Vanaf welke leeftijd kan een hond een tuigje dragen??

Cha'Rlotte
Cha'rlotte Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Mijn hond is net 6 maanden oud. Ik vroeg me af of het al mogelijk is om hem een tuigje om te doen??

Bovendien trekt hij enorm tijdens het wandelen, zo erg zelfs dat hij zichzelf bijna verstikt.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

12 antwoorden
Sorteren op:
  • Cha'Rlotte
    Rapporteren

Ik oefen elke dag het volgen, maar als er geen snoepje tegenover staat, luistert hij niet. Zodra ik wel een beloning heb, gaat het perfect en loopt hij netjes aan de voet, maar ik zou nu graag stapje voor stapje willen beginnen met het afbouwen van de snoepjes.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Een anti-trektuigje is een goede optie. Mijn kleine Duitse Herder trok enorm (zo erg zelfs dat ik bang was om met haar de stad in te gaan, ik kwam altijd thuis met een kapotte rug). Ik heb een anti-trektuigje van het Franse merk Animalin gekocht, met een bevestiging aan de voorkant. En eerlijk gezegd heeft dat echt een wereld van verschil gemaakt! Natuurlijk is het geen wondermiddel; ze trekt nog steeds een beetje als ze iets ziet of als ze opgewonden is, maar dat is iets wat geen enkel tuigje of halsband kan oplossen. Dat is een kwestie van training en daar ben ik nog steeds mee bezig.

Dus ja, een anti-trektuigje is top, maar het is niet het enige; het vraagt ook om training in het netjes meelopen aan de lijn. :)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

En wat betreft het lopen aan een halsband: hoe meer de riem ze tegenhoudt en de halsband knelt, hoe meer stress ze krijgen en hoe harder ze gaan trekken!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik zou zeggen dat het gewoon kan! Ik ben begonnen met een tuigje bij mijn pup toen hij ongeveer 4 maanden oud was en hij heeft het altijd heel goed geaccepteerd. Het is alleen de eerste keer even uitzoeken wat het precies is ;). Hij trok ook ontzettend en het tuigje heeft me enorm geholpen (ik heb een Julius-K9).

Vertaald Frans
    Cha'Rlotte
    Rapporteren

Raden jullie mij een anti-trektuigje aan? En welke zou dan de beste zijn?

Vertaald Frans
    Cha'Rlotte
    Rapporteren

Fredoo69, ja we zijn van plan om aan canicross en bikejöring met hem te gaan doen zodra hij de juiste leeftijd heeft en de dierenarts akkoord is. Ik heb al eens een keertje met hem gefietst waarbij hij niet vastzat, en hij had al heel snel door dat hij voor me uit moest rennen :)

We zijn nu al vier maanden bezig met hem te leren netjes aan de lijn te lopen en ik zie geen enkele vooruitgang, dus dat baart me wel zorgen. Vanaf augustus ga ik met hem naar de hondenschool. Maar ik zit nu dus ook te denken aan een anti-trektuigje...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Je kunt prima verschillende spullen gebruiken voor het sporten en voor de wandeltrainingen aan de lijn :-)

Ik ging er eigenlijk vanuit dat je bij het wandelen aan de lijn de hond juist niet wilt aanmoedigen om te trekken of zijn trekkracht te vergroten, zeker omdat het baasje er nu achteraan gesleurd wordt. Een Border x Husky...

Daarnaast heb je natuurlijk ook nog het anti-trektuigje. Ik denk dat als mijn dierenarts me dit had afgeraden, dat is omdat hij waarschijnlijk merkt dat mensen die dit soort dingen aanschaffen, de neiging hebben om te veel op de "mechanische" werking van het product te vertrouwen en het stukje opvoeding dan een beetje laten varen.

Vertaald Frans
    F
    Fredoo69 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik ben het eens met Energiesolaire.

Ik geef de voorkeur aan een tuigje, omdat dit de nek ontziet. Maar wat je ook kiest, een halsband of een tuigje, niets gaat boven een goede opvoeding om de wandeling met je hond prettiger te maken. Blijf gewoon elke keer stilstaan als je hond trekt en zeg "stop". Je kunt hem ook leren om netjes naast je te lopen met behulp van kleine stukjes kaas of worst.

Vergeet trouwens niet dat je hond een Husky-kruising is, dus hij zal van nature graag willen trekken. Ik hoop dat je hebt overwogen om aan canicross of bikejoring te gaan doen. Want een Border-Husky heeft nou eenmaal flink wat energie.

Vertaald Frans
    Energiesolaire
    Energiesolaire Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Dit is een van die vele adviezen van dierenartsen die ik nooit heb begrepen, en waar ik me natuurlijk ook nooit aan heb gehouden. Belachelijk, als je het mij vraagt.

Als er één deel van de anatomie van mijn hond is dat ik wilde ontzien, dan is het wel haar nek. Ik ben haar dus pas "vanaf" de leeftijd van ongeveer 1 jaar met een halsband gaan uitlaten :)

Een goed tuigje verdeelt de klappen. Ten eerste haalt het die schokken weg bij de nek van de hond en verplaatst het de impact wat lager, naar de schouders. Natuurlijk zitten we niet op schokken te wachten, we willen de hond niet blesseren. Alle lichaamsdelen zijn nog volop in de groei, zonder uitzondering. We willen geen pijn veroorzaken aan de schouders of de poten, maar wat mij betreft? De nek al helemaal niet :)

Voor die van mij heeft het me tussen de 10 weken en 1 jaar 3 tuigjes gekost. Ze heeft tot ongeveer 6 à 7 maanden alleen een trektuigje gedragen. Daarna heb ik een Animalin voor haar gekocht (een Frans merk dat ze trouwens nog steeds heeft), die ik soms aan de voorkant vastmaakte. Tegenwoordig gebruik ik het tuigje zelden, omdat ik bijna geen schokken meer verwacht. Die zijn echt zeldzaam geworden. Maar als ik aan het STOP-commando wil werken, waarbij we met een lange lijn en abrupte stops trainen, dan doe ik haar natuurlijk een trektuigje om. Ik gebruik de halsband alleen als ik zeker weet dat de hond niet trekt, zichzelf niet verstikt en er geen enkele schok zal zijn.

Vertaald Frans
    Cha'Rlotte
    Rapporteren
    Het is een kruising tussen een Border Collie en een Husky. Hij trekt zo hard dat hij zichzelf bijna wurgt en dat vind ik echt sneu voor hem. Ik ben zelf niet zo'n voorstander van een slipketting, dat zou echt een allerlaatste redmiddel zijn. Met wat geduld en de juiste training leert hij vast wel om netjes naast me te lopen.
    Vertaald Frans
  • 10 reacties van 12

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!