Hoi!
Ik heb een probleem met Svenn, mijn husky van 2 jaar. Hij is altijd heel lief en speels geweest met mensen. Hij heeft nog nooit enig teken van agressie getoond naar hen, of het nu volwassenen of kinderen zijn en ongeacht de situatie.
Met andere honden van zijn eigen formaat heeft hij zo zijn voorkeuren. Met alle teefjes kan hij het goed vinden. Met reuen is hij soms agressief (eerder offensief naar mijn idee, hij gromt dan alleen wat), soms speels, of in zeldzame gevallen heeft hij gewoon geen zin in een ontmoeting.
Het probleem is echter de kleine hondjes.
Zodra ik er eentje tegenkom, aan de lijn of niet, wordt Svenn onbeheersbaar. Hij gromt heel hard en krijgt echt moordneigingen. Hij HAAT kleine hondjes.
De laatste keer zag hij een klein hondje terwijl mijn vriendin hem aan de lijn hield. Hij rende zo snel en met zoveel kracht weg dat ze hem niet kon houden en door de ruk aan de lijn liet ze de riem los. Mijn hond heeft dat kleine hondje toen heel agressief aangevallen, terwijl dat beestje niet eens geblaft had. Hij eindigde met verwondingen en bijtgaten in zijn lijf en moest ter observatie naar de dierenarts.
Dit gedrag is volgens mij deels te verklaren doordat hij als puppy best veel problemen heeft gehad met kleine honden. Hij is vier keer aangevallen door van die keffertjes.
Deze reacties zijn echter heel zorgwekkend en ik wil niet dat mijn hond extreem agressief en asociaal wordt naar zijn soortgenoten door een paar nare ontmoetingen.
Ik ga een afspraak maken met een gedragstherapeut en hem alvast een muilkorf omdoen in afwachting van de aanpak van dit slechte gedrag.
Hebben jullie ondertussen tips waar ik me alvast in kan verdiepen om een oplossing voor mijn probleem te vinden?
Zijn er mensen die in dezelfde situatie hebben gezeten en hoe hebben jullie dat opgelost?
Alvast bedankt voor jullie reacties! :)