stopt, want zelfs als ik thuis ben en ze iets hoort begint ze te blaffen. Voor mij is het ook niet meer te doen, zeker niet om 4 uur 's ochtends!...

Als iemand me kan helpen, zou ik je echt ontzettend dankbaar zijn.

Alvast bedankt,

Ophélie

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

22 antwoorden
Sorteren op:
  • L
    Loloalthap Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik heb een York Cairn van 9 jaar oud. Ik werk doordeweeks en als hij alleen is, blaft hij zodra hij een geluidje hoort. Mijn buren worden het een beetje zat en ik begrijp ze wel. Hetzelfde gebeurt wanneer we buren tegenkomen in het complex: hij gaat naar ze toe en blaft, laat zich dan aaien en loopt weer weg.

Wat kan ik doen aan het blaffen? Ik ben geen fan van ultrasone halsbanden; ik wil niet dat hij denkt dat het een straf is.

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Je hond blaft waarschijnlijk zowel uit verlatingsangst als door overgevoeligheid voor geluiden in het gebouw. Om de situatie te verbeteren, kun je haar stap voor stap laten wennen aan het alleen zijn door met slechts een paar minuten te beginnen en dit langzaam op te bouwen. Tegelijkertijd kun je werken aan desensibilisatie voor geluiden uit de omgeving door ze te koppelen aan iets positiefs, zodat ze er niet meer standaard op reageert.

Het is ook essentieel dat ze haar energie goed kwijt kan. Lange wandelingen, zoekspelletjes of interactief speelgoed kunnen helpen om verveling en frustratie te verminderen. De radio aanlaten of wat rustige achtergrondmuziek kan ook helpen om haar stress te verminderen en bepaalde omgevingsgeluiden te maskeren.

Als het blaffen ondanks deze inspanningen aanhoudt, kan een hondentrainer of gedragstherapeut je helpen met begeleiding op maat.

Fijne dag nog,

Manon

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

ik ben 20 jaar, ik studeer en woon in een appartement. Ik heb net een puppy van 8 maanden geadopteerd uit het asiel die totaal niet alleen kan zijn en aan één stuk door blaft als ik wegga. Ik ben echt supergestrest vanwege de buren en de huisbaas, en ook omdat het me niet lukt om haar rustig te krijgen... ik weet echt niet wat ik moet doen. Ik kan haar bij terugkomst niet belonen wanneer ze rustig is, want dat is ze simpelweg totaal niet...

Hoi. Je zou eigenlijk even je eigen topic moeten openen en daarin alle relevante details vermelden. (Welk ras of welke kruising is het, waarom heb je precies voor deze hond gekozen, hoe lang heb je haar al, wat is haar achtergrond, hoe vaak laat je haar uit en wat doe je dan precies, in welke ruimte laat je haar achter, etc. etc.)

Vertaald Frans
    T
    Tessaaa Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Hoi allemaal, Ik ben 20 jaar, ik studeer en ik woon in een appartement. Ik heb net een puppy van 8 maanden uit het asiel geadopteerd, maar ze kan absoluut niet alleen zijn en blaft aan één stuk door als ik wegga. Ik ben ontzettend gestrest vanwege de buren en de huisbaas, en ik ben bang dat het me niet lukt om haar rustig te krijgen... ik weet echt niet wat ik moet doen. Ik kan haar ook niet belonen als ik terugkom wanneer ze stil is, want dat is ze op dat moment echt totaal niet...
    Vertaald Frans
    L
    Lizabeth324 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi allemaal,

Zelf heb ik een puppy, een Lhasa Apso van 9 maanden. Ik heb hem gekregen toen hij 5 maanden was. Hij blaft nu al 4 maanden lang als ik van huis ga en ik heb al klachten gekregen. Ik heb het gevoel dat ik echt alles al geprobeerd heb... met als resultaat dat ik 's avonds niet meer de deur uit ga, ik durf gewoon niet meer. Ik ga naar m'n werk en kom direct daarna weer naar huis, maar sinds de vakantie voorbij is neem ik hem mee naar m'n werk om klachten te voorkomen. Alleen is dat voor m'n baas op de lange termijn geen optie.

Ik heb geoefend door eerst 5 minuten weg te gaan en dat dan steeds iets langer op te bouwen. NIKS.

Ik ben 's ochtends met hem naar het park gegaan om hem een vol half uur te laten rennen om hem helemaal af te matten. NIKS.

Hij krijgt anti-stressmedicatie die de dierenarts heeft aangeraden. Dat is een kuur van 3 maanden en ik zit nu in de eerste maand, maar vooralsnog: NIKS.

Hij heeft een Kong en ander vergelijkbaar speelgoed. NIKS.

Ik laat de radio en het licht aan als ik na 17:00 uur pas thuis ben. NIKS.

Hij heeft een T-shirt met mijn geur...

Ik leer hem om in zijn mand te gaan en daar te blijven als ik thuis ben en naar een andere kamer wil, maar hij loopt me steeds achterna en gaat voor de deur staan janken... of zelfs blaffen zodra hij me niet meer ziet.

En dan die beruchte antiblafband... Hij jankt alsnog en krabt eraan, en soms krijgt hij het zelfs voor elkaar om toch te blaffen.

Ik heb ook al een sessie gehad met een hondentrainer...

Ik heb net een bench gekocht waar ik zijn mand en speeltjes in heb gelegd. Ik laat hem daar nu ook eten. Voorlopig laat ik het deurtje open zodat hij aan de ruimte kan wennen, in de hoop dat hij er met een dicht deurtje in kan blijven als ik naar m'n werk ga... tot ik terugkom voor mijn lunchpauze.

Ik moet ook nog die verstuiver voor in het stopcontact (werkzame stof: feromonen) uitproberen...

En eind januari laat ik hem castreren...

Ik begin te denken dat hij niet goed gespeend is... Ik weet het nu echt even niet meer...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi, ik ben hondengedragsdeskundige en ik heb veel ervaring met het oplossen van dit soort problemen.

Om te beginnen moet je voldoen aan de basisbehoeften van je hond: fysieke beweging, mentale uitdaging en lekker kauwen, zodat je hond een goede gemoedstoestand heeft.

Daarna is het zaak om je hond te desensibiliseren voor je vertrek. Oefen situaties waarbij je doet alsof je weggaat en beloon hem dan. Bouw de tijd dat je buiten je appartement bent heel geleidelijk op (begin met slechts een paar seconden per keer), terwijl je hond ondertussen van zijn favoriete lekkers geniet.

Vervolgens moet je aan de slag met het wennen aan geluiden; ik zou zelf beginnen met de deurbel. Elke keer als hij de bel hoort, krijgt hij een beloning. Je zou ook vrienden kunnen vragen om door het appartementencomplex te lopen en expres wat lawaai te maken, terwijl jij je hond op hetzelfde moment beloont. Op die manier wordt de hond klassiek geconditioneerd om deze prikkels, die eerst voor veel stress zorgden, juist leuk te gaan vinden.

Verder raad ik mijn klanten altijd aan om de hond geen toegang te geven tot grote ramen waar hij alles kan zien wat er buiten gebeurt, omdat hij zo alleen maar leert om te blijven blaffen.

http://www.hmcdogtraining.com/blogue

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

Ik had hetzelfde probleem met mijn Mechelaar, die ook nog eens een flinke neiging had om dingen te slopen...

Kortom, na het bezoek van een gedragstherapeut (die ik echt aan iedereen zou aanraden die een probleem heeft met zijn dier) hebben we een aantal maatregelen genomen:

- zet zijn mand op een plek waar hij helemaal uit de loop staat en weg van alle drukte

- je hond één keer per week naar een hondenoppas of uitlaatservice laten gaan

- flinke sportieve wandelingen gecombineerd met lekker veel spelen (in mijn geval 4 uur per dag)

- speel- of knuffelsessies binnen duidelijk maken door een gekleurde sjaal neer te leggen (die ik weer weghaal en verberg als ik klaar ben)

- niet ingaan op elk initiatief van de hond (om te spelen, knuffelen, eten, enz.)

- elke dag een capsule Zylkene gedurende anderhalve maand (Zylkene is een supplement op basis van melkeiwit)

Nou ja, dit zijn zo een paar voorbeelden, niet per se in de juiste volgorde, maar met veel geduld is mijn lieverd overdag eindelijk stil geworden.

Ik had ook een camera opgehangen om te zien in welke situatie het huilen of blaffen precies begon.

Gek genoeg was het altijd in de buurt van of op de bank dat Ielo begon te blaffen... We zijn eerst begonnen met hem te verbieden om er ook maar op te wíllen springen en geleidelijk aan zijn we hem gaan knuffelen, eerst bij de bank op de grond en daarna pas op de bank zelf. Dit alles om hem te laten begrijpen dat de bank een plek is voor rust en ontspanning (als we er niet zijn kunnen we hem natuurlijk niet verbieden om erop te gaan, dus dan kun je hem maar beter het juiste gedrag aanleren).

Zo, ik hoop dat je wat aan mijn ervaring hebt...

Nog even goed om te weten: mijn buren hebben bijna een jaar lang het gehuil van mijn hond moeten aanhoren... Nu is Ielo 17 maanden en gedraagt hij zich als een perfecte stadshond :)

Vertaald Frans
    Wolfman
    Wolfman Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Neem eens een kijkje op de website van Joseph Ortega. Hij helpt je vast snel aan een oplossing, en het kost je geen cent.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi allemaal en bedankt, ik had niet gezien dat er al zoveel reacties waren!

Het probleem komt helaas door de enorme verlatingsangst die mijn hond naar mij toe heeft. Ik heb de adviezen van mijn dierenarts opgevolgd, namelijk: de hond negeren als ik thuiskom en voordat ik wegga, niet met haar samen slapen (dat deed ik sowieso al niet) en speeltjes kopen om haar bezig te houden, maar niets helpt... Mijn buurvrouw is langsgekomen om te zeggen dat de VvE contact met me gaat opnemen...

Mijn hond jankt en loeit urenlang zonder te stoppen... het is niet eens af en toe een blafje hier of daar.

Mijn dierenarts, die ook gedragstherapeut is, vertelde me dat als al deze methodes niet werken, ik een antiblafband moet gaan gebruiken omdat ik anders een officiële klacht riskeer (wat dus eigenlijk al het geval is).

Wanneer ze blaft terwijl ik wel thuis ben, komt ze ineens uit het niets tevoorschijn terwijl ze keihard blaft en op de deur afstormt als een dolle hond... Ik pak haar dan bij haar nekvel (zoals de moederhond doet) en sluit haar op in de badkamer tot ze weer kalm is. Dreigen helpt niet meer en ik ben het na 5 jaar echt zat om te schreeuwen of me zo te stressen.

Ik weet niet of een zachte aanpak wel werkt... Voor mij is de enige oplossing dat ze niet meer alleen is maar in het gezelschap van een mens, want ik vermoed dat als ik een hondenvriendje voor haar zoek, ze jaloers zal zijn...

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 22

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!