Vanaf welke leeftijd kan een hond een tuigje dragen??
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Bij mijn hond heb ik een jaar gewacht.
Daarvoor heb ik een korte tijd een slipketting gebruikt, omdat ze het al snel doorhad.
Hoi,
wat voor ras of type hond is het?
Als je voor een tuigje wilt gaan omdat je hond aan de lijn trekt, wees dan wel voorzichtig:
Je moet echt een passend model kiezen, want afhankelijk van de vorm kunnen sommige tuigjes een hond juist stimuleren om nog harder te trekken en de trekkracht vergroten. Daarnaast, als je ooit rustig met je hond wilt kunnen wandelen, moet je echt elke dag serieus oefenen op het meelopen aan de lijn. Geen enkel tuigje (zelfs geen speciaal anti-trektuigje) vervangt een goede opvoeding.
Ik zeg dit omdat ik zelf ook een hond had die als een bulldozer aan de lijn trok, mijn arm lag er bijna af ^^ (een gespierde Boxer-kruising). Ik weet hoe ontmoedigend en frustrerend dat kan zijn... Toen ze ongeveer 6 maanden oud was, stond ik op het punt om zo’n speciaal anti-trektuigje te kopen, maar mijn dierenarts wist me ervan te overtuigen dat niet te doen (om de redenen die ik hierboven noem).
Kort gezegd legde hij uit dat dit volgens hem echt een laatste redmiddel moet zijn en dat je het beter niet kunt gebruiken bij puppy's die nog volop in training zijn en de neiging hebben om te trekken.
Vandaag de dag heb ik er geen spijt van dat ik het bij de halsband heb gehouden. Mijn hond trekt niet meer tijdens het wandelen dankzij de dagelijkse training (ze is nu 11 maanden). Even doorzetten en volhouden! :-)
12 reacties van 12