Hoi,
Ik had hetzelfde probleem met mijn Mechelaar, die ook nog eens een flinke neiging had om dingen te slopen...
Kortom, na het bezoek van een gedragstherapeut (die ik echt aan iedereen zou aanraden die een probleem heeft met zijn dier) hebben we een aantal maatregelen genomen:
- zet zijn mand op een plek waar hij helemaal uit de loop staat en weg van alle drukte
- je hond één keer per week naar een hondenoppas of uitlaatservice laten gaan
- flinke sportieve wandelingen gecombineerd met lekker veel spelen (in mijn geval 4 uur per dag)
- speel- of knuffelsessies binnen duidelijk maken door een gekleurde sjaal neer te leggen (die ik weer weghaal en verberg als ik klaar ben)
- niet ingaan op elk initiatief van de hond (om te spelen, knuffelen, eten, enz.)
- elke dag een capsule Zylkene gedurende anderhalve maand (Zylkene is een supplement op basis van melkeiwit)
Nou ja, dit zijn zo een paar voorbeelden, niet per se in de juiste volgorde, maar met veel geduld is mijn lieverd overdag eindelijk stil geworden.
Ik had ook een camera opgehangen om te zien in welke situatie het huilen of blaffen precies begon.
Gek genoeg was het altijd in de buurt van of op de bank dat Ielo begon te blaffen... We zijn eerst begonnen met hem te verbieden om er ook maar op te wíllen springen en geleidelijk aan zijn we hem gaan knuffelen, eerst bij de bank op de grond en daarna pas op de bank zelf. Dit alles om hem te laten begrijpen dat de bank een plek is voor rust en ontspanning (als we er niet zijn kunnen we hem natuurlijk niet verbieden om erop te gaan, dus dan kun je hem maar beter het juiste gedrag aanleren).
Zo, ik hoop dat je wat aan mijn ervaring hebt...
Nog even goed om te weten: mijn buren hebben bijna een jaar lang het gehuil van mijn hond moeten aanhoren... Nu is Ielo 17 maanden en gedraagt hij zich als een perfecte stadshond :)