Mijn husky is agressief tegen kleine hondjes

C
Cedka Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi!

Ik heb een probleem met Svenn, mijn husky van 2 jaar. Hij is altijd heel lief en speels geweest met mensen. Hij heeft nog nooit enig teken van agressie getoond naar hen, of het nu volwassenen of kinderen zijn en ongeacht de situatie.

Met andere honden van zijn eigen formaat heeft hij zo zijn voorkeuren. Met alle teefjes kan hij het goed vinden. Met reuen is hij soms agressief (eerder offensief naar mijn idee, hij gromt dan alleen wat), soms speels, of in zeldzame gevallen heeft hij gewoon geen zin in een ontmoeting.

Het probleem is echter de kleine hondjes.

Zodra ik er eentje tegenkom, aan de lijn of niet, wordt Svenn onbeheersbaar. Hij gromt heel hard en krijgt echt moordneigingen. Hij HAAT kleine hondjes.

De laatste keer zag hij een klein hondje terwijl mijn vriendin hem aan de lijn hield. Hij rende zo snel en met zoveel kracht weg dat ze hem niet kon houden en door de ruk aan de lijn liet ze de riem los. Mijn hond heeft dat kleine hondje toen heel agressief aangevallen, terwijl dat beestje niet eens geblaft had. Hij eindigde met verwondingen en bijtgaten in zijn lijf en moest ter observatie naar de dierenarts.

Dit gedrag is volgens mij deels te verklaren doordat hij als puppy best veel problemen heeft gehad met kleine honden. Hij is vier keer aangevallen door van die keffertjes.

Deze reacties zijn echter heel zorgwekkend en ik wil niet dat mijn hond extreem agressief en asociaal wordt naar zijn soortgenoten door een paar nare ontmoetingen.

Ik ga een afspraak maken met een gedragstherapeut en hem alvast een muilkorf omdoen in afwachting van de aanpak van dit slechte gedrag.

Hebben jullie ondertussen tips waar ik me alvast in kan verdiepen om een oplossing voor mijn probleem te vinden?

Zijn er mensen die in dezelfde situatie hebben gezeten en hoe hebben jullie dat opgelost?

Alvast bedankt voor jullie reacties! :)

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

81 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • C
    Cedka Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Allereerst bedankt voor jullie vele reacties, ik had me geen betere antwoorden kunnen wensen!

Ik heb een muilkorf gekocht voor Svenn en ik ben hem nu aan het leren om deze te dragen, zonder dat hij denkt dat het een straf is. Zoals ik hierboven al zei, wil ik niet dat deze muilkorf voor altijd bij elke wandeling gebruikt wordt. Ik vind het alleen na dit incident belangrijk om andere honden te beschermen tegen zijn gedrag, dat voor mij (ook al heb ik vermoedens over oude trauma's) nog steeds onverklaarbaar is.

Ook goed om te weten: ik heb al een afspraak gemaakt met een gedragstherapeut die me vanaf volgende week al meer informatie kan geven en me kan helpen bij dit proces.

Ik ben me er terdege van bewust dat een husky geen hond voor op een flatje is. Die van ons is trouwens in huis niet eens zo actief; hij speelt een beetje, slaapt en komt om knuffels vragen. Ik heb husky's gekend die veel drukker waren en hun huis niet eens uit kwamen.

Ons dagritme laat ongeveer een uur wandelen per dag toe (verdeeld in twee keer) in de velden/bossen om ons heen, altijd aan de flexilijn van 9 meter (je kunt je wel voorstellen dat ik hem gezien zijn gedrag niet meer loslaat). Svenn heeft nooit echt laten merken dat hij energie te veel heeft. Ik weet trouwens ook niet zeker of dit incident te maken heeft met te weinig beweging of ontspanning.

Tijdens het wandelen trekt mijn hond trouwens wel een beetje. Hij luistert wel wat naar het commando "volg", maar we moeten hem vaak corrigeren om hem in positie te houden. Hij is getraind om niet op de weg te lopen en zal er nooit een poot op zetten als ik daar geen toestemming voor geef. Hij begrijpt ook het commando "afblijven" als we langs huizen lopen waar honden blaffen, maar soms wint de drang om de strijd aan te gaan met agressieve soortgenoten het en moet ik hem echt kort houden.

Kortom, in jouw plaats zou ik kijken naar de verschillende stappen van heropvoeding [...].

Bedankt voor deze waardevolle tips!

Eerlijk gezegd vonden mijn vriendin en ik die methode met de slipketting maar niks. Je hond pijn doen of zelfs maar hinderen om hem iets aan te leren was voor ons niet erg constructief en we hielden niet van die aanpak. Toch heeft iemand ons tijdens een gesprek ooit overtuigd om het te proberen, omdat onze hond zo erg aan de lijn trekt. Het werkte niet en ik denk zelfs dat het hem zenuwachtiger maakt bij een ontmoeting (ik zie een vriendje, ik trek, de halsband doet pijn en dat frustreert me = ik associeer een ontmoeting met die pijn). Ik had deze redenering al eens op dit forum gelezen en ik heb de indruk dat dit ook een rol heeft gespeeld bij het gedrag van Svenn. Daarom heb ik nu ook een gewone halsband gekocht om weer met een schone lei te beginnen (een tuigje is immers niet de juiste oplossing om te voorkomen dat een hond trekt).

Vertaald Frans
    J
    Jazz17 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Natuurlijk liet ze de riem los! (Het was trouwens de vriendin van de eigenaar die hem vasthield, echt een enorme fout overigens.)

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

@patou, die zin is van mij en is uit de context gehaald....😒

Vertaald Frans
    J
    Rapporteren

Je kunt het vertrouwen wel weer herstellen, maar wat er is gebeurd vind ik naar mijn mening heel ernstig. Zolang de eigenaar zijn hond niet onder controle heeft, zeg ik in eerste instantie ja tegen een muilkorf. Iedereen geeft zijn eigen mening en heeft zijn eigen prioriteiten...

Vertaald Frans
    J
    Rapporteren

Blijkbaar is hij het vertrouwen in zijn baasje al kwijt, aangezien hij denkt dat hij zelf de dienst uitmaakt...

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Maar dat is nou precies het punt: als de Shiba behoeften heeft die makkelijker te vervullen zijn, dan staat hij qua karakter dus verder af van dat 'pure oerinstinct' dan de Husky... Een echte 'wilde wolfhond' heeft door zijn natuur behoeften die heel lastig te bevredigen zijn. Hoe verder je daarvan afstaat, hoe minder ingewikkeld het wordt... Maar goed, we hoeven het niet over alles eens te zijn... ;) Sorry voor het off-topic gaan!

Het heeft helemaal niks te maken met dat 'pure oerinstinct' of het karakter van de Shiba.

Anders zouden we honden wel kunnen gaan beoordelen op hun percentage aan oerdrift.

Alsof je zegt dat een bepaald persoon een hoger percentage 'gevaarlijk DNA' heeft dan een ander ^^

Hij is fysiek gewoon makkelijker tevreden te stellen, omdat hij niet gefokt is op extreem uithoudingsvermogen of om dagelijks urenlang een slee te trekken.

Het is simpelweg een verschil in behoeften.

Vertaald Frans
    J
    Rapporteren

Helemaal eens met Caroline: "een muilkorf is wel het minste als je een hond hebt die een andere kan doden" en de adviezen van Kainate zijn heel relevant en zinnig. De hulp van een deskundige gedragstherapeut is naar mijn mening ook echt het absolute minimum!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Om even terug te komen op de poster...

Volg het advies van kainate op!

Lijkt je dit haalbaar?

Is hij al gewend aan de muilkorf?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Maar dat is precies het punt, je zegt het eigenlijk zelf al: als de Shiba behoeften heeft die makkelijker te vervullen zijn, dan staat hij qua karakter gewoon verder af van de "rauwe, primitieve kant" dan de Husky...

Een echte "wilde wolfhond" heeft door zijn natuur behoeften die heel lastig te bevredigen zijn; hoe verder je daarvan afstaat, hoe minder ingewikkeld het wordt om hem tevreden te stellen...

Maar goed, we hoeven het niet over alles eens te zijn... ;)

Sorry voor de OT!

Vertaald Frans
  • 40 reacties van 81

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!