Mijn husky is agressief tegen kleine hondjes

C
Cedka Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi!

Ik heb een probleem met Svenn, mijn husky van 2 jaar. Hij is altijd heel lief en speels geweest met mensen. Hij heeft nog nooit enig teken van agressie getoond naar hen, of het nu volwassenen of kinderen zijn en ongeacht de situatie.

Met andere honden van zijn eigen formaat heeft hij zo zijn voorkeuren. Met alle teefjes kan hij het goed vinden. Met reuen is hij soms agressief (eerder offensief naar mijn idee, hij gromt dan alleen wat), soms speels, of in zeldzame gevallen heeft hij gewoon geen zin in een ontmoeting.

Het probleem is echter de kleine hondjes.

Zodra ik er eentje tegenkom, aan de lijn of niet, wordt Svenn onbeheersbaar. Hij gromt heel hard en krijgt echt moordneigingen. Hij HAAT kleine hondjes.

De laatste keer zag hij een klein hondje terwijl mijn vriendin hem aan de lijn hield. Hij rende zo snel en met zoveel kracht weg dat ze hem niet kon houden en door de ruk aan de lijn liet ze de riem los. Mijn hond heeft dat kleine hondje toen heel agressief aangevallen, terwijl dat beestje niet eens geblaft had. Hij eindigde met verwondingen en bijtgaten in zijn lijf en moest ter observatie naar de dierenarts.

Dit gedrag is volgens mij deels te verklaren doordat hij als puppy best veel problemen heeft gehad met kleine honden. Hij is vier keer aangevallen door van die keffertjes.

Deze reacties zijn echter heel zorgwekkend en ik wil niet dat mijn hond extreem agressief en asociaal wordt naar zijn soortgenoten door een paar nare ontmoetingen.

Ik ga een afspraak maken met een gedragstherapeut en hem alvast een muilkorf omdoen in afwachting van de aanpak van dit slechte gedrag.

Hebben jullie ondertussen tips waar ik me alvast in kan verdiepen om een oplossing voor mijn probleem te vinden?

Zijn er mensen die in dezelfde situatie hebben gezeten en hoe hebben jullie dat opgelost?

Alvast bedankt voor jullie reacties! :)

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

81 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Emla
    Emla Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Misschien... inderdaad heb ik nooit geprobeerd om het ze andersom te leren, want dat zou voor mij averechts werken! 🤣

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bij canicross is het juist andersom: het gedeelte met de demping geeft ze het signaal 'ga ervoor', en zodra je de lijn weer bij het normale stuk vastpakt, is dat het teken dat ze niet meer mogen trekken. Eerlijk gezegd is dit iets wat de meeste honden heel natuurlijk doen, dus ik weet niet of een riem met schokdemper wel zo'n goed idee is. Trouwens, van een tuigje gaan ze echt niet meer trekken dan van een halsband... tenzij een tuigje bij een Husky ook in de genen zit 😜.

Wij doen niet aan canicross, maar Ben begrijpt dat hij naar ons terug moet komen zodra hij bij het elastische gedeelte komt. Het hangt er waarschijnlijk maar net vanaf wat je ze leert? Als je niks zegt, hebben ze de neiging om vanzelf te gaan trekken om lekker door te sjezen, zeker als ze eenmaal op dreef zijn of een 'prooi' op het oog hebben. Maar als je ze leert dat daar de grens ligt, snappen ze dat ook wel. Tenminste, dat denk ik.

Vertaald Frans
    Kainate
    Kainate Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Voor degenen die het niet begrepen hebben of in de war zijn door het heftige getrol van Patou ^^: ik adviseer absoluut geen slipketting om herhaaldelijk rukken te geven en de hond te "onderwerpen", maar puur voor de veiligheid, om de hond tegen te kunnen houden als hij plotseling hard uitvalt.

Maar wat dat betreft, bij heftig uitvallen, ben ik het met Caroline eens: een ANTI-TREKTUIGJE (geen standaard tuigje) met een ring aan de voorkant werkt beter dan een slipketting (die ik meer zie als noodoplossing, makkelijk zelf te maken met een touw, een schuifknoop en een stopper). Wanneer een hond hard uitvalt met zo'n tuigje en je de lijn stevig vasthoudt, draait hij vanzelf 180 graden om.

Ik had het hier alleen over veiligheid, absoluut niet over het leren wandelen aan de lijn. Dat is weer een heel ander verhaal.

Ik heb mijn honden leren wandelen zonder te trekken met een gewoon tuigje met de ring op de rug, dus ik ben de laatste die je een slipketting of zelfs een anti-trektuigje zou aanraden. Netjes leren wandelen hangt veel meer af van wat het baasje doet dan van de spullen die je gebruikt. Een slipketting kan daarbij zeker helpen, maar dan moet je wel weten hoe je die goed gebruikt, en dat weten maar weinig baasjes.

Maar goed, daar had ik het sowieso niet over (het leren wandelen aan de lijn), omdat ik niet eens wist dat je hond de neiging heeft om te trekken (hoewel dat bij husky's vrij normaal is). Ik had het er puur over dat je de fysieke middelen moet hebben om je hond tegen te houden als hij plotseling uitvalt, en ervoor te zorgen dat hij niemand kan verwonden als je hem niet kunt houden (een muilkorf). Dat lijkt me de prioriteit, nog ver voordat we het over (her)opvoeding hebben.

Een schokdemper voor aan de lijn kan ook een goed idee zijn.

Bij dit type hond zou ik trouwens een rolijn (flexilijn) absoluut vermijden. Die zijn gevaarlijk als de hond plotseling hard trekt (als hij uit je handen glipt, kan het handvat tegen de kop van een hond of een geparkeerde auto klappen, enzovoort).

Vertaald Frans
    Emla
    Emla Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bij canicross is het juist andersom: het elastische deel geeft ze het teken 'ga ervoor!', en zodra je de lijn bij het normale gedeelte pakt, weten ze dat ze niet meer mogen trekken. En eerlijk gezegd is dat iets wat de meeste honden vanzelf wel doorhebben, dus ik weet niet of een riem met schokdemper wel zo'n goed idee is.

Aan de andere kant leert een tuigje ze echt niet om meer te trekken dan een halsband... of het moet bij een Husky al in de genen zitten natuurlijk 😜.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Voor zowel jouw comfort als dat van je hond bestaan er riemen met een elastisch gedeelte (niet de hele riem, maar een stukje) dat de grootste klappen en schokken opvangt. Wanneer de riem strak komt te staan, rekt het elastische deel 'rustig' uit. Dat remt de hond geleidelijk af en op den duur gaat hij begrijpen dat dit 'remsignaal' de grens is waar hij niet overheen kan. Het is uiteindelijk veel minder heftig dan een gewone riem. Met zo'n riem en een tuigje zouden jullie al veel fijner moeten kunnen wandelen; je hebt hem beter onder controle en het doet minder pijn aan je armen. Het lost niet meteen alles op, maar het helpt zeker, al is het maar om in fijnere omstandigheden te kunnen trainen. Het kan alleen maar gunstig zijn.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Daarom heb ik ook een gewone halsband gekocht om met een schone lei te beginnen (een tuigje is namelijk niet de juiste oplossing om te voorkomen dat een hond trekt).

Een hond die veel trekt, krijgt juist meer stress van de rukken van de halsband – of hij die nu zelf veroorzaakt of dat jij ze geeft – terwijl een tuigje veel comfortabeler voor hem is. Het is aan jou om hem te leren niet te trekken.

Vertaald Frans
    C
    Caroline-eg Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Als je een hond op de juiste manier aan een muilkorf laat wennen, hoeft dat helemaal niet als een beperking te worden gezien. Ik gebruik hem bij mijn twee honden tijdens het reizen en dat gaat prima, hoewel Iago er in het begin wel wat moeite mee had.

Verder heeft dat 'primitieve' niks te maken met het gedrag van een ras. Kanaänhonden, Basenji's of zelfs creoolse honden zijn veel minder geselecteerd dan de Husky. Sommige leven zelfs nog in het wild. De kenmerken van een ras, zelfs bij een primitief type, zijn het resultaat van selectie. Honden in de natuur zijn er niet op geselecteerd om de hele dag te trekken of extreem actief te zijn. Ik heb zelf ervaring met honden die al generaties lang op straat leven en ik heb er nu zelf ook eentje in huis; zij heeft echt minder intensieve behoeften dan een Husky. De Border Collie en de Mechelaar zijn het toppunt van selectie, en toch zou ik een beginner eerder een IJslandse Hond aanraden, wat per slot van rekening een ouder ras is.

Vertaald Frans
    J
    Jazz17 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ah Cedka, onze berichten hebben elkaar net gekruist! Ik dacht al dat je verdwenen was... Goed dat je de suggesties van Kainate hebt opgevolgd!

Vertaald Frans
    J
    Jazz17 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Patou, stop met overdrijven: ik heb het helemaal niet over een slipketting gehad! En lees de post misschien eerst even goed door voordat je zo uit je slof schiet (het was immers de vriendin die de riem losliet). Maar goed, de TS heeft toch niets meer van zich laten horen, dus wat mij betreft laat ik je verder lekker begaan (ik heb ook nog een leven buiten het forum...).

Vertaald Frans
  • 30 reacties van 81

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!