Waarom piept mijn hond omdat ze wil dat haar pups in onze slaapkamer slapen?

Cynthia64250
Cynthia64250 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Mijn hond heeft op 19 juni haar pups gekregen.

We hadden de werpkist in een hoek van de woonkamer gezet.

Maar drie dagen na de geboorte begon ze te piepen, vooral 's nachts. Ik heb nog op de bank geslapen, maar dat veranderde niets. De volgende dag ben ik weer in mijn eigen bed gaan slapen, maar midden in de nacht begon het gepiep weer en bracht ze de pups naar onze slaapkamer...

Om haar gerust te stellen heb ik de kist toen maar in de slaapkamer gezet, omdat ik dacht dat er in de woonkamer misschien te veel aanloop was.

Het probleem is dat de pups steeds meer herrie maken en mijn vriend ze niet meer in de slaapkamer wil hebben. Ik heb ze nu in een andere kamer gezet waar het rustig is, maar ze begint weer de hele nacht te piepen...

Ze kunnen echt niet terug naar de slaapkamer, maar als ze zo blijft doorgaan, zet mijn vriend ze straks nog in het tuinhuisje.

Hoe kan ik haar kalmeren en geruststellen, zodat ze accepteert dat ze niet in de slaapkamer kan staan?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

12 antwoorden
Sorteren op:
  • Tosca17
    Tosca17 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Deze hond is het blijkbaar gewend om binnen te slapen. Ik zou de boel niet overhoop gooien nu ze net pups heeft... dat kun je later wel weer bekijken als ze wat groter zijn.

Vertaald Frans
    Energiesolaire
    Energiesolaire Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Dat is echt een hele goede vraag.

Was ze gewend om in je slaapkamer te slapen? En heeft ze daarna een nestje gekregen?

Als dat zo is, zit ze met een klein innerlijk conflict. In al die verhalen over hoe je een hond in x dagen traint, wordt vaak vergeten dat rustplekken heel veel betekenen voor deze dieren. Als ze altijd systematisch in de slaapkamer heeft geslapen, weet ze dat dat de plek is waar er geslapen hoort te worden. Ze is gewend geraakt aan die omgeving, dat is waar ze zich fijn voelt.

Het is prachtig dat ze haar puppy's meebrengt, dat laat het conflict precies zien. Ze denkt bij zichzelf: dit is geen plek om te slapen, dat is het daarginds wel (jouw slaapkamer). En omdat ik mijn pups natuurlijk niet aan hun lot overlaat, neem ik ze gewoon mee! (wauw, honden toch).

Het beste wat je kunt doen, als je het volhoudt, is het ritueel telkens herhalen: in de woonkamer gaan liggen tot ze slaapt, en dan pas zelf naar de slaapkamer gaan.

Wennen aan een nieuwe rustplek kan een paar dagen duren. En op dit moment gieren de hormonen door haar lijf, dus ze is wat onrustiger dan normaal.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het is lekker weer, een tentje en iedereen de tuin in.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja... dit is niet echt het moment om de gewoontes van deze hond van de ene op de andere dag om te gooien.

Het heeft geen zin om nog meer stress te veroorzaken, zeker omdat dat erg schadelijk kan zijn voor het nestje.

Je moet je nu gewoon aanpassen en het welzijn van de moeder en de pups vooropstellen.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Maar dit is een speciaal geval: de hond is net bevallen, is gestrest en is het misschien helemaal niet gewend om buiten te slapen (er zijn ook Husky's die gewoon binnen slapen). In zo'n situatie gaat het er niet om wie de regels bepaalt. En zelfs als de eigenaren besluiten om haar in dat schuurtje achter in de tuin te laten slapen (want ja, wie is hier nou de baas?!), zal ze ontzettend veel stress krijgen. Hierdoor raken de pups ook in de stress, en misschien verwondt ze hen wel in een poging om naar buiten te komen, of stopt ze met zogen... Jij kent Husky's goed, dus je weet vast wel wat de risico's zijn als de hond daar wordt achtergelaten terwijl ze zo gestrest is. Natuurlijk hadden de eigenaren dit niet verwacht – dat is logisch als je geen fokker bent en er niet op bent voorbereid dat je twee maanden lang slecht zult slapen met alles wat daarbij komt kijken. Maar nu is het een kwestie van je verantwoordelijkheid nemen en rekening houden met het welzijn van de hond.

Vertaald Frans
    Emma1975
    Emma1975 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ja, Nordic, in principe ben ik het met je eens!

Ik was eerst ook van plan om mijn hond buiten te laten slapen – nou ja, we zijn van gedachten veranderd zodra hij er was en nu slaapt hij in de bijkeuken, maar wel met een duidelijk verbod op de slaapkamers en de bank. Ieder zijn eigen plekje. Maar ik denk dat als ik hem van de ene op de andere dag buiten of in de garage zou zetten, hij de boel bij elkaar zou janken... (hij blijft trouwens wel buiten als we 's avonds weggaan).

Als deze hond er vanaf het begin aan gewend was geweest om buiten te slapen, had ik het niet zo gek gevonden om dat tuinhuisje te proberen.

Maar in dit geval vermoed ik dat het een husky is die gewend lijkt te zijn (al komt het baasje dat misschien nog even toelichten) om binnen te slapen, en dan ook nog eens met toegang tot de slaapkamer...!

Dus wat me best wel een dingetje lijkt, is om in deze toch al niet zo makkelijke periode een breuk te forceren door haar naar buiten te knikkeren, terwijl ze meer weg heeft van een bankhanger dan van een husky uit de vrije natuur... :-)

Loopt ze dan niet het risico dat ze meer bezig is met weer naar binnen willen en de slaapkamer van haar baasjes opzoeken, in plaats van voor haar puppy's te zorgen...?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Echt weer wat voor mannen, hoor. Meneer Nordic, wil je die kleintjes nu al met 3 weken buiten laten slapen?

Dat is echt heel gemeen 🙅

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik denk dat over twee weken niet alleen meneer doordraait, maar dat ook het hele meubilair eraan gaat. Ik weet niet hoeveel het er precies zijn, maar met 5 of 6 husky-pups in een tuin speel je gewoon die scène uit Jumanji na waarin die kudde door de stad dendert. Al die honden hebben niets te zoeken in een huis.

Dus wat stel je voor? Dat ze ergens ver weg op de toendra worden gedumpt? De moederhond wil toch sowieso bij ze slapen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik ben het met de rest eens. Toen je hond haar wens voor een zwangerschap en het moederschap aan je kenbaar maakte, heb je haar toen ook uitgelegd dat het haar eigen keuze was en dat ze er zelf volledig voor moet opdraaien? Als dat het geval is, weet ze dat ze haar verantwoordelijkheid moet nemen. Sluit haar dan maar met haar kroost op in de garage of achterin de tuin, geen discussie mogelijk. Maar als dat niet zo is, en ze dit nestje min of meer zonder dat ze er zelf om gevraagd heeft heeft gekregen, dan lijkt het me niet meer dan normaal dat degenen die dit besloten hebben de consequenties dragen. Dus jij en je man slapen bij de pups, en de hond doet lekker waar ze zelf zin in heeft.

Logisch

Vertaald Frans
    Emma1975
    Emma1975 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Een nestje krijgen met je hond kost nou eenmaal ontzettend veel tijd, inzet en brengt de nodige beperkingen met zich mee gedurende 8 tot 10 weken... (Dat is ook waarom het eigenlijk een vak apart is, onder ons gezegd... :-) )

Je hond piept omdat ze ongerust is, zich overweldigd voelt of meer behoefte heeft aan een veilig gevoel.

Een 'drukke plek' of 'doorloop' is inderdaad echt niet geschikt.

Als ze in je slaapkamer slaapt, piept ze dan niet meer? Is het alleen het geluid van de puppy's als ze bewegen of wakker worden?

Als ze normaal gesproken in je slaapkamer slaapt, lijkt het me lastig om haar ergens anders heen te sturen op het moment dat ze die geruststelling misschien wel het hardst nodig heeft...

Ik zou het tuinhuisje in ieder geval vermijden als ik kon...

Misschien wat oordopjes voor meneer? :-)

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 12

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!