Mijn husky is agressief tegen kleine hondjes

C
Cedka Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi!

Ik heb een probleem met Svenn, mijn husky van 2 jaar. Hij is altijd heel lief en speels geweest met mensen. Hij heeft nog nooit enig teken van agressie getoond naar hen, of het nu volwassenen of kinderen zijn en ongeacht de situatie.

Met andere honden van zijn eigen formaat heeft hij zo zijn voorkeuren. Met alle teefjes kan hij het goed vinden. Met reuen is hij soms agressief (eerder offensief naar mijn idee, hij gromt dan alleen wat), soms speels, of in zeldzame gevallen heeft hij gewoon geen zin in een ontmoeting.

Het probleem is echter de kleine hondjes.

Zodra ik er eentje tegenkom, aan de lijn of niet, wordt Svenn onbeheersbaar. Hij gromt heel hard en krijgt echt moordneigingen. Hij HAAT kleine hondjes.

De laatste keer zag hij een klein hondje terwijl mijn vriendin hem aan de lijn hield. Hij rende zo snel en met zoveel kracht weg dat ze hem niet kon houden en door de ruk aan de lijn liet ze de riem los. Mijn hond heeft dat kleine hondje toen heel agressief aangevallen, terwijl dat beestje niet eens geblaft had. Hij eindigde met verwondingen en bijtgaten in zijn lijf en moest ter observatie naar de dierenarts.

Dit gedrag is volgens mij deels te verklaren doordat hij als puppy best veel problemen heeft gehad met kleine honden. Hij is vier keer aangevallen door van die keffertjes.

Deze reacties zijn echter heel zorgwekkend en ik wil niet dat mijn hond extreem agressief en asociaal wordt naar zijn soortgenoten door een paar nare ontmoetingen.

Ik ga een afspraak maken met een gedragstherapeut en hem alvast een muilkorf omdoen in afwachting van de aanpak van dit slechte gedrag.

Hebben jullie ondertussen tips waar ik me alvast in kan verdiepen om een oplossing voor mijn probleem te vinden?

Zijn er mensen die in dezelfde situatie hebben gezeten en hoe hebben jullie dat opgelost?

Alvast bedankt voor jullie reacties! :)

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

81 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik zei niet "jagen", ik zei "predatiegedrag", voor mij is dat niet hetzelfde... Verder ben ik het met je eens over de behoeften van husky's, waar vaak niet aan wordt voldaan, ik ben de eerste om dat toe te geven. Maar neem nou een border collie wiens behoeften totaal niet worden vervuld, en een husky in diezelfde situatie... Als ik echt zou moeten kiezen bij wie ik een konijn achterlaat, bij de gefrustreerde husky of de gefrustreerde border, nou, dan kies ik toch voor de gefrustreerde border. Volgens mij is het risico voor het konijn wat betreft "predatiegedrag" dan gewoon kleiner... Ik zeg niet dat het risico bij de een nul is en bij de ander honderd procent, ik zeg alleen dat het risico bij de een groter is dan bij de ander... Dat is ook maar mijn mening, en ik beweer niet dat de husky een aangeboren moordenaar is. Ik zeg alleen dat als we een onderzoek zouden doen met 1000 honden van elk ras, de husky waarschijnlijk meer "ongelukjes" zou hebben met kleine dieren dan een stafford of een border. Dat is gewoon hoe ik het zie... En voor mij heeft dat niets met jagen te maken, maar puur met die "primitieve", meer natuurlijke genetica, kortom: het grotere predatiegedrag van de husky. Dit in vergelijking met andere rassen die daar door kruisingen en generaties lang "stadsleven" verder van af zijn komen te staan. De husky is prachtig in zijn "oer-natuur" en alles wat daarbij hoort... Maar goed, we hoeven het niet eens te zijn, dit is gewoon mijn visie op de zaak...

Precies, áls er statistisch gezien al meer problemen zijn met husky's (en daar ben ik nog niet zo zeker van, want ik heb die cijfers nooit gezien), dan komt dat doordat er bij hen vaker niet aan hun behoeften wordt voldaan dan bij andere rassen.

Dit ras is het slachtoffer van zijn eigen schoonheid; veel mensen nemen ze omdat ze eruitzien als een knuffelbeer en hebben niet de motivatie of het geduld om er goed voor te zorgen -> met als gevolg een hond die doordraait.

Het is niet de genetica van een oerhond die deze incidenten veroorzaakt. En waarom hoor je niemand over andere oerhonden? Die worden toch ook niet zo hard aangepakt als de husky?

Aan de behoeften van een Shiba voldoe je nu eenmaal sneller dan aan die van een husky, vandaar het verschil.

Vertaald Frans
    C
    Caroline-eg Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Een muilkorf is wel het minste wat je kunt doen als je een hond hebt die een andere hond zou kunnen doden. Zelf geef ik de voorkeur aan een anti-trektuigje boven een slipketting, zeker bij agressie. Bij een vastberaden hond heeft zo'n ketting bovendien weinig effect, terwijl een tuigje de trekkracht juist vermindert; voor een baasje dat de hond anders niet kan houden is dat echt beter. Behalve als de hond de neiging heeft om zich achteruit uit het tuigje te trekken, dan moet je het combineren met een halsband.

De muilkorf is er niet om mee op te voeden, maar puur voor de veiligheid, want in dit soort gevallen heb je simpelweg geen andere keus.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik denk dat het gewoon een kwestie is van genetica en het ras. Daarom kun je een jachtinstinct wel wegstrepen, want de husky is geen jachthond maar een sledehond. Het is het opsluiten en het niet respecteren van hun fysieke behoeften waardoor de meesten (met slechte baasjes) doordraaien. Niet een instinct van het ras. Een Golden (retriever betekent 'ophaler' in het Engels) is een jachthond die de prooi naar de jager terugbrengt. Een Poedel is een hond die gefokt is voor de eendenjacht. Ik denk dat deze twee rassen nog steeds eerder een jachtinstinct zouden hebben, omdat ze voor dat doel gefokt zijn. De husky is een sledehond. Hij is gefokt op zijn vermogen om kou te weerstaan, zijn uithoudingsvermogen en zijn sociale karakter binnen een roedel. Door te proberen er een appartementhond van te maken en hem zijn roedel te ontnemen, is de mens de schuldige. Wanneer een husky doordraait, is dat precies hetzelfde als bij elke andere hond: zijn baasje heeft zijn behoeften en/of zijn opvoeding verwaarloosd. Dit ras is niet van nature geprogrammeerd om te doden.

Ik zei niet "jagen", ik zei "prooidrift" (predatie), dat is voor mij niet hetzelfde...

Verder ben ik het met je eens over de behoeften van de husky, die vaak niet gerespecteerd worden, ik ben de eerste om dat te zeggen. Maar goed, neem een border collie wiens behoeften totaal niet vervuld worden, en een husky wiens behoeften totaal niet vervuld worden...

Als ik zou moeten kiezen bij wie ik een konijn achterlaat, bij de gefrustreerde husky of de gefrustreerde border, nou, dan kies ik de gefrustreerde border, omdat er volgens mij op het gebied van "prooidrift" minder risico zou zijn voor het konijn...

Ik zeg niet dat bij de één het risico nul is terwijl het bij de ander 100% is, ik zeg dat er bij de één gewoon meer risico is dan bij de ander...

Dat is slechts mijn mening, en ik zeg niet dat de husky aanleg heeft voor moord, ik zeg dat als we een onderzoek zouden doen met een gelijk aantal van elk ras op 1000 individuen, de husky meer "ongelukjes" zou hebben met kleine dieren dan een stafford of een border.

Dat is slechts mijn mening...

En voor mij heeft het niets met de jacht te maken, maar gewoon met de meer "primitieve" genetica, meer "oernatuur", kortom meer "prooidrift" van de husky, vergeleken met andere rassen die daar door het vele kruisen en het "stadsleven" over de generaties heen verder van af zijn gaan staan. De husky is juist mooi in zijn "primitieve" natuur en alles wat daarbij komt kijken...

Uiteindelijk hoeven we het niet met elkaar eens te zijn, dit is gewoon mijn kijk op de zaak...

Vertaald Frans
    Kainate
    Kainate Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Patou, het gaat er helemaal niet om dat we het ras weten, het gaat gewoon om zijn gewicht en kracht. Of eigenlijk zelfs dat niet eens, want de auteur legt duidelijk uit dat zijn vriendin de hond niet kan houden.

Dat is dus het eerste probleem dat opgelost moet worden: wat zijn jouw praktische oplossingen, jij als expert op het gebied van agressieve honden?

Hét alternatief voor de slipketting is een anti-trektuigje, wat je vreemd genoeg niet hebt genoemd.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik denk dat het gewoon een kwestie is van genetica en ras.. Ja, ik denk ook dat een husky meer kans heeft op jachtreflexen dan een golden of een poedel... Het is geen belediging, ik zie niet in waarom het verkeerd zou zijn om dat te zeggen, terwijl we het er allemaal over eens zijn dat een border over het algemeen meer kans heeft op het instinct om een kudde te drijven dan een beagle...

Het is grappig, maar iedereen heeft het over het jachtinstinct van het ras.

Ik heb zelf nooit een husky gehad, dus ik zal objectief blijven.

Omdat ik in Zweden woon, ben ik naar Lapland geweest en heb ik daar gesproken met jagers-fokkers van de Sami-minderheid.

Hun noordse honden (waaronder husky's) doen al duizenden jaren niets anders dan sleeën trekken.

Ze zijn nooit gebruikt als jachthond.

De jachttechnieken van de Sami zijn meer gebaseerd op vallen dan op de drijfjacht met husky's.

Daarom kun je elk jachtinstinct wel wegstrepen, want de husky is geen jachthond maar een sledehond.

Het is het opgesloten zitten en het gebrek aan respect voor hun fysieke behoeften waardoor de meesten (met slechte baasjes) doordraaien. Niet een instinct van het ras.

Een Golden (retriever betekent 'apporteren' in het Engels) is een jachthond die de prooi naar de jager brengt.

Een Poedel is een hond die gefokt is voor de eendenjacht.

Ik denk dat deze twee rassen nog steeds sneller een jachtinstinct zouden hebben, omdat ze voor dat doel gefokt zijn.

De Husky is een sledehond. Hij is gefokt op zijn vermogen om tegen de kou te kunnen, zijn uithoudingsvermogen en zijn sociale karakter in een roedel.

Door te proberen er een appartementhond van te maken en hem zijn roedel te ontnemen, is de mens ingegaan tegen zijn instinct en heeft hij de behoeften waarvoor hij oorspronkelijk was gefokt verwaarloosd.

Het is geen jachthond, hij heeft niet meer jachtinstinct dan welke andere sledehond dan ook.

Wanneer een husky doordraait, is dat precies hetzelfde als bij elke andere hond die doordraait: zijn baasje heeft zijn behoeften en/of zijn opvoeding verwaarloosd.

Dit ras is niet van nature geprogrammeerd om te moorden.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

@Aggie19, ik heb het niet over toeval. Ik heb het over het feit dat je alert moet zijn als je je hond uitlaat.

Dat betekent om te beginnen dat je je hond niet meer los laat lopen.

En hem aan de lijn houden betekent niet dat je maar wat aan het dromen bent.

Ik denk dat je de omgeving goed moet observeren om je hond op bepaalde situaties te kunnen voorbereiden.

Ik heb het op geen enkel moment over toeval gehad.

Vertaald Frans
    J
    Jazz17 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Helemaal eens met Sky en Kainate, hiermee kan de poster weer actie ondernemen en de controle over z'n hond terugkrijgen...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

"ja, ik denk dat het een instinct is dat bij het ras hoort, en ja, ik vind dat dit het gevaarlijkste ras is voor andere dieren"! Dat is inderdaad wat er is geschreven.
    Ja, dat heeft ze gezegd, ze zei dat ZIJ DENKT, ZIJ vindt, vanuit haar eigen ervaring... Het is niet omdat zij in onze ogen ongelijk heeft, dat we kunnen ontkennen dat dit háár waarheid is en dat we geen respect moeten hebben voor de ervaring die haar tot deze conclusie heeft gebracht... En wat betreft het eeuwige herhalen van hetzelfde: de één blijft maar doorzagen over Noordse honden, de ander over buitenlandse honden, weer anderen over Spaanse honden, over kleine hondjes, over hoog-risico honden, over vrijheid, over dominantie, over de rol van de hond als beschermer, over sterilisatie, over BARF... de lijst is lang, we blijven allemaal wel ergens over doordrammen, terecht of onterecht. Het feit dat zij die ervaring en die mening heeft = een feit dat je niet kunt ontkennen, of ze nou gelijk heeft of niet. Het feit dat jij er doodmoe van wordt = ook een feit dat we niet kunnen ontkennen XD Maar het feit dat jij denkt dat ze het mis heeft, betekent niet dat je niet kunt respecteren dat het voor háár een waarheid is, voortgekomen uit een andere ervaring dan de jouwe. Dat verdient dus hetzelfde respect als die van jou. Het feit dat je het niet eens bent met de mening die haar ervaring haar heeft gegeven, verandert haar ervaring niet. En zonder haar ervaring te veranderen, zie ik niet in hoe je haar mening zou kunnen veranderen; dat wordt uiteindelijk alleen maar een zinloze strijd en geen intelligente discussie... En dat staat los van wie er gelijk heeft. En wie er ook gelijk heeft, áls iemand al gelijk kan hebben wanneer het gaat om gevoel en persoonlijke ervaringen, er zijn ook manieren om dingen te zeggen... Zelfs al kennen we jouw legendarische gevoel voor tact en diplomatie! 😁

Bedankt voor dit bericht vol gezond verstand!!!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

"En je moet alert zijn om ze te spotten voordat je Husky dat doet." Dat is dus een pure gok! Als je de mazzel hebt om dat kleine hondje eerder te zien dan die van jezelf, is er niets aan de hand. Is het (helaas) andersom, tja, dan zie je maar wat er gebeurt! Wat een vreemd noodlot... ik hoop dat een deskundige gedragstherapeut Cedka kan helpen, in plaats van alles maar aan het toeval over te laten! 😁

Vertaald Frans
  • 50 reacties van 81

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!